Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
armas numeralis
#1
Jeg troede at jeg var imun i forhold til infektionen, armas numeralis.
Men har nu indset, at det er en ulige kamp.
Har lige anskaffet en drilling og troede hermed, at der ville gå en vis tid, inden nye indre krav ville gøre sig gældende. Men mer` kræver mer`[^]. Mit nye ønske, er en absolut bærbar riffel til elgjagt og hermed menes, en let, men kraftig riffel med det ultimative sigtemiddel til elgjagt (drivjagt)
Jeg er indstillet på, at tidligere krav, om fladest mulig kuglebane, må jeg se bort fra. Det skal bare være et kaliber der vælter elgen.
For nylig fik jeg demonstret et sigtemiddel (Kahles) med en hidtil uset vidde i sigtet. Nærmest en slags rødpunktsigte.Men der findes sikkert andre muligheder?
Har nogen et bud på ovennævnte ønsker?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Gæt selv hvad billedet viser, men det er et seriøst bud på din forespørgsel [Wink]
Fabrikat riffel ?
Fabrikat kikkert ?
Kaliber ? [Wink]

[Image: IMG_8882.JPG]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#3
bare et foreslag...

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/b.../1895.aspx

den er som skabt til drivjagt...[Big Grin] og anden form for jagt...

45/70 vælter elge med ease...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Citat:quote:

Fabrikat riffel ?
Fabrikat kikkert ?
Kaliber ?

Ja,- hvis jeg husker ret,[Wink] må det være kal. 45/70 Govt hedder det vist?
Hvad er 45/70 omsat til alm kal.?
Men resten bliver ren gæt[?]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
well... der er 2 måder at oversætte på...

45/70 oversat direkte... kal.458... 70 grains sortkrudt...

ja, det er en "old fart"... der stadig virker... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Kaliberet er ganske rigtigt 45/70 Government, en gammel dreng fra 1873, og oprindeligt til millitært brug.

Kuglediameter er 11,63mm
Hylsterlængde er 53,4mm
Kuglevægte fra 300 grs og op til 600 grs (murstensballistik)

En 300 grs kugle kan ende i nærheden af 700 ms, og det er vel ikke så ringe endda ?

En 400 grs kan passere 550 ms

og en 500 grs kugle kan næsten nå de 500 ms

Lad dig ikke forskrække af hastigheden kontra ballistik. En 400 grs kugle kan nemt holdes indenfor træfområdet på et stykke råvildt, ved indskydning på 90-100 meter, og skud op til 130 meter. Som min tidligere canadiske med-moderator på http://www.reloadersnest.com sagde om 45/70 govt... 'It will break bones'...Denne udtalelse faldt da vi diskuterede kalibres anvendelighed på amerikanske buffalos, og mandens pointe er at den vil knuse selv skulderknoglerne på et sådan bæst. Dertil skal tilføjes at manden er jagtguide og en kendt skribent i de helt store jagtblade 'over there'.

Kugleudvalget er enormt, men jeg vil råde dig til at holde dig fra alt der ligner hollowpoint, da de har tendens til at eksplodere når de bruges i moderne ladninger. Derudover kan Speers 400 grs Flat Nose kugle anbefales til alt du kan møde på den nordlige halvkugle.

Hylstre. Tja, i min lille verden er der kun et fabrikat der dur, og det er *-Starline-* og de fås i Danmark til en stykpris på ca 4 kr stk.

Mon ikke der er en enkelt eller to genladere her på forummet der kan hjælpe dig ?

Jeg er gået i gang med en større test af diverse hjemmestøbte projektiler, og det virker som om de har bedre præcision - og følgeligt en mindre slidtage på piben. Det bedste er at de koster gratis, og kan tåle hastigheder på op mod 700 ms. Hold dig fra færdig ammunition, da de er lavet så de er idiotsikre i gamle sortkrudtskanoner (læs: meget svagt ladet)

Optikken er en Leupold 1,5-5x22 Illum. Og den har jeg ikke fortrudt et sekund, jeg kan i hvert fald få et bredt og skarpt synsfelt uanset om det er tæt skov eller tæt på skumringstid. Er det i skov er det dejligt at tænde for lyset så trådkorset ikke forsvinder [xx(]

Jeg har monteret kikkerten i en Leupold QR montage, hvor det er en lang base.

et tip til bestilling er at du skal bruge Jørgen Lyng i Gilleleje, da han på magisk vis, som den eneste forhandler i Danmark kan få dem indenfor rimelig tid. prisen er omkring 6500-7000 kr.

Kikkert + montage....Ring til Rex og pres ham lidt

[Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#7
og skulle det blive aktuelt med lysten til at prøveskyde sådan en fætter. så stiller jeg min Guide Gun til rådighed...

[Image: marlin2.jpg]

[Image: marlin3.jpg]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Citat:quote:

Tja, i min lille verden er der kun et fabrikat der dur, og det er *-Starline-*

Jeg tastede "starline" ind på "GOOGLE" og fandt en opskrift på foder til smågrise[:I]
Er STARLINE en hjemmeruller eller hvad?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#9
Mystisk...Jeg fodrer gerne svin med Starline og 400 grs Speer.

Det er et meget anerkendt firma der leverer hylstre der typisk er til ligevæggede kalibre, og så vidt vides laver de ikke færdig ammu.

