Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelombygningsprojekt!
#1
Mit Riffelombygningsprojekt går ud på at jeg vil bygge mig en ”Walking Varminter”. Altså en let riffel, som er velegnet til vildt op til ”råvildtstørrelse”, og som præcisionsmæssigt også er velegnet til jagt på mindre vildtarter. Til formålet valgte jeg en Remington 700 i cal. .243 win. Riflen som er udstyret med et syntetisk skæfte, skal gennemgå forskellige modificeringer, inden den opfylder de krav som jeg stiller. Plasticskæftet er selvfølgelig praktisk, (og jeg er måske nok lidt gammeldags på det område) men jeg syntes mildest talt at det er rædselsfuldt. For mit vedkommende, er det vigtigt at en riffel, udover at være funktionel og velskydende, også skal være smuk og velformet. En udsøgt kombination af stål og træ. Ikke noget med Aluminium og Plastic her! Okay der er vi mennesker jo så forskellige (heldigvis). Dette indlæg er ikke skrevet for at provokere nogen, men for at illustrere hvad jeg føler. Flere af VTF medlemmer har ved tidligere lejligheder vist interesse i mine rifler, så jeg har i dette tilfælde valgt at vise hvordan Riffelombygningsprojektet skrider frem. Dog må jeg oplyse om at mit projekt vil komme til at ”køre” over længere tid, så hvis det har jeres interesse, må i væbne jer med lidt tålmodighed.

Som udgangspunkt valgte jeg at fremstille et nyt skæfte i Guldregntræ. Aftrækkerbøjlen, som var fremstillet af aluminium skulle udskiftes med en af stål. Til slut vil riflen blive monteret med en Leupold vari Xlll 6,5 – 20 x 40, monteret med Leupold baser og ringe. Det kan selvfølgelig ske ændringer undervejs.

Remington 700, cal 243 win. Syntetisk skæfte:
[Image: Remington700-1.jpg]

Skæfteemne i Guldregntræ:

Udskåret på båndsav, og midtlinie udlagt på langs af skæftet.
[Image: Guldregnsklods1.jpg]

Den indvendige tilpasning:
Efter opmærkning af løb og låsestol, foregår den indvendige udskæring med stemmejern.

[Image: Indvendigtilpasning1.jpg]

[Image: Indvendigtilpasning3.jpg]

Tilpasning af underbeslag:
Aftrækkerbøjlen af stål kan købes færdig, men er temmelig dyr. I stedet har jeg ”ombygget” en aftrækkerbøjle fra en gammel militærriffel.

[Image: tilpasningafunderbeslag.jpg]

Sammenskruning af over- og underdel:
De gennemgående huller er boret, og låsestol og underbeslag kan sammenspændes.

[Image: Sammenskruning2.jpg]

Plastbedding:
Plastbeddingsmateriale er købt hos ”Brownells” (der følger en brugsanvisning med)
http://www.brownells.com/aspx/NS/GunTech...&t=1&i=641

[Image: Plastbedding2.jpg]

Efter det indvendige arbejde på skæftet er færdigt, kan det udvendige (det sjove) begynde. Her får man brug for sin fantasi, og formsans.

Udvendig grovbearbejdning:
Til den udvendige grovbearbejdning, bruger jeg en vinkelsliber med pudseskive, og en håndtræraspe.

[Image: Udvendiggrovform1.jpg]

[Image: Udvendiggrovform2.jpg]

Dette er hvad jeg har nået indtil videre. Fortsættelse følger! [Big Grin]

Swift
Svar
#2
Hej det er godt nok lækkert håndværk du for lavet[8D] jeg vil glæde mig til at se det færdige resultat.
Go arbejdslyst fra sønderjylland[8D]
Mvh
Sneppen
Svar
#3
WAAAAUUU... (indsæt selv lyden af asmatisk seksuelt opstemt sælhund).... Det er virkelig flot håndværk det der.

Et rigtig, rigtig, rigtig godt indlæg med meget gode billeder og nogle særdeles gode beskrivelser [8D]

Glæder mig virkelig til næste afsnit af "Walking Varminter" by Swift [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#4
Hej swift, det er et meget flot stykke skæftetræ du der har fundet. Det ligner bare ikke guldregn på billederne, men det kan være at farverne snyder lidt.

Virkeligt flot arbejde

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#5
Flot flot

Rart at se en mand med sunde interesser (stål/træ)
Og så at du samtidig er i stand til at lave noget solidt arbejde - det må sq være lækkert.

Håber du følger projektet til døren og delagtiggøre os i det...

Men et eller andet sted hvad betyder vægt - har alle efterhånden svage arme??? og det er da nemmere at skyde på frihånd hvis der er lidt vægt i kanonen... og det er da de færreste der traver i bjerge...

Mantra: "over højre skulder med plastic/fiber/alu mm." [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Men et eller andet sted hvad betyder vægt - har alle efterhånden svage arme??? og det er da nemmere at skyde på frihånd hvis der er lidt vægt i kanonen... og det er da de færreste der traver i bjerge...


Du har jo så evigt ret Halvautomat! Og vi slæber jo nok alle i forvejen rundt på et par kilo for meget.[Smile]

Swift
Svar
#7
Det går fremad med Riffelombygningsprojektet! [Smile]

Slibe - pudse, pudse - gnubbe, gnubbe!

