Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fuldskæftet eller ej?
#1
Hej med jer

Jeg går i tankerne om at købe ny riffel, og må indrømme at jeg er lun på en fuldskæftet én af slagsen. Jeg har prøvet at finde lidt informationer omkring det, men det er ikke lykkedes.
Hvad taler for/imod fuldskæftede rifler?
Jeg tænker mig en 243w, da den udelukkende skal bruges til bukkejagt, men andre kalibre kan naturligvis også komme på tale.
Mvh Mads
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Mads Vestergaard

Hej med jer

Jeg går i tankerne om at købe ny riffel, og må indrømme at jeg er lun på en fuldskæftet én af slagsen. Jeg har prøvet at finde lidt informationer omkring det, men det er ikke lykkedes.
Hvad taler for/imod fuldskæftede rifler?
Jeg tænker mig en 243w, da den udelukkende skal bruges til bukkejagt, men andre kalibre kan naturligvis også komme på tale.
Mvh Mads



Halvskæfte eller fuldskæfte er en smagssag.
Dog skal du være opmærksom på, at den kan have lidt sværere med at komme af med varmen, hvis du skyder mange skud i træk, så løbet bliver varmt, så der må du holder ekstra 10 minutters pause mellem serierne.... Mange mener at et fuldskæftet våben er meget smukke våben. Jeg selv synes nu de ser lidt for gammeldags ud, og foretrække halvskæftede våben - men for mig er det kun et spørgsmål om udseendet - ikke noget funktionelt...
HVis du er blevet forelsket i en lækker lille fuldskæftet sag, skal det ikke være skæftetypen, der er afgørende.[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Jeg synes fuldskæftede våben er flotte og samtidig dejlig korte så de er til at håndtere. Men jeg har altid haft den opfattelse at de ikke kunne ramme, indtil jeg prøvede en riffel købt af en her på forummet. Det var en 30-06´er og den skød vi så meget med at man næsten ikke kunne røre piben, uden problemer med præcisionen. Meget imponerende....Så køb du bare sådan en....
MVH
Henrik
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Mads Vestergaard

Hej med jer

Jeg går i tankerne om at købe ny riffel, og må indrømme at jeg er lun på en fuldskæftet én af slagsen. Jeg har prøvet at finde lidt informationer omkring det, men det er ikke lykkedes.
Hvad taler for/imod fuldskæftede rifler?
Jeg tænker mig en 243w, da den udelukkende skal bruges til bukkejagt, men andre kalibre kan naturligvis også komme på tale.
Mvh Mads



Hej Mads

For

let lækker riffel der er nem at gå med og en fryd for øjet.

Imod

dårligere egenspredning ved skudserier pga hurtig og uens opvarmning af piben(mere varm under end over, det give banan form) men det skal stilles op mod de krav/forventninger man selv har. Men den korte pibe
er ikke årsagen da den alt andet lige er stivere end den lange af samme dimensioner. Se fx Steyr Scout(ikke nogen varmint riffel men meget præcis)

valg af kaliber/patron

kaliber de fleste kortpibede rifler(citat Vapentidningen artikel om Ruger Compact) leverer lavere hastigheder end deres længere søskende.
Dette er specielt og mest udpræget i patroner med stort hylster-
volumen i forhold til kaliber. I samme artikel anbefaledes det at anvende tungekugler og langsomt krudt når piben var kort, da det ikke
mistede så meget af potentialet som de lette kugler med hurtigt krudt.

Skal rifler være lille og elegant kunne den nævnte ruger være et alternativ, som ikke har samme problem med varmen.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)