45 halvpervers er for genladere, men det er vel ingen hindring nu hvor du er opmærksom på din tiltagende 'armas numeralis'

[Wink]

Starline er blandt de absolut billigste, men kvaliteten er fantastisk ensartet.

http://www.starlinebrass.com/

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Citat:quote:

Tja, i min lille verden er der kun et fabrikat der dur, og det er *-Starline-*

Jeg tastede "starline" ind på "GOOGLE" og fandt en opskrift på foder til smågrise[:I]
Er STARLINE en hjemmeruller eller hvad?



Mand!!!

du har humor... [Big Grin]

[Image: banan19.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
Inden der nu går helt selvsving i rosen af de grovkalibrede krumbanevåben må de lidt hurtigere kalibre også på banen:
300, 338, 358 og 375 er lidt nemmere at ramme med på afstand og på løbende mål.
De fås alle i relativt håndterlige rifler f. eks. Høgh´ens rustfri Rugere ( hvis man da ikke er linksmongol[Sad] ), og der kan da sættes en stjernemotor på med gevind hvis rekylen er for træls.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
- Troede sgu' at det var en "sluggun"..... Ved at de også laves som lever action. - Endda vist i kal. 10[Big Grin], og så er vi da vist over de 20mm i dia. og på en kuglevægt der hedder ca. 40 gram..... KLASK!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#13
Behøver jeg sige det.....

.376Steyr Scout-----[Big Grin][:p][Big Grin][:p][Big Grin][:p][Big Grin][:p]

Let (3,5 kg MED scoutscope)[Big Grin] 2 x 4 skud i mmagasinerne = 3,8 kg!
Kraftig: 270 grains Hornady RN/SP med 2400 fps!
(Det skal dæleme være en stor elg der ikke vælter med en ordentlig træffer!)

meget let transporterbart og robust våben, selv rensegrejerne og bi-pod'en ER allerede indbygget..[^]

Intet har større synsfelt end når man får lært sig at skyde med begge øjne åbne og et 2,5X scoutscope!! Eller et Rødpunkt-sigte UDEN forstørrelse!!

Det tager under 5 minutter at skifte fra Scout-scopet til en normalt monteret kikkert! eller til et rødpunktssigte...[^]

Og jo! jeg HAR testet det!! Den holder indskydningen inden for 3- 4 cm!!

---jaaaaa-naturligvis!! sådan een må man have!!!

Men ØØØØØØHhhhh der ER lige et lille problem![V]

Vi har købt de sidste!!! OG de sidste hylstre!!!

øv bøv!![Big Grin]

Man kan dog stadig få "Prohunter" i . 376Steyr og da den har lægere pibe slår den lidt hårdere!!

Meeen sådan en "Alaskan Co-pilot" /Marlin står nu også på min ønske-liste... i 45-70 naturligvis!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
45/70 er en udmärket all-roundkalibre til korte hold, men ingen af Marlinriflerne der håndterer moderne ladninger kan siges at väre lette (og alligevel slår de som en hest sparker). Selv foreträkker jeg for det meste en .338 WM i en boltaction, hvis vildtet er större end rådyr, men den er heller ikke specielt let.

Med de specifikke krav du stiller burde du overveje en Husqvarna 640 (system FN 98) i kaliber 9,3x57. Den välter elgene bedre end de fleste standardkalibrer og den fungerer fint fra en 45 cm pibe og kan dermed göres både let og handy. Selve riflen kan köbes for en slik og du kan for rimelige penge få alverdens dele til den, hvis du synes den har behov for en tuning.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Jens...Jeg ved godt at de 3,5 kilo Marlindyr er meget for dine spaghetti stænger, men taget riflen og kalibret i betragtning, er det vel en letvægter ?

Rekylen fra 45/70....Opleves kun ved M@X ladninger [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#16
Citat:quote:

Husqvarna 640 (system FN 98

Hvor finder man et billede af sådan en sag.
Er ikke meget for lever aktion. (Ligner lukkemekanismen til en stalddør)[Big Grin]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#17
Har lige fundet et billede af en Husqvarna 640 kal. 9,3*57, på http://www.jaktia.se/ og det ser fornuftigt ud.
Pris: kr. 500. Det er rørende billigt.
Problemet er vel, at man risikerer at piben er skudt helt ud,
og hvem rejser til sverige for at lave en prøveskydning.
Men jeg vil forsøge, om der her i det midtjyske, kan opdrives en sådan skyder.Nu kan det kun gå for langsomt.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#18
Hej
Warum køber du ikke en "ægte" 9,3-62 - du vil ellers blive hånet for at eje en kartoffelkaster [Wink][?]

Risikoen for at piben er skudt op i disse kalibre svarer til, at jeg vinder i Lotte i denne uge (jeg spiller aldrig [Wink])
Det er sjældent dette kaliber der bliver brændt masser af skud af på skydebanen...

Men hvis den har lagt i en svenskers gammel Volvo stationcar - ja så kan piben jo være rustet op...

Citat:quote:

Originally posted by knerik

Har lige fundet et billede af en Husqvarna 640 kal. 9,3*57, på http://www.jaktia.se/ og det ser fornuftigt ud.
Pris: kr. 500. Det er rørende billigt.
Problemet er vel, at man risikerer at piben er skudt helt ud,
og hvem rejser til sverige for at lave en prøveskydning.
Men jeg vil forsøge, om der her i det midtjyske, kan opdrives en sådan skyder.Nu kan det kun gå for langsomt.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by knerik
Men jeg vil forsøge, om der her i det midtjyske, kan opdrives en sådan skyder.Nu kan det kun gå for langsomt.


Ellers kender jeg en der kan skaffe dem [Wink]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Citat:quote:

Ellers kender jeg en der kan skaffe dem



Hvem og hvor?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)