Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nybegynder - valg af riffel
#1
Efter at have studeret riffeljagt.com og VTF nærmere har jeg konkluderet, at dette forum vil være et rigtig godt sted at bede om gode råd, når man er en grøn nybegynder som mig.....[Smile]
Jeg er for tiden på udkig efter min første riffel + sigtekikkert og har indtil nu brugt en del tid på at sætte mig ind i teorien. Jeg vil ikke ofre en formue (maks. 14.000kr. komplet for riffel+kikkert), men vil alligevel gerne købe et godt produkt fra starten.
Jeg vil gerne bruge riflen til alm. hjortejagt i DK og måske - hvis jeg er heldig - også jagt på større vildt i Sverige m.m.

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis I (de erfarne eksperter) gider at hjælpe mig igang.
Jeg har udvalgt tre forskellige rifler efter at have været rundt i forskellige jagtbutikker - andre forslag er selvfølgelig også velkomne - :
S&L Classic
Howa 1500 med S&L skæfte
Ruger M77 Mark II rustfri med laminatskæfte (alt. standardmodellen)
Jeg svæver også lidt imellem kalibervalg .30-06 og .308??
Jeg vil gerne vælge .30-06 fordi jeg synes, det giver mig det største allround kugleudvalg, men nogen har talt om "skarp" rekyl og støj?? Er det den rigtige nybegynder-kaliber??
PS. Jeg skyder en del lerduer og går på alm. hagl-jagt med min Browning kal. 12/76 GTS.
Mht. sigtekikkert har jeg valgt en Leupold Euro 3-9x50 alternativt VX-II 3-9x50??

lbh
Svar
#2
jeg vil vælge 30.06 det er den bedste fladskydende af disse to

jeg startede selv men en 30.06 og ja den kan "bide" lidt men ikke mere en det kan leves med

men en ting vil jeg sige dig det er meget vigtig at du får øvet med den inden du tager den med ud på jagt
skyd med den indtil at du føler dig fortrolig med den og så tage den med på jagt

hold din antal skud ned på ca 4 skud af gangen og lad den køle af

jeg vil generalt sige at kaliber som ´man kan anvende til jagt på den nordlig halvkugle kan alle anvende bare man får øvet med den nok inden man tager på jagt med den og det gælder store som små.
har du planer med at købe andre kaliber kan det blive lidt dyrt med trænings ammo med mindre du genlader

og valg af riffel mellem disse tja..... fine alle sammen, men kikkerten er det vigtigste

fuck jilas
siger at deres kunder kun bruger12% af hjernen
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#3
Velkommen til VTF [Smile]

Her er et godt bud på det du søger, hvis du vil handle brugt ? Og så er du fremtidssikret, hvis du en dag vil skyde noget rigtigt stort.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=3449

Kikkert kan Rex hjælpe med, men du slipper nok ikke kun med 2000, hvis du absolut vil fastholde de 14000,- totalt.

Omvendt kan du jo kigge på ovenstående riffel og presse lidt i prisen....Der er vel en smule jyde i dig ? [Wink] Og så er der mere økonomi til optikken.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
Hej IBH

Min anbefaling vil være at købe brugt. Jeg er sikker på at du kommer langt for 14000 kr. Det kan enda være at der er penge i overskud til lidt ammunition. Hvis du er ligeglad med kal. og det "bare" skal være noget der dur, så prøv at kigge efter andet end mili-kal. f.eks 270, 7x64 eller lign. Jeg her lige købt en steyer lux, fuldskæftet i kal 6,5x57 med en kahles 4x32 for 8500. Min kammerat har for lidt over et år siden købt en krico fuldskæftet med zeiss 2.5-10x48 i kal. 270 for 10500. På den måde tror jeg du får mest for pengene.
Hvis du påtænker at tage på jagtrejse, skal du være opmærksom på, at man visse steder ikke må anvende kal. af militær oprindelse (8x57, 308, 3006, 6,5x55, 223 etc).
Her er et link til en tysk hjemmeside med et bredt udvalg: http://www.egun.de
Så kan du evt. finde lidt inspiration der.

HSH
Svar
#5
Hej Ibh

Jeg er stærkt uenig med HSH om valg af kaliber - Som nybegynder skal man vælge en kaliber, hvor der er let adgang til billig træningsammunition og dermed ender man ofte med en tidligere eller nuværende militærkaliber.

Jeg startede med 3006 som min første riffel og den tjente mig godt mange år på fjeldet på Grønland - Kuglebanen er dejlig flad.

Jeg har nu valgt af skifte til 6,5*55 med et vekselløb i kaliber 9,3*62. 6,5'eren er behageligere at skyde med i forhold til 3006'erne, men skulle jeg vælge at have kun én kaliber, så blev det en 3006'er igen.

I det prisleje du kikker i, så ville jeg gå efter en løsning med mulighed for vekselpibe (S&L og Sauer ville være mine valg) - Du kan jo altid starte med en pibe og så se hvad behovet udvikler sig til....

Jeg vil ikke have nogen betænkeligheder ved at købe brugt, men jeg vil sikre mig en prøveskydning inden købet blev afsluttet....