Swift

[Image: Pudsetskaefte.jpg]

[Image: 25.jpg]

[Image: Bagskaefte.jpg]
Svar
#8
Hej Swift,det er godt nok et flot stykke arbejde du laver,meget imponerende....!! Hvad behandler du skæftet med,når det er klar til efterbehandling? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej Swift,det er godt nok et flot stykke arbejde du laver,meget imponerende....!! Hvad behandler du skæftet med,når det er klar til efterbehandling? Hilsen Ulrik



Vores kammerat "Gori" vil nok mene at riflen nu er klar til indsats..[Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Ja ja, M@X,
men den her kan du da næsten ikke tillade dig at kalde for "drivtømmergrå"......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Du er sgu ikke helt uden evner Swift.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Ja ja, M@X,
men den her kan du da næsten ikke tillade dig at kalde for "drivtømmergrå"......[Big Grin]

/Gammeltoft



Nej ikke endnu, men det ville den hurtigt komme til hvis det var "Goris" små fedtede fingre der slæbte rundt med den.

Swift - der ser godt ud det der. Hvad er timeforbruget nået op på når du engang bliver færdig?


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hvad behandler du skæftet med,når det er klar til efterbehandling?


Behandling af det færdige skæfte bliver: 2komponent klar autolak. Jeg har tidligere anvendt denne behandling af Guldregnskæfter. Det styrker træet, og forsegler det mod fugt. Og så syntes jeg det er pænt!
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvad er timeforbruget nået op på når du engang bliver færdig?


Timeforbruget løber nok op i 60 til 70 timer, lidt afhængig af hvilken netskæring jeg vælger. Netskæringen bliver nok lidt ”Remington inspireret”.

Swift
Svar
#14
Hej Swift

Med det flottet træarbejde du præstere, så skal man jo ikke belærer dig om træbehandling!!

Men hvorfor lak [?] - Det er da hærværk [}Smile]. I mine øjne blive lakeret træ ridset og grimt med tiden, hvorimod oliebehandlet træ bliver kønnere med årene som det bliver brugt.

Mvh.

Jørgen
Svar
#15
Fantastisk flot træarbejde - det har du prøvet før....:-) Hvor mange skæfter har du lavet i tidens løb? Hvor mange timer bruger du?

MVH
Henrik
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej Swift

Med det flottet træarbejde du præstere, så skal man jo ikke belærer dig om træbehandling!!

Men hvorfor lak [?] - Det er da hærværk [}Smile]. I mine øjne blive lakeret træ ridset og grimt med tiden, hvorimod oliebehandlet træ bliver kønnere med årene som det bliver brugt.

Mvh.

Jørgen


Ih joh! Jeg kan skam endnu lære meget om træbehandling. Mit normale arbejdsområde er indenfor jern- og metalbranchen.

Ja det er jo smag og behag. Amerikanske rifler er ofte med lakerede skæfter, imens Europæiske er oliebehandlede. Jeg syntes også at et skæfte i Valnød er pænest med olie. Lakken styrker Guldrengskæftet, (især netskæringen) som er lidt blødere i veddet end Valnød. Guldregntræets utroligt smukke årer træder mere frem ved lakering. Det første lakerede Guldregnskæfte, fremstillede jeg for ca. 12 år siden. På trods af flittig brug er lakken stadigvæk intakt, og de få ridser det i tidens løb har fået er kun overfladiske. Det lakerede skæfte er vedligeholdelsesfrit, og 100% forseglet imod regn og fugt. Derved undgår jeg at træet slår sig, selv efter en jagttur i øsende regnvejr.
Citat:quote:

Originally posted by HVK

Hvor mange skæfter har du lavet i tidens løb?

MVH
Henrik


Det er såmænd ikke så mange. Jeg er jo ikke Skæftemager, så det er kun for egen fornøjelses skyld, og til eget brug:
3 Riffelskæfter i Valnød – 4 i Guldregn + 3 Haglbøsseskæfter i Valnød.

Swift
Svar
#17
Glem ikke at bruge åndedrätsbeskyttelse når du arbejder med guldregn da stövet er giftigt. Mange exotiske träsorter er desuden kraftigt allergifremkaldende når man indånder slibestöv.
Svar
#18
Hej igen

Jeg har kun begrænset erfaring med guldregn, fra et par knivskæfter. Her syntes jeg at man får et fint resultat med en hærdende olie (danish olie) og en efterfølgende polering med en kludeskive på en søjleboremaskine. Det er dog problematisk med polering og netskæringer, jeg gætter på at man kommer til at "runde dem af".

Mvh.

Jørgen
Svar
#19
Hej Swift

Jeg er imponeret, hvor det flot arbejde og interessant, at se hvad folk med evner (jeg har dem ikke selv[:I]) for håndværk og med det rette mod kan få ud af det.

HSH

Ps: Ja selvfølgelig kan man væbne sig med tålmodighed, især med et så spændende projekt.
Svar
#20
Hej igen!

Jeg er nu kommet så langt i projektet, at jeg har valgt et mønster for netskæringen.

[Image: Moenster.jpg]

Mønstret er overført til skæftet, og jeg har skåret omridset.

[Image: Netskring003.jpg]
[Image: Netskring006.jpg]
Pyh-ha!! - det bliver vist en stor opgave!!!

fortsættelse følger

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)