Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bjørneriffel
#1
Har fået muligheden for en jagtrejse, og valget falder på en drengedrøm, sortbjørn i canada.[Big Grin]

Pengene rækker til rejse og optik. En ganske lille del på et nyt (brugt !) våben. Ejer i forvejen en 6,5x55, så noget må jo gøres.

På salgssiden kan man p.t købe en 9,3x57 for en tudse. Er det et bud. Hvor langt er der til en brugbar riffel (renovering, montage etc...).Kort sagt. Hvad står den i færdig m. montage (fast) men uden optik.

p.f.t

Jesper
Svar
#2
Tillykke med drengedrømmens opfyldelse [:p]

Jeg kender faktisk én der tog på sortbjørnejagt med 6,5x55, men ville ikke selv være så "underarmed" på den måde ...

Hvis du kunne finde en der har noget kraftigere, så kunne du måske låne dig frem. Helst så tidligt, at du kunne nå nogle ture på skydebanen. NSK udlejer rifler, hvis du ikke kender én der vil låne dig sin riffel.

Ellers er plan B, at få prøvet noget forskelligt, så du er hårdfør, og så leje en bjørneriffel af outfitteren.

Men få først og fremmest trænet en masse, der kan ikke være noget mere ærgerligt, end en jagtrejse der går i smadder, fordi man ikke kan håndtere grejet ...

Det vil nok også gøre det nemmere at få bagagen med, når den ikke indeholder skydevåben ...

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Sortbjørn er ikke særlig skudstærk.
Der er væltet sortbjørne i tusindvis med 30-30 Win. så en 6,5'er burde være nok.
Svar
#4
Ja og en af de største grizzlybjørne der er blevet nedlagt, er skudt af en indianerpige med en kal. .22LR. As the rumor say ...

En anden af mine jagtkammerater skulle ind og finde en anskudt sortbjørn, den var påskudt med en .270'er.

Han følte sig ikke overbevæbnet med sin 30.06'er, da han så den kigge op over et træstød, temmelig tæt på.

Selvom jeg har både 7 mm Rem og 30.06'er i skabet, så ville jeg mdbringe min .375'er, blot for at være mere sikker, hvis det var jeg en dag skulle finde på at jage bamser.

Men OK, gør som I vil, jeg skal ikke tage favntag med en "lillebjørn", hvis det kan undgås ...

USE ENOUGH GUN!

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Har fået muligheden for en jagtrejse, og valget falder på en drengedrøm, sortbjørn i canada.

Sørg for på skrift hjemmefra at få meget præcis beskrivelse af selve jagten(hvis du ikke vil på baitjagt, må ordet bait ikke indgå i nogen beskrivelse af jagten(min egen tur var noget lort af samme årsag) få en referance til en der har været der før, som ikke er i lommen på udbyderen.

Med hensyn til våben. Alle canadierne havde lever action 30-30 med
enten åbne sigtemidler, dog havde en enkelt lokal autist en2-7 x lille leupold. Din 6,5x55 med en 160 grains mega er nok på de skudafstande jeg hørte om der var brugt.

Så vis du vil bruge penge, så overvej om nødvendigt et sigtemiddel
til noget refleksskydning.

Glæd dig til turen alt er stort derovre

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Jeg har set en Eland antilope på 700 kg skudt med 6,5. Jeg er ikke sikker på at du er så "under-armed" som du selv tror.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg bruge den riffel jeg var fortrolig med og så eller investere i "premium-projektiler" og få trænet nogle hundrede skud.

Er du 100% overbevist om at du skal ha´ en anden riffel så tror jeg det bedste "value-for-money" er en brugt BRNO i kaliber 375 H&H.
Jeg har brugt sådan een i nogle år. Aftrækket og præcisionen er fin og driftssikker det er den. Med en hjemmelader i baghånden har du en allround riffel. Den kan sikkert findes til 5.000,- excl. optik.

Hvis du køber en brugt riffel og renoverer med nyt aftræk, nyt løb, montager osv. så runder du nemt de 5 kilo.

Håber du får alletiders tur.
Svar
#7
Jeg ville også beholde min gode gamle 6,5x55 og så lade nogle Nosler partion eller swift a-frame i 140 grains til 800 m/s, så er jeg sikker på, at de sorte bamser lægger sig ned. Den er du fortrolig med og et kugle fra en 6,5x55, der sidder hvor den skal, er langt mere effektiv end en kugle fra en 300 win mag., som ikke sidder hvor den skal...

Ellers skriv og spørg guiden, hvad han siger til en 6,5x55 med en 140 grains partition kugle. Han ved nok bedre end de fleste af os andre. De fleste guider er ikke for glade for at få besøg af jægere, som lige har erhvervet sig en ny magnumriffel til udlandsjagten, men som de måske ikke har lært at skyde med.

