Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halalautomat 2
#1
Da man låste den tidligere tråd startes denne.
Det er efter min personlige mening ikke god kutyme, at stoppe en relevant sag.

Mener du ikke det er væsentligt at man belyser om, og hvordan "jagt og jægere" potentielt kan misbruges af "måske" skydesportsudøvere.
Ville det ikke være relevant med en debat omkring, hvorvidt jægere og sportsskytter i stedetfor skulle samarbejde om en ærlig lovliggørelse


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#2
@ NA,
Nar intet virker mere ! Manchester...afslag pa tilladelser og nar alt ser sort ud, er der kun Jack D tilbage og Andre Rieu og western Themes fra "once upon a time in the west" pa youtube ikke....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#3
Er den tidligere tråd låst eller slettet - synes ikke lige jeg kan finde den ?
Håber ikke den er slettet = NVF

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Den oprindelige tråd er i karantænekassen pt.

Fortsæt gerne debatten her.

Mvh Pete
Svar
#5
og jeg står fortsat fast på at:

halvautomater i jagtrelevant caliber og udførelse har selvfølgelig krav på en jagttilladelse.

halvautomater i SWAT udførelser til plink og andet sjov bør ikke lusket igennem på en jagttilladelse , men søges lovligt på SKV eller direkte polititilladelse til bane/konkurancebrug.

jeg husker endnu da der til en rigtig hyggelig ulfborgtur skulle bruges en sort halalauto på grisebanen: aldrig har så mange formænd opnået så få træffere [B)]. Havde det foregået i Polen kunne paraden være sparet bort.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
§26a. Enhver form for diskussion omkring moderering eller moderatorernes arbejde (både positiv og negativ) vil blive slettet uden forudgående varsel. I disse situationer bliver der ingen personlige henvendelser via PM, mail eller anden form for kommunikation "bag linierne".
Kritik af moderering vil ikke blive kommenteret

Mvh
Mcquolle
Moderator
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Den oprindelige tråd er blevet poleret og kan findes her:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=40993

Mvh Pete
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

og jeg står fortsat fast på at:

halvautomater i jagtrelevant caliber og udførelse har selvfølgelig krav på en jagttilladelse.

halvautomater i SWAT udførelser til plink og andet sjov bør ikke lusket igennem på en jagttilladelse , men søges lovligt på SKV eller direkte polititilladelse til bane/konkurancebrug.

jeg husker endnu da der til en rigtig hyggelig ulfborgtur skulle bruges en sort halalauto på grisebanen: aldrig har så mange formænd opnået så få træffere [B)]. Havde det foregået i Polen kunne paraden være sparet bort.

mvh
Strom, naturgænger



Manglende træf på grisebanen skyldes med stor sikkerhed, at ingen af formændene, var vant til, at skyde med en Halvauto.
En der er øvet med en Halvauto vil helt sikkert få mindst samme antal træffere i forhold til antallet af skud, som en der benytter en Bolt action, en rettrækker, en lever eller en Pump.

Hvis du er vant til en riffel, og får en helt anden Bolt action i hænderne, så er din træfsikkerhed med garanti heller ikke noget at råbe hurra for.

Vedr. tilladelser:
Nu forhindrer den nuværende lovgivning, at du kan få tilladelse til Halvauto, på andet end en jagttilladelse!!

Så glem alt om SKV og specielle polititilladelser, for halvauto, og forhold dig til det loven tillader.

Citat:quote:

§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
3) halvautomatiske rifler

4)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.


https://www.retsinformation.dk/forms/R07...?id=185166

Jeg er i princippet ligeglad med, om man går på jagt med en klassisk Mauser 98, en Accuracy International AXMC eller en Pink Barbie eller My Little Pony Ar 10 eller Ar 15 klon med 90 skuds tromlemagasin, eller måske en bæltefødet semi auto MG42 (damn, det vil være FUN at stille til parade, med den)
bare kaliberen er lovlig, til den ønskede jagt, og de behandles forsvarligt, af jægeren.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Manglende træf på grisebanen skyldes med stor sikkerhed, at ingen af formændene, var vant til, at skyde med en Halvauto.
En der er øvet med en Halvauto vil helt sikkert få mindst samme antal træffere i forhold til antallet af skud, som en der benytter en Bolt action, en rettrækker, en lever eller en Pump.

i princippet giver jeg dig ret.
og alligevel handicappes vi ofte af ringe præcision, et dårligt aftræk og måske lidt manglende vægt fortil.
( jeg bruger selv halalauto på drivjagt: måtte igennem 3 bøssemagere forat få et regulært aftræk + lokke en formand til at fremstille en løbsvægt så den kunne bruges fritstående )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Jeg giver JRex helt ret ...

