Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sigtemiddel til drilling
#1
Jeg overvejer at købe en drilling, der skal kunne bruges til alt fra sneppe til elg. Spørgsmålet er: Hvad er det ultimative sigtemiddel til en drilling. På jagten (krat og skov) går jeg oftest igennem med hund, så grejet skal være robust og godt? Skudafstandene vil typisk være fra 10 til 100 meter.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Åbne sigtemidler!!!

eventuelt suppleret med et "Ghost Ring" bagsigte der kan klappes ned/væk, det vil give den fornødne præcision ud til de 100m

og så er det bare med at komme ud og træne med Drillingen[Big Grin]

det jeg har oplevet er at rødpunktssigtet, som ellers ville være et godt valg, bliver bandet langt væk når der kommer fuglevildt for, simpelthen fordi man ikke skyder med "rødpunktet" på sine andre haglbøsser ellers

Hvilken kugle-kaliber er skyderen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Hvilken kugle-kaliber er skyderen?


Jeg har endnu ikke anskaffet drillingen. Er kun i gang med de forberedende øvelser.
Jeg har snakket med Peter Zink, Bjerringbro, han har en spritny Zoli til små 19 kg.Efter sigende er den mindre elegant, end en tysker, men prisen er derefter.
Jeg overvejer kal. 7*57. Men er meget modtagelig for gode råd.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Hvis jeg må komme med et input [Smile]

Når du nu er en 7mm mand (ingen perverse hentydninger her [:I]) Vil jeg foreslå at du tager 7x65R istedet, du da vil få lidt mere punch til dine elge og måske grisebasser. Jeg går ud fra at du har fastlagt dig på en kaliber med rand ? Hvis ikke må jeg kraftigt advare mod formodentlige kommende problemer ved at tage kalibre som ikke er med rand - problermerne opstår fordi at udtrækkeren ikke har nok fat og kan smutte udenom. Har du overvejet en 'prøjser' i lettere brugt udgave, da der er mange i omløb til rimelige penge - de kommer sjældent ud af skabet [V]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Når du nu er en 7mm mand

Jeg har ikke lagt mig fast på kal. 7. Kal. 7 er blot minimum
og jeg har (såvidt jeg ved) ingen problemer med rekylskræk.

Rådet med rand lyder fornuftigt.
Hvor meget snakker vi om i penge, for en driftsikker og nogenlunde velskydende "prøjser"?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Det der med rand kontra rille.

Er det noget vi ved, fordi vi har sagt det så tit, eller er det noget der rent faktisk er erfaringer med? Jeg spørger ikke for at provokere nogen, men det undrer mig, at rillesystemet, som fungerer i alle repeterrifler, ikke skulle fungere i knæklåsvåben.

...og lad nu være med at komme med hele teoribogen om størrelsen på anlægsfladen m.m. Kunne godt tænke mig at høre erfaringerne fra nogen som har ejet og brugt drillinger med rillepatroner.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Erfaring: "rillekalibrer" fungerer betydeligt dårligere end randkalibrer i knäklåsvåben, da det er umuligt at konstruere en udträkker, der får ordentligt fat i rillen. Lidt skidt på hylsteret og det bliver siddende i kammeret.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Hej Knerik,lige for at vende tilbage til dig spørgsmål om sigtemiddel.Jeg har IKKE skudt til vildt med drillingen,kun på skive.Her er min erfaring at på 100 meter på hjortebanen,kan man med lidt tilvænning,godt skyde over kærv og korn,både når hjorten står stille og når den "løber".Tilgengæld er det er stor fordel at undvære optik når man skyder med hagl.Men inden du tager den med på jagt er det (naturligvis) et "krav" at blive dus med de åbne sigtemidler på banen.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Jeg har haft moteret et Docter Sight på min drill, men har droppet det igen da det dugger i regnvejr og bliver fyldt med nåle og andet godt når man går igennem. Brug åbne de åbne sigtemidler og spar sammen til aftagelig kikkert i en eller anden form for montage, hvis du skal bruge drillen til pürsch/ansitzsjagt også.
Svar
#10
Der er godt at få disse erfaringer med. Det er rigtig ærgeligt hvis man investerer flere kilo og bagefter fortryder.
Så tak for hjælpen[Big Grin]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)