God tur, det bliver fedt.

Klaus
Svar
#8
En af mine bekendte var i Canada for at skyde sortbjørn for et par år siden. Han skød to bamser med 243W og 100 grains partition. Der var såvidt jeg husker gennemskud på den begge. Så selv om en 6.5èr nok ikke er helt ideel så tror jeg sagtens den kan gøre jobbet med en god premium kugle.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#9
Hej Jesper

nu ved jeg ikke om du er hjemmelader, men i givet fald kunne
dit 6,5x55 kammer skæres op til en Ackley Improved.

Jeg har prøvet det og kunne uden problemer få 140 grains Swift A-frame
kugler ud med 870 m i en standard sako pibe. Ballistic minder meget om en 270 win. Dette kan gennemføres uden at sprænglade et standard-
hylster.

Du får ikke gennemskud på langs af en bjørn, men du kan skyde fra stort set alle vinkler pga kuglekonstruktionen.
Væsentligst er dog at du kan skyde videre med den riffel du kender.

Alternativ 2 (lidt dyrere)

Din eksisterende riffel kan ændres til vekselsystem.

En 6,5x55 kan bruge samme bundstykke som 35 whelen.

Jeg har hørt, at N.P. Nielsen kan ændre din riffel, tilpasse din gamle pibe og lave en ny for 5.000 kr.(sidste års pris)

Så har du stadig familiær kontakt til aftræk, skæfte og optik. Og dette kan kun undervurderes.

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Jeg været på Svensk bamsejagt med en 308´er med Swift A-Frame 180 grains. Det bekymrede mig ikke specielt.

Men ellers er der da en, der har en ruger 338 win mag til salg til en rimelig penge, som der er noget mere goddaw i!

Hvis det er over bait på kort afstand, og du ellers ikke specielt nervøst anlagt (dvs. ryster så uhæmmet ved synet af en bamse, at du ikke kan styre to sigtemidler samtidig), kunne du nøjes med korn og kærv.

Ved bamseskydning på kort afstand vil jeg hellere have mundingsenergi end sigtekikkert!! Men træn da lige lidt med forskellige skydestillinger og Korn/kærv på banen, inden du gør det "for real"[Wink]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
En lille kugle på ret sted gör mere nytte en en stor forbier!
Svar
#12
Hej Jesper

Lad bare din 6,5x55 op med Lapua Mega 10,1 og skyd den bjørn.

Hvis du skal ud og handle: 9,3x57? så hellere en 8x57 med en god 12,7 grams kugle, bedre endnu 9,3x62.

Knæk & bræk

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#13
Yes... 8x57 Mauser!
Har lige ladet nogle med 220 grains hornady SP.
Ifølge ladedata skulle maxladningen give en udgangshastighed på ca. 840 m/s!!!!
Kan ikke huske anslagsenergien, men med denne patron vil du bestemt ikke være "undergunned"! + at Mauseren har åbne sigtemidler
- Du må gerne låne den hvis du har lyst.....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#14
Man kan sagtens skyde en sortbjörn med .30-30 eller 6,5x55. En leopard på sölle 50 kg kan også nedlägges med en .222 Remington og med ret skudplacering burde det heller ikke väre noget problem at nedlägge en löve med en .308'er....

Men disse dyr har alle söm i handskerne. De bliver sure når man anskyder dem og de kan klatre i träer. You do the math.... Jeg har kun skudt en enkelt sortbjörn (en stor flot han), det skete på en afstand af 25 meter med en 250 gr. Partition fra en .338 WM ret forfra igennem hjertet. Jeg sad på jorden. Bamsen satte sig ned og kiggede på mig, mens jeg repeterede, den brölede imens den tog et par skridt frem, den snurrede omkring og löb cirka 10 meter inden den standsede for et skud mere igennem ryggen (ikke rygraden)og begyndte at slås vildt med sin egen skygge. Pludselig vältede den död om på siden - da var der gået mere end 30 sekunder efter det förste skud. Set i bakspejlet burde skud nummer to have siddet imellem öjnene, da den gik frem imod mig, men så havde jeg på den anden side ikke haft det fine björnekranie i kälderen... Jeg ved godt, at de fleste sortbjörne tager flugten, pointen er, at ikke alle er som sortbjörne er flest...

Tag en ordentlig skyder med - det ville jeg göre [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Jeg er enig med Høghen...Bjørne kan være sejlivede, og de er altså ikke sjove, hvis de er sure....