Det kan sagtens lade sig gøre at gå på jagt med en "AR-15 klon" - Man kan fint købe sig til "kloner" der har rigeligt fin præcision og gode aftræk .. der findes også "kloner" i større kalibre, der gør dem mere jagtligt relevante .. Det er ALENE udseendet af de omtalte "AR kloner" der er problemet --

Jeg synes det er komplet idiotisk at man ikke kan købe en "AR-klon" på en SKV tilladelse - til banebrug .. desværre udelukker lovgivningen så at benytte dette udemærkede våben til jagt ..

Det er jo ikke kun "halvautomatiske AR-kloner" der købes på "jagt-tilladelser" men også "Sniper-rifler" som i vægt og kaliber og "udseende" af mange "smagsdommere" OGSÅ ville blive "dømt ude" til jagt.. Dem kan man HELLER ikke købe på SKV tilladelse, uagtet at man kan købe halvautomatiske pistoler på en SKV tilladelse.
I det tilfælde skyldes det udelukkende "Selvstrammeri" i Skytteforeningernes egne paraply-organisationer ..
Der er en udbredt tendens til "Vi ved allerede hvad der er godt nok til dig, eller hvad du ikke kan "tåle at have" eller -- "Af hensyn til "vores omdømme" skal skytteforeningerne ikke tillade den slags"

Når man har så strenge regler for anskaffelse og besiddelse af våben i Danmark, som vi har, er det meget vanskeligt at se hvorfor våben skal "dømmes ude" på grund af deres funktions-måde eller endnu mere latterligt: deres udseende ---

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Jeg får tårer i øjnene Dravis. Det er smukt skrevet.
Svar
#12
Det ville være nice, hvis man kiggede på andre landes regler for halvauto, og tillod aftagelige 5 skuds magasiner (eller 2 skuds), til jagt.

OG det ville være lige så rart, hvis man tillod halvauto, på SKV.
Historisk riffelskydning burde klart tillade Semi Auto M1 Garand, Tokarev, M1 Carbine, Ljungmann AG42 osv.. osv..

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Det ville være nice, hvis man kiggede på andre landes regler for halvauto, og tillod aftagelige 5 skuds magasiner (eller 2 skuds), til jagt.

OG det ville være lige så rart, hvis man tillod halvauto, på SKV.
Historisk riffelskydning burde klart tillade Semi Auto M1 Garand, Tokarev, M1 Carbine, Ljungmann AG42 osv.. osv..

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))



Mon ikke politiets nye nysgerrighed omkring halautomater, er et produkt af at EU har vedtaget et nyt våbendirektiv, hvor man har besluttet at medlemslandene som minimum skal begrænse magasinkapacitet til 5? skud.
Hvis man så samtidig er blevet opmærksom på, at en del forsøger at omgå praksis og lovgivning i DK, ved at påstå at "sjove våben til sjov skydning" pludselig er til jagt i udlandet. Ja så er det vel fornuftig forvaltning, at man ikke udsteder tilladelser til våben, hvor begrundelsen indenfor de næste få år, ikke længere er tilstede.
Hvad så, skal de tilbagekalde tilladelsen, da der ikke længere er et lovligt formål. Og i givet fald. Kan ejeren så kræve erstatning for værditab.

Reelt er der vel kun den løsning, at dem der vil skyde med "sjove våben" får charmeret så de kan få tilladelse baseret på sandheden. I stedet for som nu, en klar omgåelse. Hvis de kommer dertil, kan man kun bakke op om projectet. Som det er nu, så foregår der vel konsekvente omgåelser.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Du kan, under nuværende lovgivning, umuligt "charmere" dig til en tilladelse, til interessante halvautoer.

Som skrevet tidligere:
Citat:quote:

§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
3) halvautomatiske rifler

4)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.


Der kan selvfølgelig arbejdes på at få ændret lovgivningen, dette kræver så, at diverse skytteorganisationer overtales til, at støtte op, om halvauto rifler, til baneskydning.

Jeg vil tro at vi taler om et 10 års projekt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Så om du ønsker en Browning BAR, en Sauer 303, en H&K SL7, M1 Garand, M1 Carbine, AR15, AR10, FN FAL, eller noget andet spændende semi auto, så kan du vælge mellem våbentilladelse til JAGT, eller ingen Tilladelse.

