Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Curlingbørn og "gamle dage"
#1
For præcis 35 år siden, skete det eneste dødsfald i nogen af mine skole og gymnasieklasser -- En ung mand gjorde noget meget dumt på sin MZ-TZ150 .. Og døde på hospitalet få dage senere af de skader han havde pådraget sig dan han kørte med høj fart ind i bagenden af en bus. Statistisk betyder der at ud af 30+ unge mennesker efter ca. 20 års liv, var 1 dødsfald på grund af "ungdommens vovemod"

Når man ser tilbage på de ting vi dengang foretog os, kan det forekomme absurd at blive ved med at diskutere hvor FARLIG vores moderne tilværelse er her i lille Danmark -- Det er den IKKE - den er reelt så ufarlig at det for længst er blevet dræbende kedsommeligt -- hvilket medfører alskens "risiko-adfærd" -- for vi er som art kun kommet hertil hvor vi er ved at tage de mest afsindige chancer -- igen og igen .. og hvis vi stopper med det, går menneskets udvikling i stå --

Måler man den tids fritidsfornøjelser med nutidens skalaer, burde dødstallet have været 5 gange så højt ..

Jeg har fået en del kritik den sidste tid, fordi jeg fulgte min ældste datters ønske, og købte en gammel "Rigtig knallert" med fodgear og kobling og tromlebremse i forhjulet, i stedet for en moderne "Scooter" med milliongear og skivebremser .. Meget få synes at forstå at SAMTLIGE de "drengerøve" jeg voksede op med i slutningen af 1970erne kørte midtjylland tyndt på den slags "oldsager" ovenikøbet ofte tunet til tophastigheder op mod 100 km/t -- ofte uden styrthjelm eller andet beskyttelse end måske en slidt læderjakke og et par tynde handsker-
De overlevede alle - ja, der var nogle knubs, noget asfalteksem og et par brækkede knogler - totalt set ..
Og JA! Trafikken dengang VAR meget mindre tæt, men dem i bilerne kørte langt mere spritkørsel, der var flere trætte og udmattede bag rattet, og med langt mindre rutine .. og bilerne .. De havde IKKE ABS bremser og ESP -- Airbags -- ha! det var noget fra science fiction -- og måske Volvos udviklings-laboratorier --

For præcis 45 år siden var en af de største fornøjelser for min lillebror og jeg at lege "Frømænd" eller "jægersoldat" så vi gik de 2,5 km med en lille gummibåd oven på vores hoveder ned til Søerne, og roede dem tyndt, kilometervis roede vi, og når det var varmt nok hoppede vi i det grønne vand og dykkede ned og rodede i mudderet i bunden .. Så vidt jeg husker var der i de år ingen børn eller unge der druknede i de søer .. kun en enkelt spritter .. som så til gengæld først dukkede op næste forår .. [xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Hvor mange "børn" leger i dag, som vi gjorde i de gamle dage, efter endt skoledag, mødtes vi oftest for at tæve dem der boede i en anden bolig afdeling, ellers så skulle der snittes æblekaster, når det nu var tid til de små sommer æbler var kommet.
Vi havde i "parken" hvor jeg boede nok 20-25 frugttræer som vi plyndrede, i dag er der ikke et eneste tilbage, sæbekasser blev der bygget mange af, værktøj fik vi da gerne lov til at låne, i dag aner mange børn ikke hvordan man bruger det mest alm. værktøj.

At have en kniv med dengang vi legede var normalt, det var meget få der skar sig selv og ikke som i dag render rundt og snitter i alt og alle.

At bygge huler på jorden eller i træerne var også en fornøjelse, de fleste børn i dag er en flok slapsvanse der kun lige kan løfte telefonen op af baglommen, ja når de skal fra a til b skal de bruge et løbehjul eller en af disse moderne el tingester, hvis da ikke deres forfærdelige forældre ellers kører dem.

Skulle vi noget dengang ja så var parolen klar, har du en cykel brug den, gå ellers tag bussen.

Hvor mange børn ved hvor vores mad kommer fra, hvor mange børn har været med til at rense fisk, vildt samt grøntsager.

Det er ikke kun børnene egen skyld, at verdenen ser sådan ud, deres forældre er nogle fjolser.