Jeg kan et par grizzly beretninger fra Kodiak Island, Alaska. (Der er de nu godt nok lidt større, og en 6,5*55 kun til eget brug, i tilfælde af magasinet på den store kanon løber tom for krudt, og bjørnen bliver sur![xx(]

Men et godt råd: En bjørn skal skydes højt oppe og langt fremme på "tremmekassen" så kuglen ødelægger begge sider af skulderregionen. Det hæmmer den noget, hvis den skulle komme i tanker om du er 80 kg velsmagende proteintilskud i grønt tøj[Wink]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Jeg skal ikke göre mig til expert på björnejagt, men når nogen köber en björnejagt så köber de et "koncept"- en hel grej- et äventyr og så vil man gerne fortälle hvor drabeligt det gik til. Man er allerede lidt opstresset inden afrejsen- Så skal der ikke meget historier fra outfitterens side til att få jägerens puls at skå dobbelslag inden jagten. Endnu har ingen jeg har talt med fortalt mig at de sköd en nyvågen björn med halve kroppen inde i en tönde med friturefedt og rådne gedder på 50 meters afstand-- det har altid gået drabeligt til!!!!!!!!!
Hvis kuglen sidder i hjernen eller slår rygraden af så dör björnen ligesom alle andre dyr. Hvis åndedrätsorgan eller hjerte er slået ud dör dyret efter hårddisken er tom for iltet blod. Hvis kuglen sidder noget andet sted dör dyret för eller senere af en eller anden anledning, men der er her han kan blive sur og hävne sig lidt. Hvis skytten holder nerverne og skyder et dräbende skud med en riffel han er fortrolig med er det godt. Hvis skytten har middagen fra i går i underbukserne eller får feber hjälper det ikke at han har en .460 wby. mag. og sätter et dårligt noget andet sted, for så bliver Bamse gal oven i hovedet!
Bell sköd de fleste af sine elefanter med .275 Rigby Mauser (7X57) Og böfler sköd han med .22 Savage hi-power- altid fuldkappede, han ville ikke svine löbene til med blödnäsede kugler- Med det gälder jo om at vide hvor man sätter bolcherne!
Brug så meget riffel som du kan tumle rekylen så du sätter et godt skud HVER GANG, og brug en god kugle som du tror på. 9,3X57 er et forträffeligt våben- det er 6,5X55 også.
På den anden side- hvis elgene havde haft tilböjelighed til at angribe skytten efter at väre blevet ramt tror jeg ikke 6,5eren havde väret så populär her i Sverige!!!!!!!!!!!!!

Den som har mest legetöj når han dör vinder.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dansken
På den anden side- hvis elgene havde haft tilböjelighed til at angribe skytten efter at väre blevet ramt tror jeg ikke 6,5eren havde väret så populär her i Sverige!!!!!!!!!!!!!



Det er jo lige præcis det vi mener .... bjørnene har jo desværre den uhenldige tilbøjelig, at de ved de kan mule os...og hvem ville ikke blive sur og hævne sig, hvis man kunne efter at have taget en kugle!
[xx(][xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Jeg har selv været på sortbjørnejagt med min 30.06 og det var der ingen problemer med. Vi var 6 jægere og vi fik 7 bjørne ialt.

Lidt statistik:
2 bjørne nedlagt med 3 skud fra 9,3 X 62
1 bjørn nedlagt med 1 skud fra 300 Win Mag
2 bjørne nedlagt med 2 skud fra 30.06
2 bjørne nedlagt med 2 skud fra 6,5 X 55

afstande fra 175 meter til 4 meter

altså ingen problemer med 6,5eren heller

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Tak for alle svar ! Det vil være synd at sige der var en rød tråd i alle jeres indlæg [:o)]Dog er det jo altid rart at høre om folks erfaringer.

Et besøg på messen i Odense var lærerigt. Her fik jeg lejlighed til at snakke med folk der har flere bamser på samvittigheden.

Jesper
Svar
#20
Der er ikke en, men to tråde her:

Der er dem der mener det godt kan lade sig gøre, og selvfølgelig kan det det. Bell skød flere elefanter med 6,5 Mannlicher-Schönauer, et kaliber der er svagere end 6,5x55. Han skød bare sk***godt, derfor blev han ikke dræbt, som mange af de andre der også prøvede ...[xx(]

Og så er der os, der mener at man ikke skal overlade noget til tilfældighederne, hvis man nu skulle ryste lidt på hånden, når man nu står ansigt til ansigt, med en sortbjørn.

Med en perfekt kugle, kan de skydes med næsten alt, den skal blot nå ind i motorrummet og ødelægge et par blodårer ...

Men mens olien løber af, så kan det godt være den har lyst til at lege krammebjørn, og så er det ikke lige så morsomt, længere. Her hjælper Lloyds ikke en s***!

Har lige læst i "Trofæ", fra safariklubben om sortbjørnejagt, her anbefaler man fra 30.06 og opefter.

Det var derfor jeg skrev, -gør hvad du vil, men gør hvad du kan for at det er dig der får et positivt udfald af jagten.

Det er dig der bestemmer, er det egentlig ikke rart [?][Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)