Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugler til 22-250
#1
Jeg har en svaghed for hurtige kalibre.
Ejer en 7 mm. remington mag., samt en kaliber 22-250.
Jeg har ingen problemer med at finde en god jagtpatron til min 7 mm.
Men det kniber med standardpatroner til 22-250.Hos min våbenhandler
har jeg købt nogle Norma 3,4 (53 grains) gr.blyspets halvspets også kaldet semipointed.Jeg har endnu ikke skudt til vildt med disse patroner. Men prøveskud i forskellige materialer fortæller, at kuglen ekspanderer ret hurtigt, dvs. man kan ikke være sikker på gennemskud ved eksempelvis råvildt.
Har nogen i dette forum erfaringer med standard jagtkugler til dette kaliber. Altså hvilken patron og hvor kan den købes?(Jeg er ikke hjemmelader)
Riffelstigningen er 1-14 så ret meget tungere end de 3,4 gram må kuglen nok ikke være

kne
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Knerik

Nosler laver projektiler i varmint balistic tip (orange tip) og det undrer mig om Norma ikke lader med den. Ellers er den bedste mulighed at finde en våbenhandler med adgang til et ordentligt udvalg. Winchester lader også 5-7 forskellige og Remington ligeså. Men den bedste løsning er en hjemmelader. Men et af problemerne med din kaliber er at hastigheden ligger op til omkring 1450 meter sekundet (det er et af verdens hurtigste standart kalibre)Lykkedes det ikke for dig, så vend tilbage til mig og jeg vil guide dig til en der kan lade for dig.

Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Hej GREAT DANE
Tak for svaret
VH.Knerik

kne
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Hej

Der er ikke noget mystisk i dine prøveskud, da 22-250 i guds eget land mest anvendes til skadedyr (varmint kalder de det vist) og kuglerne er konstrueret derefter.

Nosler laver en partition på 60 grain (3.9 gram) som sagtens styres i en 22-250, men ikke i en 222rem som ofter har samme stigning. Lades af Remington (se forslag)

Forslag :
Federal 55 grain Trophy Bonded
Remington 60 grain Nosler Partition.

Ellers er det jo alletiders undskyldning for at bruge lidt af husholdningskassen på lidt lade grej..... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Per

PS. Hvis du kan få hastigheder op i nærheden af 1450 m/s vil jeg gerne købe riflen kontant eller sælge dig en bedre kronograf [Wink]
Svar
#5
Hej Per
Tak for svaret. Jeg har forgæves forsøgt at anskaffe de patroner du nævner. Ved du hvor de kan købes[?]
Det var vist ikke mig der skrev noget om udgangshastighed.[Big Grin]
Men for god ordens skyld, kan jeg nævne at den omkring de 1100 m/sek.
Vh. knud

kne
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Per

So sorry....1421 meter sekundet

Ladedata...

35 grains Berger MEF
41 grain n135 krudt
fænghætte federal 210
pibelængde 24 tommer

dette giver en udgangshastighed på 4662fps eller 1421 ms

Great Dane

Ps. hvis det er fart du ønsker, så prøv 22-243Middlestead den er oppe på 1609 ms
Great Dane

Svar
#7
Normark i Randers forhandler Federal og må kunne henvise til en forretning i nærheden.

Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)