Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbengarderobe....svenske regler
#1
Jeg overvejer at flytte min familie til Skåne - ikke at forveksle med Sverige...[Big Grin]. I den forbindelse bliver jeg underlagt svensk jagt- og våbenlov [:0] , hvilket indebærer, at jeg skal tage en fuld jagtprøve igen [Sad]. Det indebærer også, at jeg max må ha' 6 stk. jagtvåben stående i våbenskabet [Sad]. De første fire stilles der ingen spørgsmålstegn ved, for de sidste to, skal man redegøre for et særligt behov, for at få tilladelsen i hus.

Min samlermani må jeg endegyldigt lægge på hylden og satse hårdt på funktionelle våben. Jeg har tænkt mig noget i retning af:

O/U haglbøsse kaliber 12-76

Salonriffel kaliber .17 HMR til skadedyrsregulering med 4-16x50

Ruger M77 kaliber .44 Remington Magnum til råvildt med 1.5-6x42

Sauer 202 med vekselpiber i kaliber 6,5x55 og 6,5x68 til træning og lange skud med 1.5-6x42 og 4-16x50

Sako 75 kaliber .338 Win. Magnum til elge, svin, hjorte og rejsebrug med 1.5-6x42

Mauser kaliber .458 Lott til at holde liv i drengedrømmen...med 1-4x20 med rigelig øjeafstand...[B)]

Heldigvis må jeg i tilgift eje sportsrifler og pistoler....[Big Grin]

Hvad ville I vælge???

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
At blive i Danmark [Big Grin] Men du er jo lidt svensk af udseendet
[Image: jens_150.jpg]

Øhh Jens, Jeg ser at du ikke nævner den fine norske Krag riffel..Ja tak[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det er fine valg, men har du overvejet noget mindre dræbende(skulderdræbende) end 458 lott. Jeg personligt ville nok vælge anderledes, og finde nogle gængse kalibre da jeg ville vejre stemningen i det svenske. Her er mine valg!

12/70 haglsprøjte
8x57Is Mauser (har den allerede)
Marlin 1895 45/70 govt (Har nu fået en skriftlig bekræftelse på at den lander om en måned)
Og til sidst en god frisk svensk rolling block med vekselpiber i følgende kalibre
30/30
44 mag
500 S&W mag

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Jeg overvejer at flytte min familie til Skåne - ikke at forveksle med Sverige...[Big Grin]. I den forbindelse bliver jeg underlagt svensk jagt- og våbenlov [:0] , hvilket indebærer, at jeg skal tage en fuld jagtprøve igen [Sad]. Det indebærer også, at jeg max må ha' 6 stk. jagtvåben stående i våbenskabet [Sad]. De første fire stilles der ingen spørgsmålstegn ved, for de sidste to, skal man redegøre for et særligt behov, for at få tilladelsen i hus.

Min samlermani må jeg endegyldigt lægge på hylden og satse hårdt på funktionelle våben. Jeg har tænkt mig noget i retning af:

O/U haglbøsse kaliber 12-76

Salonriffel kaliber .17 HMR til skadedyrsregulering med 4-16x50

Ruger M77 kaliber .44 Remington Magnum til råvildt med 1.5-6x42

Sauer 202 med vekselpiber i kaliber 6,5x55 og 6,5x68 til træning og lange skud med 1.5-6x42 og 4-16x50

Sako 75 kaliber .338 Win. Magnum til elge, svin, hjorte og rejsebrug med 1.5-6x42

Mauser kaliber .458 Lott til at holde liv i drengedrømmen...med 1-4x20 med rigelig øjeafstand...[B)]

Heldigvis må jeg i tilgift eje sportsrifler og pistoler....[Big Grin]

Hvad ville I vælge???

Assumption is the mother of all ****ups...



Jens!!!!!!! Hvem har fortalt dig om disse regler??????????????
Har du en dansk våbentilladelse gælder den også i Sverige, Norge og Finland og Vice Versa - dog undtaget fuldautomatik (som der kan gives tilladelse til i Sverige og Finland) og undskyld at jeg spørger: Hvilken jagtprøve?
Det danske jagttegn gælder overalt i EU (om ikke i hele verden) - ganske ligesom det danske kørekort.
Jeg har aldrig hørt om den regel med 6 gruppe C-våben (det tror jeg heller ikke mine svenske jagt-kombiser har!!!!!).
Jeg vender lige tilbage!
Med venlig hilsen
Svar
#4
Hej igen Jens - prøv lige at kig' her!
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.HTM

Hvor *** er min Signature?
Svar
#5
Jeg tester lige!


