Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laminat skæfte
#1
Hej, er der nogen der har prøvet at fremstille laminat træ selv ?? eller kan man købe det i råemner lige som alm. træ ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Langt de fleste skæfter i laminattræ starter som en laminat "planke" fra Rutland Plywood http://www.rutply.com

Du kan også prøve dem her http://www.riflestocks.com de sælger også "blanks"
Svar
#3
halløj LANI
det nemmeste er at købe et grovfræst laminatskæfte. Johnny Boberg i Sverige fræser til næsten alle rifler. endnu nemmere er det at købe det hos NP Nielsen, han har Bobergs forskellige skæfter på lager og så kan han bedde den for dig.
denne løsning er ikke helt hjemmelavet men næsten ufejlbarlig.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Tak for svarene, jeg vidste godt at man kunne købe blanks, jeg synes bare det kunne være skægt at eksperimentere lidt med forskellige træsorter i et laminatskæfte, men det er nok ikke så let at lave selv, jeg tænker mest på at få emnerne lige tykke og plane før sammenlimning.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#5
Hej Lani..
Jeg lavede engang et laminat skæfte til en salon riffel. Jeg bestilte noget 3 mm tyk finer af bøg og valnød. Det blev derefter klistret til og smidt i en varme presser.. Det blev rigtig flot..

.376 steyr
Svar
#6
ha....det var lige det svar jeg ledte efter, tak skal du have, kan man få finer i mange sorter ?? og hvorfra ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by .376 Steyr

Hej Lani..
Jeg lavede engang et laminat skæfte til en salon riffel. Jeg bestilte noget 3 mm tyk finer af bøg og valnød. Det blev derefter klistret til og smidt i en varme presser.. Det blev rigtig flot..

.376 steyr



Hvilken lim er bedst/ mest praktisk til at lave et laminat med?
Almindelig 2-komp epoxy tørrer formentligt for hurtigt.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#8
Hej Lani.
Må vi ikke få denne meget spændende topic flyttet ind i våbenværkstedet. Jeg funderer selv pt. omkring hjemmelavet laminat.
Der ligger en finervirksomhed 5 min. fra, hvor jeg bor. Jeg har fået et tlf. nr. fra en af mine naboer. Jeg vil gerne have adgang til deres varmepresser.Måske kan jeg få etableret en nicheproduktion i et eller andet omfang.De skulle angiveligt være meget modtagelige for udfordringer.
Senere tilføjet:Kunne måske forståes som om, at jeg vil starte en nicheproduktion op. Sådan er det ikke ment. Jeg håber på at få slået et hul igennem, så de er imødekommende, når der bliver spurgt om hjælp til fremstilling af specialopgaver.
Mvh Walnut
Svar
#9
man limer trælaminat med resorcinol fenol lim. [Wink]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#10
Jeg brugte Uredana pulverlim fra Dana, da jeg limede laminat. Det indeholder 1,28% formaldehyd, så det er lidt usundt[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg brugte Uredana pulverlim fra Dana, da jeg limede laminat. Det indeholder 1,28% formaldehyd, så det er lidt usundt[xx(]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Er det derfor at du du ser ud som du gør [?][Big Grin][Big Grin][Big Grin]Undskyld, kunne ikke lade være



mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by eske

man limer trælaminat med resorcinol fenol lim. [Wink]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



De forsøg vi tidligere har lavet men at anvende fenollim. var problematiske, da det både er ret giftigt, samtidigt har det den djævelske egenskab at det bliver glashårdt, hvilket medfører at man skal være færdig med forarbejdningen inden 48 timer, ellers ødelægger det alt skærende værktøj[xx(].

