Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Til jer med ventilation med varmegenvinding
#1
Jeg har hørt nogen sige at emhætten ikke kan suge luft ud af huset hvis man har ventilation med varmegenvinding.
Er der noget om det eller er det bare teori der ikke har praktisk betydning ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej Lani . Du kan bare montere en skrue-ventil til ventilation i væg eller loft et belejligt sted og lige åbne den ved brug af emhætte , det gør emhætten i alle tilfælde mere effektiv !

Hilsen A-bolt
Svar
#3
Jeg ved godt at man bare kan åbne et vindue, men hvis det ikke er nødvendigt så vil jeg helst være fri. Er der andre der har erfaring med emhætte vs ventilation ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#4
Ja, husene er i dag så tætte, at en tændt emhætte lynhurtigt skaber undertryk.
Så du må åbne et vindue eller have anden form for ventil, så der kan komme luft ind i huset, ellers virker emhætten ikke optimalt.

Det er nu en meget lille udfordring i forhold til de fordele et tæt hus ellers giver #128522;#128077;

Mvh
Korthår#128522;
Svar
#5
I princippet er huset med tvungen ventilation mere " utæt" end det tilsvarende hus uden ventilation.
Varmegenvinding suger luft ud af huset men har jo tilsvarende indsugning - dvs der faktisk går et rør til det fri.
Den indsugede luft kører blot over en veksler som som afgiver en del af den udsugede varme til indsugnings luften.
Det er kun udsugningen der suger luften ud, der er ingen blæser på indsugningsluften, dvs emhætten kan også trække luft via genvindings anlæggets indsugnings rør.
At der så er en vis modstand der vil gøre emhætten mere effektivt hvis der åbnes et vindue, er en anden sag.
Det er helt klart et større problem i huse uden genvinding

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Jeg har boet i et hus med genvinding i 7 år. Jeg har aldrig tænkt på, om emhætten fungerer bedre med et åbent vindue end uden.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Har haft Genvex i snart 20 år.

CP beskriver helt præcist hvordan tingene hænger Sammen. [Big Grin]

mvh
mvh
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har boet i et hus med genvinding i 7 år. Jeg har aldrig tænkt på, om emhætten fungerer bedre med et åbent vindue end uden.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



@Lasse
hvordan skulle du også vide noget om dette, du er jo kun i køkkenet når du spiser.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har boet i et hus med genvinding i 7 år. Jeg har aldrig tænkt på, om emhætten fungerer bedre med et åbent vindue end uden.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



@Lasse
hvordan skulle du også vide noget om dette, du er jo kun i køkkenet når du spiser.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Ak! hvis det bare var sandt [B)]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#10
Skulle man sætte en bryderelæ på udsugningsventilatoren i genvexen når emhætten tændes?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Har haft Genvex i snart 20 år.

CP beskriver helt præcist hvordan tingene hænger Sammen. [Big Grin]

mvh



Man kan bare ikke helt sammenligne med et hus der er 10 år eller ældre, gammelt. Det er stor forskel på tæthedsplanet i huse fra idag contra for måske 15 år siden.

Men vi har heller ikke oplevet problemet med emhætten - men brændeovnen derimod fungerede først ordentligt da der blev lavet externt luftindtag seperat til den.
Tror det har noget at gøre med "sugestyrken" - trækket i skorstenen er væsentligt lavere end i genvexen.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Byggede hus for 4 år siden, hos mig skal dør eller vindue åbnes for at emhætten har maksimal effekt. Emhætten er med ekstern motor for større effekt. Hvis jeg starter emhætten uden at åbne ud, binder dør/vinduer på grund af undertryk, hvis jeg vil åbne dem efterfølgende.

Mvh JM
Svar
#13
OK, jeg kan konstatere at der er noget om snakken :-)

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Byggede hus for 4 år siden, hos mig skal dør eller vindue åbnes for at emhætten har maksimal effekt. Emhætten er med ekstern motor for større effekt. Hvis jeg starter emhætten uden at åbne ud, binder dør/vinduer på grund af undertryk, hvis jeg vil åbne dem efterfølgende.

Mvh JM


Har du genvinding ?

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Ja jeg har genvinding. Mvh JM
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Ja jeg har genvinding. Mvh JM


Så er der noget galt.
Er anlægget indstillet (ventilernes åbning) af en fagmand med en flowmåler ?
Er der bundstykker i dørene - dvs er hele huset i balance ? (nej- det er det jo ikke, det er i minus)eller er det rum for rum ?
Rum for rum ventilation er meget svært at få til at køre optimalt.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Flowet er fint så længe jeg ikke kører med emhætten, og nej der er ikke bundstykker i dørene. Anlægget er naturligvis målt og indstillet af en fagmand, om det er teknisk muligt, at få anlægget til at kompensere for det undertryk suget fra emhætten skaber, har jeg ikke nok teknisk indsigt til at kunne sige. Jeg vil naturligvis stille spørgsmålet vider til de der har opstillet anlægget.

CP” mener du at anlægget automatisk skal kunne kompensere for undertrykket som emhætten skaber?

Mvh JM
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Flowet er fint så længe jeg ikke kører med emhætten, og nej der er ikke bundstykker i dørene. Anlægget er naturligvis målt og indstillet af en fagmand, om det er teknisk muligt, at få anlægget til at kompensere for det undertryk suget fra emhætten skaber, har jeg ikke nok teknisk indsigt til at kunne sige. Jeg vil naturligvis stille spørgsmålet vider til de der har opstillet anlægget.

CP” mener du at anlægget automatisk skal kunne kompensere for undertrykket som emhætten skaber?

Mvh JM


Ja, det mener jeg faktisk.
Som tidligere skrevet, er det jo kun den mængde luft der suges ud af huset der bestemmer hvor meget der kommer ind - det suges ind - i princippet bare gennem et rør til det det fri, der så lige er kørt forbi en veksler.
Der er åbnet for lidt for indsugningsventilerne så der dannes vacuum når emhætten startes.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
CP" Jeg vil undersøge om det kan ændres, vi kan tales ved når vi mødes, så må vi se om problemet er løst. Mvh JM
Svar
#20
http://www.thermex.dk/produkt/255/embox
Hvad med denne?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)