Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
våde hylstre
#14
(23-06-2018, 12:46 AM)CP Skrev:
(22-06-2018, 08:14 PM)hjemmeladeren Skrev:
(22-06-2018, 02:05 PM)CP Skrev: Spændende og meget tankevækkende. 
Måske vandet gør at hylsteret ikke pakker ens hele vejen rundt?
Måske det også “ laver kammeret mindre” ?
Måske det laver højere starttryk ? 
Hm mange ???

Det er nok ligesom en Saab 900 i halvfemserne - de brugte også vandinjektion for st skabe et højere tryk.

Arggg, den maa du lige forklare logikken i? Vand vil jo fordampe ved injektion hvorved vandet vil forbruge fordampningsvarmen og derved saenke temperaturen og trykket (har i oevrigt aldrig hvert om dette ved benzinmotorer, men ved HFO / diesel kan det bruges til at saenke forbraendingstemperaturen og derved NOx udledningen).

Saab introducerede det allerede i 1978 - Bosch har genindført det i 2016
Kold vandtåge køler luften så det er muligt at indtage mere luft
Vandtåge er mere end svær at komprimere så kompressionstrykket øges.
Ved høj effekt mangler du absolut ikke fordampningsvarme, men har derimod masser af varmeoverskud - faktisk så meget at optil 15% af benzinens energi under forbrænding går til køling - dette kan undgåes ved at køle forbrændingen med vandtåge 
En effekt forøgelse på 6-10% var muligt.
Idag er det ikke påtænkt som effektforøgelse, men som brændstof besparelse, men begge dele er muligt.

CP, for benzinmotorer du har ret i, at vandets kolende effekt goer, at man kan forøge kompressionsforholdet uden at forårsage selvantandelse (bankning). Derved kan maengden af brandstof ogsa øges hvorved effekten øges. Ved diesel/HFO mortorer medfører den afkoling som fordampning af vandet medfoerer (sammen med bedre forstovning) renere forbranding og lavere NOx udledning. Da der i begge tilfaelde anvendes energi til fordampning af vand vil kølingen påvirke virkningsgraden (fuel forbruget) i negativ retning. I forbrandingen af krudtet i en patron indgår vand udvendig pa hylsteret dog naeppe og de revnede hylsterhalse maa skyldes andre ting. Kan det taenkes, at vandet udvendig paa hylsteret fordamper momentant ved affyring hvorved damptrykket medfoerer, at det reelle hylstervolumen bliver mindre, hvorved trykket oeges? Naae - den er nok forlangt ude, men en udmaerket jagtfrokkost teori?
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Beskeder i denne tråd
våde hylstre - af STROM - 21-06-2018, 09:42 AM
RE: våde hylstre - af M@X 2.1 - 21-06-2018, 01:46 PM
RE: våde hylstre - af CP - 21-06-2018, 10:49 PM
RE: våde hylstre - af STROM - 21-06-2018, 11:46 PM
RE: våde hylstre - af california - 24-06-2018, 11:30 PM
RE: våde hylstre - af M@X 2.1 - 22-06-2018, 07:55 AM
RE: våde hylstre - af CP - 22-06-2018, 02:05 PM
RE: våde hylstre - af hjemmeladeren - 22-06-2018, 08:14 PM
RE: våde hylstre - af CP - 23-06-2018, 12:46 AM
RE: våde hylstre - af hjemmeladeren - 23-06-2018, 07:14 PM
RE: våde hylstre - af hogmeister - 22-06-2018, 03:33 PM
RE: våde hylstre - af hogmeister - 22-06-2018, 08:36 PM
RE: våde hylstre - af Bessie4ever - 22-06-2018, 09:13 PM
RE: våde hylstre - af pete1234 - 22-06-2018, 10:13 PM
RE: våde hylstre - af n a - 23-06-2018, 02:48 PM
RE: våde hylstre - af n a - 25-06-2018, 07:43 PM
RE: våde hylstre - af california - 26-06-2018, 06:01 AM
RE: våde hylstre - af CP - 26-06-2018, 11:01 AM
RE: våde hylstre - af n a - 26-06-2018, 01:51 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)