Med nuværende lovgivning er våbentilladelse til JAGT den ENESTE mulighed.

Vi kan drømme/fantasere om andet, men våbentilladelse til Jagt er det der kan fås.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Så om du ønsker en Browning BAR, en Sauer 303, en H&K SL7, M1 Garand, M1 Carbine, AR15, AR10, FN FAL, eller noget andet spændende semi auto, så kan du vælge mellem våbentilladelse til JAGT, eller ingen Tilladelse.

Med nuværende lovgivning er våbentilladelse til JAGT den ENESTE mulighed.
Så er sagen vel uddebatteret. Og forsøg på at fejlinformere politiet, er eneste mulighed for at opnå den magiske tilladelse, er eneste mulighed.
Skal vi støtte op om det, eller skal man arbejde for at få ændret lovgivningen.

Vi kan drømme/fantasere om andet, men våbentilladelse til Jagt er det der kan fås.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))



At det ikke er let, at få ændret loven, er der næppe nogen, som er mere bevidst om, end mig.
Jeg begyndte aktivt at manipulere alt og alle i omkring 2007 for en legalisering af lyddæmpere. Projectet lykkedes i 2013. Tungt og tidskrævende, langsomt, men ikke umuligt.
Og ja jeg var ikke den eneste, men tro mig, jeg var en af de mest aktive, på masser af plan.

Da jeg begyndte, var alle overbeviste om at indsatsen var spild af tid. Men som man kan se, så var det et relativt begreb.

Disse "hyggeskyder tilhængere" må simpelthen få fingeren ud af r**en og begynde at lege lobbyister, i stedet for småuhæderlige


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#17
De "historiske skytteforeninger" i England har forsøgt siden "The Hungerford Massacre" i 1987, at få ændret lovgivningen i England, så man kunne få tilladelse til "historiske militære halvautomater" -- så visse projekter af den slags er MEGET op ad bakke ..

I Skytteforenings regi har det taget ihærdige ildsjæle mere end 20 år at få gennemført en ændring i kaliberstørrelse, så vi nu kan få registreret 40S&W, 45ACP, 44Special og 45Colt på SKV ..
Dette håndhæves så restriktivt at det IKKE er muligt af få registret våben der KAN afskyde 44 Special, men som er kamret til 44 Magnum.. (Tænk nu hvis nogen af pistol-tosserne gav sig til at lade deres egne 44 Magnum patroner .. [:o)]) Dette på trods af at man KAN få registreret 357 Magnum våben .. til afskydning af 38Special ..
Jeg har personligt været viklet ind i argumentering med våbenkontrollanter fra DGI, der mente at mine hjemmeladede bønner til tærrænskydning skulle "dømmes ude" fordi jeg lader 38Spl ladninger i 357Mag hylstre (Jeg vil nemlig IKKE have "ringe" i min kamre i min hundedyre revolver [Sad!][^])

Niveauet af inkompetance og "vil IKKE vide" er forbløffende i mange af de bureaukratiske instanser og "etater" der er sat til at "forvalte" lovgivning og praksis omkring våbentilladelser og skydning generelt..

Rationelle argumenter og reelle TAL og målinger fro virkelighedens verden har ofte slet ingen virkning på disse forbenede bureaukrater, som tilsyneladende skal "slides ned" inden der sker ændringer i den rigtige retning.

Efter 25+ år i den mølle, bliver man til sidst meget træt .. [xx(][Sad]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Du ma vare en meget udholden mand Dravis !

Jeg blev slidt ned efter blot 20 ar.

Vedr. Terranskydninger, sa husker jeg tilbage i 80'erne hvor en kammerat og jeg skod double action til et DM. Kammeraten med en mod.14 og jeg en 586. Hammer'en var uden hammer spur, sa aftraksvagten som vejes pa single action (1.360 gram) kunne de ikke efter checke.....da hammeren ikke kunne spandes i single action mode, som om dette var relevant !!! Stort vabenkendskab ikke hmm.

Vandt DM'et i revo-klassen med DA. Uanset forsogte nogle at gore indsigelse over sejren, da jeg ikke havde spandt hanen for hvert skud.

Dette fortaller om at vare last fast i traditioner, og ikke evne at komme videre ikke. Ja det ma have varet lange 20 ar.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)