[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Fra 8 årsalderen cyklede vi ned til åen eller mosen for at fiske, vel og mærke uden voksne. Det ville da også have været totalt ødelæggende for stemningen og fiskeriet/legen at have en voksen med, da en sådan sikkert ville have sat forsigtighedsregler op, hvis de havde set hvordan vi teede os. Fra 10 årsalderen cyklede vi op til 10 km, for at komme til gode fiskesteder.
Turen gik langs hovedveje uden cyklestier, sikkerhedsudstyr som cyklehjælme var helt ukendte. Vi var udstyret med store knive, blandt andet havde vi en tyskerbajonet, der var slebet godt på bænksliberen.
Fra 10 årsalderen fik vi også det første luftgevær, og startede dermed jagtens glæder.
De voksne blande sig stort set aldrig i hvad vi lavede, heller ikke hvis der en gang imellem kom lidt knups. Efter en brækket finger, fik man besked på at passe bedre på, og efter at have stukket en fork igennem foden, så den kom ud under sålen på gummistøvlen fik jeg at vide det var en skam med de nye gummistøvler.

Ja ja, har selv børn i dag, og må bare sige at hele systemet i dag er indstillet på at sådan nogle børn skal overbeskyttes.
Heldigvis er vi, hjemme hos os, enige om at vores børn ikke skal pakkes ind i vat, men de bliver jo stærkt præget af institutioner, medier og andre børn.

Om det er skidt eller godt at overbeskytte børnene ved jeg ikke, men i sidste ende må jeg ligesom Dravis, sige at vi andre overlevede jo også, uden overbeskyttelse.

Sonny
Svar
#4
Jeg tror ikke rigtigt på begrebet curlingbørn.

Min den ældste rejste selv til Island for at besøge en skolekammerat da han var 11 år. Han er to gange rejst til USA for at besøge sin fætter uden at vi var med, da var han 12 og 13 år.

Han har fået sig en avisrute, og vi har gjort ham klart at det er hans, ikke vores. På et tidspunkt hvor han havde influenza lovede jeg ham dog at hjælpe ham ruten færdig når jeg fik fri. Da jeg kom hjem manglede han at aflevere tre aviser ud af 100.

Men OK, han skal have sikkerhedssele på i bilen og cykelhjelm på når han cykler, jeg vil jo gerne se ham blive voksen. Hvis det gør mig til curlingfar, så fred med det. Jeg kan godt lide denne overskrift fra Danmarks Statiastik, den er da ikke ligegyldig:

"85 pct. fald i trafik­dræbte på 40 år

I 1971 blev 1.213 personer dræbt i trafikken, mens tallet var 182 personer i 2014."

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Faktisk er den reduktion vi har set i antallet af dræbte i trafikken helt utrolig .. Man skal nemlig også tage i betragtning at trafikken er op imod 3 gange så tæt nu ..

Problemet er at det er en "asymptotisk" kurve .. Vi er for længst nået til det punkt hvor de indgreb der skal til for at sænke tallet yderligere er uforholdsmæssigt store ..

En beregning har vist at hvis vi yderligere skal reducere antallet af dærbte i trafikken med 10% d.v.s at 18 personer mindre skal dø i 2017, så skal vi sænke farten med 30% ALLE steder ..

Det interessante er HVAD de 182 døde af .. Hvor mange af dem blev dræbt fordi de ikke havde cykelhjelm på? Dem der bliver dræbt af en højresvingende lastbil har ingen nytte af cykelhjelmen [xx(]

Og så er der lige "mørketallet" Hvor mange kommer alvorligt til skade i trafikken, uden at ende i den "fatale" statistik -- måske er antallet af døde et dårligt mål for hvor vi er trafiksikkerhedsmæssigt?

Jeg holder ikke øje med om mine børn har cykelhjelmen på, jeg går ud fra at jeg har fået dem opdraget til fornuftsvæsner, der selv kan se ideen i at beskytte hovedet .. Da jeg i 1970'erne ræsede rundt på min lettere tunede FS-50 havde jeg altid hjelm på -- som den eneste af floken en full-face hjelm .. den fik jeg en del bøvede kommentarer på .. [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hæ hæ, havde du en 4 gears Yamaha?

Jeg kørte Puch 3-gears, for cykelhandleren var Puch forhandler. Men jeg kørte også altid med hjelm, nok mest fordi det foregik året rundt i al slags vejr, så hjelmen beskyttede godt mod elementerne.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Yep -- Yamaha 4 gears FS-50, fra FØR de fik skivebremse og kom til at hedde FS-1 -- [8D] Den skulle jeg aldrig have solgt for sølle 2000,- som jeg brugte til at købe mig en BMW R27 --
Yess -- de gode gamle dage [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)