Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5,8 mio. kr til læhegn
#1
Stor interesse for læhegn blandt landmænd og lodsejere

217 landmænd og lodsejere har søgt støtte til at etablere godt 140 km læhegn spredt over hele landet. Det er langt flere end ventet. Derfor har regeringen – som en del af aftalen om Landdistriktsprogrammet med Dansk Folkeparti - besluttet at tilføre yderligere 3,3 mio. kroner til ordningen, så alle individuelle ansøgninger kan imødekommes.

”Det glæder mig, at så mange landmænd vil være med til at plante levende hegn, som kan give læ for landbrugsafgrøder og beskytte mod jord- og vinderosion. Jeg er særligt glad for, at langt hovedparten søger om tilskud til at etablere brede og miljøvenlige læhegn, der giver bedre vilkår for dyr og planter. Fuglene får flere redepladser og mulighed for at støvbade, ligesom dyrene får flere skjulesteder, når der er åbninger i beplantningen og striber af udyrket jord i hegnet, siger Fødevareminister Hans Chr. Schmidt.

Med en samlet bevilling på 5,8 mio. kroner bliver der mulighed for at give tilskud til at plante 570.000 planter.

Langt hovedparten af ansøgerne har søgt om det høje tilskud på 60 procent af udgifterne til læhegn, der også gavner miljøet. Kun nogle få har søgt op til 40 % tilskud til de læhegn, der ikke har et øget miljøindhold.

”Vi ændrede reglerne for at søge om tilskud i år for at gøre det mere attraktivt for jordbrugerne at tænke miljø ind, når de planter læhegn. Det ser ud til, at det virker efter hensigten”, siger fødevareministeren.

Fomanden for folketingets fødevareudvalg Christian H. Hansen, Dansk Folkeparti er enig:

”Vi kan se, at tilskudsordningen er med til at styrke interessen for at plante læhegn, der gavner dyrelivet, og jeg er ikke i tvivl om, at pengene i den øgede bevilling er givet godt ud”, siger han.

Fødevareministeriet har også afsat 19 mio. kroner til at støtte etablering af større kollektive læhegnsplantninger, hvor læplantningslaug arbejder sammen om at plante læhegn.

Ordningerne administreres af Landsforeningen De Danske Plantningsforeninger, der er godt tilfreds med den nye ordning. De har allerede givet tilsagn til de første 75 ansøgere, der kunne imødekommes med den oprindelige bevilling. Sagsbehandlingen forventes afsluttet inden udgangen af marts 2006.

Tilskud til læplantning er en del af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om Landdistriktsprogrammet 2006. Landdistriktsprogrammet skal give de 800.000 mennesker i landdistrikterne gode muligheder for at leve i og af landdistrikterne. Formålet er at støtte vækst, udvikling og beskæftigelse, give mere natur og bedre miljø og fremme livskvaliteten. EU finansierer halvdelen af ordningen.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)