Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DOA
#1
Trods min fremskredne alder, har jeg stadig meget at lære.[:o)]
Når man læser Ballistiktabellen fra RWS er der en faktor der hedder
DOA, Hvad står det for?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Dead On Arrival???

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#3
Citat:quote:

Dead On Arrival???



Så er det lige det, er det kuglen der er DOA[xx(]eller er det byttet[Big Grin]

Jeg fandt noget der hed Dynamic Obstacle Avoidance,smart,men vist nok kun for det lidt større.

Citat:quote:

DOA (distanza ottimale di azzeramento) = GEE (günstigste Einschiess - Entfernung)


Tror jeg osse

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Citat:quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
DOA (distanza ottimale di azzeramento) = GEE (günstigste Einschiess - Entfernung)
--------------------------------------------------------------------------------

Citat:quote:

Ballistiske oplysninger fra RWS Kaliber Projektil Vægt Løb Tryk Vo V50 V100 V200 DOA 50m 100m 200m
22 Hornet vari 3,0 600 2800 740 645 560 425 135 +3,0 +3,5 -20


"Een gang mere for Prins Knud"

Oversat til Dansk???
Eks. Når en 22 hornet har DOA= 135 Hvad betyder det?

MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
DOA svarer til GEE (tysk) som er den optimale indskydningsafstand for det pågäldende kaliber under visse forudsätninger:

Raserende skudbane er et lidt akavet gammelt dansk militært udtryk, der betyder det samme som det engelske ”point blank range”- her forkortet PBR, der er den afstand et givet projektil kan flyve, uden at ordinaterne til sigtelinien overstiger en af skytten fastsat værdi. I praksis er det særdeles værdifuldt at kende denne afstand samt at vide, hvilken indskydningsafstand, der svarer dertil.

Forestiller man sig, at man på en given jagt kan acceptere over eller underskud på f.eks. 4 centimeter – svarende til at træfpunktet altid vil ligge på en lodret linie på 8 centimeter (øT=8 cm) – så svarer PBR til den afstand et projektil kan flyve, uden at træfpunktet på noget sted langs kuglebanen afviger mere end 4 centimeter fra sigtelinien. Ud til PBR kan jægeren således holde lige på målet uden videre tanke på kuglebanen. Den optimale indskydningsafstand er den, der giver maksimal PBR. Med moderne ballistisk software er det muligt at beregne den optimale indskydningsafstand ud fra skyttens specifikationer af den acceptable træfpunktsvariation.


RWS foreslår altså at en riffel i den pågäldende kaliber skydes ind på 135 meter.

Mere ydre ballistik her: http://www.riffeljagt.com/A-ydre%20ballistik.htm i artiklen er fänomenet illustreret (du skal et godt stykke ned i teksten)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Tak for hjælpen!
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)