"Common sense is not so common."- Voltaire
DER VAR DEN!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Jens!!!!!!! Hvem har fortalt dig om disse regler??????????????
Har du en dansk våbentilladelse gælder den også i Sverige, Norge og Finland og Vice Versa - dog undtaget fuldautomatik (som der kan gives tilladelse til i Sverige og Finland) og undskyld at jeg spørger: Hvilken jagtprøve?
Det danske jagttegn gælder overalt i EU (om ikke i hele verden) - ganske ligesom det danske kørekort.
Jeg har aldrig hørt om den regel med 6 gruppe C-våben (det tror jeg heller ikke mine svenske jagt-kombiser har!!!!!).
Jeg vender lige tilbage!
Med venlig hilsen



Jeg har mine oplysninger fra det svenske jægerforbunds hjemmeside og har fået det bekræftet af Holmgreens Vapen i Vinslöv. Dansk jagttegn og våbentilladelse er gældende for danske besøgende i indtil tre måneder. Tager man bopæl i Sverige skal man op til deres "Jägerexam" med tilhørende skydeprøver for våben i forskellige kategorier.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Ja det svenske jægerforbunds hjemmeside - de fastholdt også stædigt overfor mig i lang tid, at man som dansker skulle fremsende en ansøgning til politiet (god tid i forvejen) for at komme ind i Sverige med våben - de har først ændret det på deres hjemmeside efter, at jeg gjorde dem opmærksom på, at dette ikke var tilfældet - uden så meget som en tak eller en mail til mig - nærmest fornærmethed!!!!!! Det er et meget snævert forbund (forstokket). Efter at danske buejeæger begyndte at støtte svenske buejægerforeninger i deres krav om at få buejagten indført i Sverige, i et åbent diskutionsforum som de havde på deres hjemmeside, lukkede de for tilgangen af, ikke svenske jægerforbundsmedlemmer, til forummet. Du skulle have set deres argumenter for ikke at ville have buejagt; Foreningen mod jagt (herhjemme) ville fremstå som dybt seriøs i den sammenligning.
En dansk våbentilladelse er ikke gældende i 3 mdr. i Sverige (de blander tingene sammen i Vinslöv) - en dansk våbentilladelse er gældende lige så lang tid som i Danmark. Med ved midlertidt ophold i Sverige kan du som dansker, nordmand og finne få indførseltilladelse som maximalt kan gives for 3 måneder af gangen.
Jeg tillader mig at gå ud fra, at du vedbliver med at beholde dit danske statsborgerskab.
De resterende "postulater" skal jeg få undersøgt helt præcist i løbet af den næste måned, hvor jeg selv er i Sverige med 2 gruppe c-våben og 1 gruppe B-våben (helt uden problemer).
Hvis det forholder sig sådan at du skal til "jaktexamen" (hvad jeg foreløbig har svært ved at tro) skal du ikke være nervøs - hvis svenskerne kan klare de skydeprøver, så vil jeg garantere at du kan klare de prøver fra hoften[Wink] (har du nogen sinde hørt udtrykket "at skyde som en konfirmant uden arme" - dette udtryk falder mig altid let, når jeg færdes i de svenske skove[Smile])
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#8
Jeg har svært ved at tro, at mine danske våbentilladelser kan bruges til noget som helst, hvis jeg flytter min adresse permanent til Sverige af den simple grund, at en våbentilladelse i modsætning til f.eks. kørekort eller pas involverer en adresse som våbnene opbevares på. Selv hvis jeg flytter fra en adresse til en anden indenfor DK, skal jeg jo ha' en ny tilladelse.
Noget helt andet er så, at det svenske våbenmarked i øjeblikket er ved at flyde over af spændende kuriositeter, fordi de svenske jægere - naturligvis - prioriterer funktionalitet højere end samlerværdi. Således er svenske roling-block rifler i nystand til at købe for småpenge lige for tiden.
Men, men, men - som jeg skriver, så gælder denne regel om maks 6 våben altså udelukkende jagtvåben - sportsvåben - såvel pistoler som rifler og haglbøsser kan erhverves ved medlemskab af relevante skytteforeninger

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Rent jagtmæssigt kan jeg da snildt klare mig med .338'eren og en haglbøsse. Men så vil jeg jo også gerne have en salonriffel til hjemmetræning og regulering(og så var der tre) en lille riffel til områdets fantastiske råvildtjagt (og det var fire), en mellemklasseriffel til træning på elgbanen (fem - tæller stadig) og så er der jo lige den gamle drengedrøm om bøflerne, der (forhåbentlig) rykker nærmere og tykhuder skyder man naturligvis med egen riffel.....[Big Grin]
Såvidt det rent jagtmæssige - jeg ville gerne have haft en halvautomatisk 9,3x62'er til svin og elge, ligesom et halvautomatisk haglgevær plejer at findes i våbenskabet [Sad]
Når vi bevæger os væk fra de dokumenterede behov, så har jeg altid haft en særlig forkærlighed for våbenhistoriske klenodier og tekniske eksperimenter - således har jeg verdens flotteste civile norske krag stående, ligesom klassiske mausere, mannlicher-schönauere og andre kuriøsiteter har stået og fyldt op i selskab med forskellige eksperimentalvåben.....farvel til det ( i det mindste indtil jeg får en forhandlerlicens hinsidan [V])
Med hensyn til kommentaren om at emigrere, så betragter jeg det mere som en snigende tilbageerobring gennem lokal intellektuel dominans....[8D]... Skåneland var dansk i 800 år inden svensken besatte det for mindre end 400 år siden, nu agter jeg at gøre mit til at rette op på fortidens fejl [Big Grin]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Lige en mand for mig, ham Jens Ulrik; If you can't beat them - buy them.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Jeg følger meget spændt jeres debat, da jeg pr. 1/9-04 flytter til Sverige. Jeg vil naturligvis også gerne medbringe mine våben uden at skulle bestå jægereksamen incl. diverse skydeprøver inden efterårets jagter.

