Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Beef Jerky"
#1
Hej!

Da jeg tidligere på måneden var på ferie i USA (http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=3308) blev min kone og jeg ret vilde med jerky. Der er kød, som er skåret i tynde skiver, krydret og derefter røget/tørret. Det er perfekt til en kold øl [:p].

Jeg kan huske, at der var en opskrift i "JÆGER" for nogle år siden. Desværre kan jeg ikke genfinde artiklen. I fryseren ligger der et velegnet stykke vildtkølle. Derfor er jeg interesseret i en opskrift, der ikke kræver adgang til en rygeovn.

Er der nogen, som kan hjælpe mig??

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Du må igang med kartoffelskrælleren [Big Grin]
http://microwebtech.com/
http://www.beefjerky.cc/

Vi vil høre resultater [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
Hej Lars.

Jeg sad faktisk og rodede lidt i de gamle "jæger" her i forgårs, og jeg tror jeg faldt over den opskrift. Kan det passe at kødet skal tørre uden for efter det er blevet marineret?

Jeg kigger bladet igennem igen senere i dag så du kan få nummer, årstal og sidetal. Så må du jo se om det er den rigtige [Wink]

Mvh
Jonas
Svar
#4
har lavet det selv i snart 5 år både på fars og helt kød

jeg har lavet det på okse, kalkun, svin, div vildt, struds, og sågar alligator[Big Grin]

men okse og kalkun og mager vildtkød er bedst

fuck jilas
siger at deres kunder kun bruger12% af hjernen
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by lynge

har lavet det selv i snart 5 år både på fars og helt kød

jeg har lavet det på okse, kalkun, svin, div vildt, struds, og sågar alligator[Big Grin]

men okse og kalkun og mager vildtkød er bedst

fuck jilas
siger at deres kunder kun bruger12% af hjernen



Hej Lynge!

Det var jo interessant at høre. Kan jeg få opskriften ?[Big Grin][Big Grin]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Ja tak en opskrift!

(Jeg har en gammel orne gående der skal ende sine dage som biltong / jerky)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Jeg mener at der er nogle problemer med den luftfugtighed vi holder os her i området, men det er muligt at man kan gøre noget med en ovn.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Hvis du har varmluft-ovn kan du törre biltongen i den. Läg de tynde ködstrimler i marinaden med de krydderier du önsker, hav lidt fantasi og find på egne smage. Siden lägger du det ud på plader (gerne på bagepapir- så får man mindre .... af den man deler avis med for det kan sätte sig fast- särlig hvis der er honning i marinaden) i ovnen på ca 40-45 grader, sät noget imellem lågen så den står ca 5 cm åben- sät propellen i gang og efter et dögn er delikatesserne klar. Samme varmluftovn er også fortreffelig til at törre kantareller og andre delikatesser som er ströet omkring i skoven. Så smuler man bare en håndfuld af det i sovsen til elgstegen om vinteren når man länges til näste efterår.
En anden lille ting- lever og nyrer og andet krams fra vildt som folk ikke vil have giver jeg et let opkog i vand med lidt salt i- på dette vis får jeg det värste blod väk og konsistensen bliver "skärbar". Siden skärer jeg det i tynde skiver og törrer det på samme måde i varmluftovnen og når det er tört bräkker jeg det i små stumper. Det er de bedste hundegodbidder man kan få som belönning på träningen- GRATIS- og hundene vil slå knuder på sig selv for at få lidt.
Svar
#9
@ Lynge!

Kom nu - Vi venter stadig på din opskrift!!! [:p][:p]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
undskyld den sene svar
[8)]

http://www.cdkitchen.com/recipes/cat/438/0.shtml

http://www.bowhunting.net/susieq/jerky.htm

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#11
Sent svar?
Kun 1år, 4mdr, og 8dage [Big Grin][Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#12
Ja og Lynge peb allerede efter 2 dage da jeg ikke havde betalt den gundressing han sendte mig [}Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Lige et par gode råd som måske kan spare eksperimenterende jerkey- fremstillere for nogle ærgrelser:

Tørret kød smager bedst hvis det ikke er helt gennemtørt. Når du skærer en stang kød over må den altså gerne være lidt blødere i midten end langs med kanten.

Det betyder dog, at det ikke er konserveret sådan som det oprindelige formål med tørringen var. Derfor skal det opbevares i fryseren efter tørring( det samme gælder forresten for rygning).

Jeg smagte en gang på noget tørret torsk som havde hængt alt for længe til tørring. Det var en oplevelse som at spise halm, og det er der ikke meget fornøjelse ved.

Jeg kan selvfølgelig ikke afgøre andres individuelle smag, så i starten må man prøvesmage lidt undervejs indtil man ved hvor lang tørretid man selv foretrækker.

Her i landet er det meget almindeligt at naturtørre både kød og fisk og det smager virkeligt godt. Det er mest almindeligt bare at hænge det til tørre uden saltning, krydring eller marinering. Jeg har eksperimenteret med rensdyrkød som forinden var marineret i rødvin tilsat salt og andre hemmelige krydderier. Det blev det endnu bedre af.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)