Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rens af riffel
#9
Det er jo den evigt tilbagevendende debat ang slid på piben når der renses. Jeg har efterhånden haft en del rifler og jeg har aldrig renset nogen af dem andet end lige en hurtig tur med en boresnake for at rive det værste spindelvæv ud inden skydning. Umiddelbart har jeg aldrig oplevet et behov for rens, ikke i forhold til præcisionen i hvert fald. Men I takt med jeg begyndte at skyde mere og mere og især efter jeg begyndte at lade selv og kravet til både udstyrets, og min egen præcision steg, har jeg erfaret, at det rent faktisk gør en forskel. Mange mener der er tale om marginaler, men det er jo netop marginalerne/de sidste små millimeter præcision vi jagter når vi sidder og river i ladehåndtaget. 
Det store spørgsmål er så netop om de grundige renseprocedurer så rent faktisk gør mere skade end gavn. Debatten er ældgammel og hvis man søger herinde har den været vendt utallige gange og jeg har såmænd ikke noget nyt at tilføje i forhold til den debat. 
Som jeg ser det kan rensningen af riflen forringe riflen drastisk, såfremt det udføres forkert. Her tænker jeg især på værktøjet. Jeg går ikke voldsomt op i om man bruger slibende rensemidler eller messingbørster eller begge. I forhold til at man ved skydning varmer piben op og moser et messingprojektil igennem hullet, der jo som bekendt er for "lille" tænker jeg ikke at de gængse "slibemidler" gør skade. 
Jeg går heller ikke meget op om man kun må rense i en retning. Når jeg går i gang, får piben en god "skrubbetur" frem og tilbage med broncebørsten (eller hvad den nu er lavet af) jeg kan ikke se hvad der skal kunne ske med piben i den forbindelse. 
Derimod går jeg ret meget op i at være forsigtig med hvorledes  rensestokken i min optik kan gøre omfattende skade. Overgangen fra kammer til pibe samt ved kroningen bør man behandle med forsigtighed og jeg syntes man bør gøre sig selv den tjeneste at investere i ordentligt grej i stedet for de der tarvelige mangedelte rensestokke. Jeg har selv en af dem, men jeg bruger kun det første led til at rense kammeret med, hvilket den til gengæld er glimrende til. (Og så selvfølgelig til pistolerne)

Nogen sværger til at "vaske" sine rifler. Ret mig, hvis jeg tager fejl @CP udnytter metallers egenskaber ved  vekslen mellem brugen af koldt og varmt vand. Det har jeg aldrig selv praktiseret  på mine rifler, men især havjagtskanonen har ALTID fået skoldende varmt vand ved rens. Det virker forrygende, så mon ikke det også skal prøves på riflerne en gang.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Beskeder i denne tråd
Rens af riffel - af klokker - 08-04-2020, 03:47 PM
RE: Rens af riffel - af CP - 08-04-2020, 06:03 PM
RE: Rens af riffel - af mcc - 08-04-2020, 09:38 PM
RE: Rens af riffel - af JCK - 08-04-2020, 09:45 PM
RE: Rens af riffel - af STROM - 09-04-2020, 09:54 AM
RE: Rens af riffel - af klokker - 09-04-2020, 01:50 PM
RE: Rens af riffel - af Santo - 09-04-2020, 05:53 PM
RE: Rens af riffel - af THORLAK - 09-04-2020, 08:09 PM
RE: Rens af riffel - af klokker - 10-04-2020, 07:42 AM
RE: Rens af riffel - af fmadsen - 11-04-2020, 12:42 AM
RE: Rens af riffel - af JCK - 11-04-2020, 08:44 AM
RE: Rens af riffel - af hogmeister - 11-04-2020, 02:55 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)