Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BDC
#1
Hvad er det der er så smart ved BDC (er jeg gået glip af et eller andet?) - kan man ikke bare notere sine "Zero Come-Ups"; så har man da en BDC'er - eller hvad?
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#2
Hej michael!

Det smarte skulle vel være at man har en direkte skala enten på kikkerten i Yds/meter på højde-skruen, eller i trådkorset så behøver man ikke konsultere en tabel ved siden af (Jeg har set dem på siden af kolben, i en speciel lomme på ærmet o.s.v. sågar som en PDA med vindafdrift og vinkler.)

Denne direkte skala skal naturligvis være nøje tilpasset det enkelte våben/ammo samt den reelle udgangshastighed. Det er min personlige erfaring at det virker rimeligt godt på "korte hold" (under 300 m [Big Grin]) med de "færdigtbagte" skalaer til f.eks 308 og .223 hvis man har et standard våben og skyder med standard ammo...
over 300m vil du ikke se nogen seriøse med en standard BDC

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hvad er en BDC??

Hilsen Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
BULLET DROP COMPENSATOR.
Det kan f.eks. være elevationknappen hvor inddelingen med tallene 100, 200, 300 o.s.v. svarer til de antal meter du skyder - klikkene imellem talene er så ikke ens og inddelingen kompenserer for kuglefaldet (elevationknappen skal så være kalibreret til en bestemt type ammunition).
Men som jeg var inde på i mit spørgsmål kan man jo bare notere sine Zero Come-Ups; F.eks.
100 meter: Zero
200 meter: c5
300 meter: c13
400 meter: c25
500 meter: c35
600 meter: c46
700 meter: c64
O.S.V.
Og til Dravis: Man kan jo bare få tatoveret Come-Ups'ne på indersiden af øjenlågene[Big Grin]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
BDC---

Det kan faktisk være meget godt, f.eks bruger jeg min salon-riffel med subsonisk ammo (spørg IKKE hvorfor[Wink]) ud på 120-130m ,den er nemlig præcis nok til det, men det er***et krumbanevåben på de afstande, så jeg har lavet en fin tromle til min kikkert hvorpå afstanden er markeret (altså en hjemmelavet BDC) efter at jeg konstant huskede forkert på hvilket tal jeg nu havde som 0 "comeup" altså 50 m i dette tilfælde...
Når man ligger der i baghaven og pelser krager og den slags ovre på nabo-bondens mødding og mark (med behørig tilladelse fra gårdmand bjørn, naturligvis) så er det noget nemmere bare at dreje tårnet til den rigtige "streg" end at forsøge at fokusere samtidigt på indersiden af øjenlågene!!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Ja ja - jeg ved det godt Dravis, jeg var også igennem Dymoen for at se om jeg kunne lave en strimmel, men jeg kunne ikke rigtigt få det til at passe og når jeg skyder på 1000 meter så er jeg igang med 2. runde på elevationknappen - så det må være som det er!
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#7
Dymo ---- DYMO ---- aaargh---- det havde jeg ikke tænkt på...

Jeg satte såmænd bare et stykke tape på og brugte en vandfast spritpen!

Nu har jeg lavet en kopi af "tape-stykket" på min "Brother P-Touch" labelprinter, med fine streger og tal....[8D]

Jeg VIL ha en kikkert med "Mil-dots" ......[:p]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Mil-Dot er også bare noget der funger - det er sindsygt nemt at arbejde med, hvis man lige gider at bruge tid til at sætte sig ind i hvordan det virker. På tirsdag [:p] kommer mit spottingscope med indbygget Mil-Dot, magen til den Mil-Dot jeg har i min riffelkikkert (Army-Mil-Dot).
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#9
Hej Michael!

Hvad er det for et "spottingscope" og hvad koster det, jeg skal nemlig også ha mig et, men det kunne da være fikst med Mildot i![Smile]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Efter mange seriøse overvejelser (og prøver) blev det et Leupold Mark 4 12-40x60 Tactical, det fåes også i en civil udgave (Golden Ring u/Mil-Dot). Den er meget let og handy og kan bruges både med forekommende anlæg og på Tri-Pod. Jeg har prøvet mange andre lækre Spottingscopes, men generelt må jeg sige, at jeg mener at man kommer til at betale for, for kraftige forstørrelser - det er min erfaring, at man ikke kan anvende ret meget over 30x, da Mirragen bliver for dominerende (og umulig at se igennem)og 12x er der mit eget riffelscop slipper, så jeg får lige en lille passende overlapning.
Derudover er min riffel ikke særlig "trofast" ret meget længere end 700 meter (jeg kan godt få en længere pibe til 1000 meter, men min hustru syntes, at det er vigtigere med et nyt køkken[?][?][?] - kvindelogik; jeg lærer det aldrig)
Scopet koster i udsalg Dkr. 12.035,- uden Tri-Pod, men med Mil-Dot.
Med venlig hilsen
http://www.leupold.com/resources/downloa...atalog.pdf


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Her er det så Dravis!
[Image: Spot01.jpg]
[Image: MilDot.jpg]
Øhh MilDotten blev lidt skæv - det er kra....... svært at tage sådan et billede[Smile]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)