Brug hellere en ganske almindelig hvid snedkerlim, tilsat en hærder, der gør den rimelig vejrbestandig.
Det har ofte en bedre limstyrke end både fenollim, PU lim og epoxy, især hvis man har fladerne til at passe tæt sammen.
Hvis man forsøger at flække 2 stykker træ der er veltilpassede fra hinanden, resultere det generelt i at træet flækker helt ved siden af limningen. Dette er absolut ikke altid tilfældet ved limtyper, der er fugedannende, og ikke kan arbejde sammen med træet

jbn
Svar
#13
Hej ignorant.
Det er rigtigt at resorcinol fenollim er hårdt og glasagtigt.
Det er hele ideen med at bruge den til laminering, og hvis man bruger diamantværktøj er der ingen problemer.
En snedkerlim er en såkaldt fugtbestandig pvac lim.
Den er ikke kogefast, og derfor ikke egnet til laminering, da den kan og vil få fladerne til at arbejde uafhængigt af hinanden.
Derfor er den god til tapsamlinger og.lign møbelsamlinger.
Ved en laminering af træ til bl.a stiger og spændbuespær, er alt vandring uønsket,
så derfor andvendes kun resorcinol fenollim.
NB. opskummende lim af enhver art kan ikke bruges til laminering

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by eske

Hej ignorant.
Det er rigtigt at resorcinol fenollim er hårdt og glasagtigt.
Det er hele ideen med at bruge den til laminering, og hvis man bruger diamantværktøj er der ingen problemer.
En snedkerlim er en såkaldt fugtbestandig pvac lim.
Den er ikke kogefast, og derfor ikke egnet til laminering, da den kan og vil få fladerne til at arbejde uafhængigt af hinanden.
Derfor er den god til tapsamlinger og.lign møbelsamlinger.
Ved en laminering af træ til bl.a stiger og spændbuespær, er alt vandring uønsket,
så derfor andvendes kun resorcinol fenollim.
NB. opskummende lim af enhver art kan ikke bruges til laminering

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



Der er nu nok en del der sammenlimer diverse laminater med PVA lim, der er vel ingen der absolut behøver at varmpresse ved kogetemperatur.
Nu er det nok de ikke de fleste der er i besidelse af diamantbelagte stemmejern. Selv pvd belagte hårdtmetalfræsere midster rimeligt hurtigt pusten ved fenollim.

Problemet med glasagtige fuger, er ofte at samlingerne køres trætte, hvis fugtindholdet i træet svinger. Dette er sjældent tilfældet med hærdet PVA

jbn
Svar
#15
Jeg tror vist ikke vi to kan blive enige omkring limning.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by eske

Jeg tror vist ikke vi to kan blive enige omkring limning.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



Jeg synes dog at vi alligevel skal anbefale fenollin.
Så kan staklerne prøve at arbejde i det, så ka de sgu lære det[Wink][B)]

jbn
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by eske

Jeg tror vist ikke vi to kan blive enige omkring limning.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



Jeg får det indtryk, at du ved en masse om limning. Det ville være dejligt hvis du ville indvie nogle af vi andre i hemmelighederne evt. også om hvilket værktøj der skal bruges til forarbejdningen.

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#18
Hej
Spændende drøftelse.
Ikke videre tiltalende for hobbyskæfteren,at fenollim er meget giftigt og kræver brug af kostbart diamantbelagt værktøj[^]
Den vejrbestandige PVA lim findes vel allerede færdigblandet i form af udendørsudgaven, som er på markedet.
Mvh Walnut
Svar
#19
Jeg glemte måske at tilføje at den Uredana pulverlim jeg brugte, er den samme lim som de birkefinerplader jeg limede sammen,Så om der er fenol i den eller ej - det må være den rigtige lim.[^]
Det var hvad jeg fik at vide ved finergrossisten i Odense, hvor jeg købte laminaten.
Her er lidt udvalg:
http://www.mollersorensen.dk/upload/DT-T...er2007.pdf

Kan fås her: http://www.mollersorensen.dk/

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hej
Spændende drøftelse.
Ikke videre tiltalende for hobbyskæfteren,at fenollim er meget giftigt og kræver brug af kostbart diamantbelagt værktøj[^]
Den vejrbestandige PVA lim findes vel allerede færdigblandet i form af udendørsudgaven, som er på markedet.
Mvh Walnut



De vejrbestandige PVA lime dur ikke til limning af krydsfiner hvis den skal være vind og vejr bestandig.

Lyt nu for pokker til eske. Phenollim er sagen hvis det skal være en WBP limfuge med en ordentligt styrke.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)