Afslutningsvis, så vil HSH måske så hjælpe os med en liste over lande, hvor der er restriktioner på anvendelse af militærkaliber??

Mvh.

Jørgen
Svar
#6
Hvad med den her
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=43344742

Jeg ved godt at den ikke var blandt de udvanlgte, men umiddelbart en god riffel i en god all round kaliber og med en kvalitets kikkert. Jeg ville droppe alle tanker om mulighed for pibeskift m.m. køb istedet en riffel mere når behovet melder sig. Man kan jo aldrig få for mange våben....:-)

MVH
Henrik
Svar
#7
Hej allesammen
Tak for hjælpen til jer der har bidraget.
Jeg tror, at jeg vælger S&L Classic i .30-06.
Så må vi se, hvordan det går....[Smile]

LBH
http://www.lightconsult.dk
Svar
#8
Godt valg, vil jeg sige! Med den riffel kommer du rigtig langt omkring i hele verden. Det eneste du ikke kan skyde er Grizzly og Isbjørn, bøffel, elefant og næsehorn. Måske skulle man også vælge et andet kaliber til løvejagt. Men hvis man ser bort fra disse udmærkede dyr, er der jo en del tilbage at vælge imellem.

Med S&L classic får du en virkelig god riffel med høj præcision. Min første riffel var også en 30-06. Ja man kan da mærke rekylen, men man vender sig hurtigt til det.

God fornøjelse - Klaus Vibe
Svar
#9
Hej
Valg af riffel fabrikat/model er meget et spørgsmål om smag og denne kan diskuteres i det uendelige( og bliver det).

Dit valg af riffel er ganske fornuftigt, selv om der kunne nævnes mange alternativer.

Som i så mange andre valg skal du overveje hvad den skal bruges til!

Danske bukke er lige glade med kaliberen, det samme gælder vores hjorte hvis du er over 6,5x55. Skal du til udlandet efter store hjorte eller andre mere eksotiske dyr kan du købe en der er større.

Jeg vil tilslutte mig koret af standard tilhængere(6,5, 308 eller 30-06) fordi du kan få alt også det billige. Variations mulighederne er ganske enkelt bare større.

Forskellen mellem 308 og 30-06 fik mig en gang til at sælge en 308 og købe en 30-06 for at få den fladere kuglebane(og mere energi).

Men prøv lige at bruge en ballistiktabel og se forskellen ved en indskydning på 200 m. Det er uden betydning ved praktisk jagt.
Desuden er det lettere, at finde en 308 kugle/gevær kombination der skyder hul i hul end i 30-06. Der er mange 30-06´ere der kan skyde hul i hul, men der er flere i 308 og 6,5.

Er det en riffel du skal lære at skyde med ? i så fald er det vigtigt at finde en du hurtigt får succes oplevelser med.
her er 6,5 pga rekyl nok lettest at opnå resultater med.
Det gavner ikke egenspredningen hvis man har fået kikkerten i panden eller næsen flere gange.

Skulle jeg driste mig til et konkret bud skal du tage en forholdsvis tung riffel (fx brugt Tikka eller S&L) i 308 win og så bruge resten på
god optik fra Rex(fx Leupold 4,5-14 x 50).

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hej Ibh

Tillykke med din nye riffel, den bliver forhåbentlig glad for.
Til Jsc vi kan jo enige om alle ting. Med hensyn til træningsammunition, så er det efter min bedste overbevisning en skrøne at det er et problem, for nogen kal. Det kræver måske lidt mere omtanke/planlægning men så er det heller ikke være. Jeg har i 5 år skulle høre på hvorfor kal. 16 var uhensigtsmæssig, ringe udvalg besværlige og få fat i etc. Nu har jeg været den lykkelige ejer af en sådan i 4 år, og bortset fra at man ikke kan låne så er det ikke noget problem.
Med hensyn til emnet omkring militær kal. så var der for ca. 2 år siden en stor artikel i "Jæger" der omhandlede emnet. Hvis jeg kan finde bladet vender jeg tilbage senere.

HSH
Svar
#11
Hej Jørgen

Så fandt jeg den omtalte liste. Den er sikkert ikke fuldendt, men så må man jo søge oplysningerne andet sted.
Oplysningerne er fra Jæger nr. 4 2005 ( så lang tid siden var det altså ikke[:I]):

I belgien er militær kal. som f.eks 308 og 8x57 is forbudt.

I frankrig er alle militære kal. fra 1885 f.eks 223, 308 30-06, 7x57 og 8x57is forbudt.

I Ungarn er halvautomater (selvladende våben) forbudt.

I Irland er kal. større end 270 forbudt.

I slovakiet er ammunition med V0>1150ms og E0>6000j forbudt.

I Spanien er alle militærvåben forbudt, jeg ved ikke om det gælder oprindelsen eller om den går med en ombygget CG.

Desværre, jeg laver ikke reglerne.

HSH
Svar
#12
HSH...Irland har siden da droppet maks størrelsen [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#13
Hej Lars

Tak, det er noteret.

HSH
Svar
#14
Pudsigt at alle militære våben i Spanien er forbudt.... i en anden tråd er der en spanioler der har en grøn Sako TRG`r i 308W.... der er noget jeg ikke forstår[?][?][Wink]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)