m.v.h. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
I forlængelse af debatten her på siden sendte jeg en mail til det svenske jægerforbund, hvor jeg spurgte om reglerne for danske jægere, der flytter til Sverige. Som det ses af nedenstående svar er der godt nyt for Jens Ulrik Høgh og os andre med svenske flytteplaner.
- Ses vi derovre?

mvh Lars

"Hej !

Du kan utan problem ansöka om svenska vapenlicenser för dina jaktvapen
hos den svenska polisen ( då har du också rätt att jaga med dina vapen i
Sverige ). Du behöver inte avlägga svensk jägarexamen som reglerna ser
ut idag. Reglerna är under översyn och en ändring kan komma att bl
aktuell. Ett gott råd kan därför vara att du så snart som möjligt lämnar
in licensansökningar till polisen på den ort i Sverige där du avser att
bosätta dig om du redan skaffat dig en svensk adress ).

Ska du jaga i Sverige så måste du betala statlig viltvårdsavgift (
statligt jaktkort ) på 200 SEK för varje jaktår.

Vänliga hälsningar

Henrik Falk
Svenska Jägareförbundet
Tel 0155-24 62 00
E-post : henrik.falk@jagareforbundet.se
http://www.jagareforbundet.se"

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
200 SEK årligt for jagttegn..
UAAARK.. selvfølgeligt er DET også billigere...!!
Svar
#14
Ja ja Marius, men det slipper du ikke med - ligegyldigt hvordan *** man prøver, så koster det altså Skr. 35,- at betale et Jaktkort-Girokort i Sverige, så prisen er Skr. 235,- hvis du betaler det i Sverige.
Hvis du vælger at betale det i Danmark - så koster det Dkr. 100,- at betale det!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#15
Hej Lars M. L.

Det ser da godt ud, hvis vi slipper for ny jagtprøve [Big Grin] - godt initiativ med kontakten til SJF i øvrigt !!!

Vi overtager den nye ejendom pr. 1. september - hvor flytter du hen?

Og til Intile: De har da også netbank i Sverige, så os der har konti i svenske pengeinstitutter slipper med de 200 SEK (=162 DKK !!!!)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Hej Lars M. L.

Det ser da godt ud, hvis vi slipper for ny jagtprøve [Big Grin] - godt initiativ med kontakten til SJF i øvrigt !!!

Vi overtager den nye ejendom pr. 1. september - hvor flytter du hen?



- Vi flytter til Skövde i det område af Västra Götalands län, der kaldes Skaraborg. Det ligger mellem de store søer (Vänern og Vättern).
Jeg skal begynde i job d. 1/9 og min kone d. 23/8, så vi flytter medio august - det kunne jo være, at der blev mulighed for lidt svensk bukkejagt [Wink]
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Der tegner sig nu et tydeligere billede af min kommende "jagtvåbengarderobe":

Haglbøsse kaliber 12 o/u - p.t. Bernadelli - men drømmen er atter at få fingrene i en Paragon. (Er allerede i skabet)

Tikka kaliber .17 Remington til sikker regulering af skadevoldende vildt. (Kommer meget snart i skabet)

Ruger kaliber .44 Magnum til råvildtjagt på moderate afstande. (Er i skabet)

Sako (?) 6.5x55 til træning på elgbane og længere skud på råvildt. (Er i skabet inden efteråret)

Sako 75 kaliber - all weather - .338 Winmag til svin, elg og rejsebrug (Er allerede i skabet - fantastisk våben!)

Mauser kaliber 416 Dakota til den bøffel som jeg VIL skyde engang...(fremtidsprojekt)

Alternativt: Jeg kunne i princippet få frigivet tre pladser i skabet - og vinde en hel del alsidighed - ved at vælge f.eks. en Schultz & Larsen Take down i kalibrerne: 6,5x55, 6,5x68 (til de lange skud efter mellemstort vildt), 8x68 (til de samme opgaver som .338'eren) og .375 Dakota....Men et sådant våben får jeg næppe en "flad pris" på....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
"lukkede de for tilgangen af, ikke svenske jægerforbundsmedlemmer" Skriver M.I. i et tidligere indlæg.
Formuleringen giver det indtryk at kun svenskere kan deltage i debatten på det svenske jægerforbunds debatside.
Alle, også danskere, kan deltage, forudsat at de betaler kontingent i Svenska Jägareförbundet.
mvh

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)