Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Høreværn
#1
Jeg har anskaffet høreværn, PELTOR (den dyre model) og det var dyrt.[:0]
Pt. bliver der skrevet en del om rekyldæmpere, med øget brag til følge. Da jeg samtidig har planer om at anskaffe en ret kort riffel
(46 cm. løb)=( extra knald), går spørgsmålet på, om det er hensigtsmæssig at bruge høreværnet på praktisk jagt.
Kan man som høreværnsfabrikanterne skriver, høre fuldt så godt som uden høreværn, forudsat at høreværnet er tændt og justeret rigtigt?
Det vil være rigtig skønt, hvis det er sådan i virkligheden.
Min hørelse er nemlig ikke for god i forvejen,(min kone påstår at jeg periodisk er helt døv) men dog ikke mere døv end at jeg stadig kan mærke ubehag, ved et kraftig riffelskud.
Er der nogen her på foraet der bruger høreværn på jagt?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
80 % af tiden!
mest formstøbte SHOT KILLER fra DOT i Randers eller alm elektroniske høreværn.
ingen problemer med det og du slipper for et døgns kimen for ørene.
men det var bedre med en ny lov vedr lyddæmpere ( jeg ved godt at det er svært på din drilling )
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Mine elektroniske høreværn, der er en væsentlig billigere udgave end dine, fungerer ganske upåklageligt. Jeg kan kun anbefale det[Smile] Og desuden har de jo oss den fordel at de holder ørene varme på en kold hanejagt[Wink]

Jeg skal dog med hånden på hjertet indrømme at jeg ikke bruger dem hvergang jeg er ude at knalde. Men for det meste kun hvis jeg forventer at der bliver skudt en del. Og ja, jeg ved godt at det er inkonsekvent, og at jeg burde gøre det hver gang så længe der ikke kan købes ny hørelse i jagtforretningerne endnu
Svar
#4
Citat:quote:

[i]Jeg skal dog med hånden på hjertet indrømme at jeg ikke bruger dem hvergang jeg er ude at knalde.



Du er måske tilhænger af de stille typer?? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej spøg til side....Jeg har et par af de almindelige Peltor med microfoner. De virker fint. HAr lige skiftet batteri efter snart 3 års brug.... Nogen mener rent faktisk at du i visse situationer hører bedre, hvis du har høreværn på og skruer op for lyden! (Jeg kender en, der bruger sine på bukke jagt - hvilket jeg nu nok synes er lidt ude på overdrevet - jeg har en fornemmelse af at lydindtaget er retningsbestemt, så jeg foretrækker klart at være ved mine sansers naturlige funktion, når jeg er på bukkepursch [Smile])

Du skal nok lige vænne dig lidt til det i starten, da du hører nogenlunde normalt når du bruger dem, men de slår lyden fra ved skarpe lyde - f.eks. en riffellås eller skud.... På en flugtskydningsbane betyder det at lyden slår til og fra ret ofte - hvilket kan være lidt irriterende i starten - men det går hurtigt over.

På riffelbanen hvor du skal koncetrere dig lidt mere intensivt under skydning, vil jeg foreslå at du slukker for høreværnene, da snak ved sidemanden m.m. kan have indflydelse på koncentrationen...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Har købt Supreme Pro, og jeg må sige, at de er rigtig gode - har nu testet dem ved skydning og alm. vaden rundt i huset, og det er fantastisk hvilken lydoplevelse de tilbyder i forhold til mine Peltor da de var i topform. Og så lukker de ikke ned med den såkaldte blokering af lyden...
De øverste 2 trin giver forstærkning af lyden som er LANGT bedre end mine Peltor - så jeg er nu overbevist om, at jeg skal bruge dem på elgjagt, og så kan de bare komme uanset elgen kommer luntende på myren bag mig Ill be there....

Har et par alm Peltor hvor lyden er stået af på den ene (er der nogen der har købt et sådant par inden for de sidste par år?)- send PM

http://www.hundforaren.se/index.php?link...reme%20Pro

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Har et par alm. Peltor. Da jeg købte dem var det planen, at de også skulle bruges på praktisk jagt.

I realiteten bruger jeg dem kun på skydebanen, da jeg på jagt dels har store problemer med at retningsbestemme hvilken retning lyden kommer fra (læs. ubrugligt). Desuden er de elendige ved eksempelvis andetræk i blæsevejr, dels går vinden i mikrofonerne og sidder du nærheden af siv eller lign. kan jeg intet høre ud over knitrende siv.

Jeg hører gerne om nogle af de andre typer, skulle være bedre - herunder især problemt med at retningsbestemme lyden.

Jeg har min egen lille lommeteori om, at problemet er at mikrofonen er placeret i koppen på høreværnet, altså uden på øret. Jeg tror at disse ørepropper med indbygget elektronik må være lige sagen, men dem jeg har set har været så ekstremt dyre at jeg har været for nærig til en sådan investering. Hvis der er nogen der har efaring med disse hører jeg meget gerne disse - igen også her især omkring retningsbestemmelse af lyden.

mvh.
Steen
Svar
#7
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=2883

test af elektroniske høreværn ( der sidder i øret )
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=2883

test af elektroniske høreværn ( der sidder i øret )



Takker.

Den test havde lige undsluppet min opmærksomhed.

Umimmak hvordan går/gik det med at retningsbestemme lyd med sådan nogle i ??

mvh.
Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)