Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fustration nu med billeder
#1
Hej, har lige været på skydebanen for at afprøve noget hjemmerullet ammonition, 6,5x55 Hornady SST 8,4 grams, 50 grains MRP normakrudt.

Jeg tog noget af mit Norma Jaktmatch med til sammenligning. Jeg kan prale med at riflen i efteråret skød 5 skudsgrupper ned til 9,5 mm på 70m indendørs bane.

I dag skød jeg på samme bane, desværre lavede den hjemmerullede ammmo nogle skuffende grupper på 25mm som det mindste og knap 40mm som det største.
Det var da ægerligt tænkte jeg og ladede derefter op med mine Norma jaktmatch for lige at sammenligne.

Det var her jeg fik chokket, Normaen skød kun marginalt bedre end de hjemmerullede, jeg kunne slet ikke nærme mig de grupper jeg skød i efteråret.

Siden jeg skød de fine grupper i efteråret er det eneste jeg har foretaget mig med riflen en rensning med solvent.

Jeg tænkte at den måske bare lige skulle have nogle skud, men efter ca. 20 skud var der ingen forbedring at spore.

Piben er cheket for frilægning, ingen problemer her, ammoen jeg skød med var af samme lot.nr.

Kan det være kikkerten der har løsnet sig ?? den har kun stået i skabet, ikke skramlet rundt!!!

Det er jo markant koldere en i efteråret, jeg kan forstå at det skulle ændre træfpunkt, men kan kulden også påvirke egenspredningen ???

Nogen bud på hvad der er galt ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Desværre er der jo et hav af fejlkilder.

Umiddelbart ser det dog ud til at du har præsteret at stoppe næsten 3 gange så meget krudt i hylsteret som der er plads til[8D]
Eller er det måske en wildcat i kaliber 6,5/416Rigby[?] med en komprimeret ladning[Wink]

Kulden kan jo også påvirke dine egne evner. Det er svært at skyde godt, når man ryster som espeløv.

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#3
Eller har kolde stive ufölsomme fingertoppe. Hvis kikkerten sidder ordentligt fast og du ikke har skruet på skruerne i underbeslaget? Pröv igen en dag det er lidt bedre vejr. Jeg skal ikke male fanden på vägen, men jeg havde en .30-06 som pludselig begyndte at sprede helt vildt (dagen för finalen i länsälgen som jeg af nogen anledning havde havnet i) Det viste sig senere at skäftet var revnet...
Men tag nu det enkle först...

Den som har mest legetöj når han dör vinder.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej, har lige været på skydebanen for at afprøve noget hjemmerullet ammonition, 6,5x55 Hornady SST 8,4 grams, 150 grains MRP normakrudt.

Nogen bud på hvad der er galt ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!



Mit bud, jeg tror din ladning er for komprimeret [}Smile]

Nu er 70 meter en afstand, hvor parallaxen kan drille. Prøv at se på et punkt på den afstand i kikkerten, med fixeret riffel og prøv at flytte øjet. Så kravler korset rundt.

Det kan være en mulighed [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej Lani
Hvad er det for en riffel[?]
Det er ikke et ukendt fænomen at de rifler der ændre gruppestørrelser ved forskellige laddedata også ændre både gruppestørrelse og træfpunkt ved store temperaturafvigelser

Ofte betyder 20graders forskel mere en 2-3 grains krudt i std kalibrer.

Hvorfor har du da også været så tåbelig at hælde solvent[xx(] i en ellers velskydende pibe[Wink]

jbn
Svar
#6
Ok drenge, der er noget i ikke har fattet her !! det drejer sig ikke om de hjemmerullede bønner, glem alt om dem....

Det jeg ikke forstår er at jeg i efteråret kan skyde nogle fine grupper med Normas jagtmatch og så nu skyder grupper af dobbelt spredning, når jeg bruger ammo fra samme æske.

Jeg nævner lige igen.

Samme afstand
samme bane
Indendørs = ingen vind
skydning foregik i samme skydebænk
ammo fra samme lot.nr./æske

Forskellende kan opsummeres følgende

en rensning med solvent siden
ca. 20-30 graders temeraturforskel ( kan temeratur forskel godt give ændret egenspredning ??? , jeg kan forstå at træfpunktet ændres pga. længere krudtforbrændingstid, men det burde da være ens for alle skudene og ikke ændre egenspredningen.

Riflen er en Tikka 690 RH med halvsvær Otterup pibe

Til Ignoranten, jeg var ikke klar over at jeg ikke måtte bruge solvent ?? hvad skal jeg så bruge ?? Borefoam ??

Den tidligere ejer havde haft riflen fra ny og han sagde at han kun havde renset den med solvent én gang, så jeg tænkte at jeg lige ville rense den ordentligt fra starten af.

Til Claxel, det med parallaxen må jeg lige undersøge.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Til Ignoranten, jeg var ikke klar over at jeg ikke måtte bruge solvent ?? hvad skal jeg så bruge ?? Borefoam ??


Der er også Solvent i BoreFoam. Det er Ignorant's private teori at man ikke må bruge Solvent - læs her hvad firmaet Border Barrels skriver (jeg tror simpelthen ikke på at grunden skulle være at øge salget af piber.....Ignorants argument)

'SHOOTING IN' A BARREL
There is much discussion about 'shooting in' a barrel. Everybody seems to have their own way of doing it, so this is a brief monograph about how we do it.
But first, a few words on why 'shooting in' a barrel is necessary. No matter how well lapped or how finely finished the internal surface of the barrel is, the first few bullets down the barrel seem to leave a significant fraction of themselves behind as heavy metal fouling. A subsequent bullet shot up a barrel with heavy metal fouling will tend to press that fouling into the barrel causing dints and roughness in a bore that the barrel maker has gone to a lot of trouble to make smooth and even. So it is important to get all that metal fouling out before shooting another bullet up the barrel.
When we shoot in a barrel, we fire one shot and then use a phosphor bronze brush and Shooters Choice to clean the barrel of powder fouling and loose dirt. Having dried out the barrel with a few patches, we squirt some Forrest bore foam up the barrel and leave it sitting for 24 hours to get out all the metal fouling. There is no way to quickly clean metal fouling out of a barrel and we find Forrest bore foam seems to do the job best as the foam clings to the whole interior surface of the barrel.
After 24 hours the Forrest bore foam has turned dark blue, but all traces of the metal fouling is gone. Now we fire another shot and repeat the process.
We do this about five times. Finally, we fire five shots and then give the barrel a final 24 hour soak in Forrest bore foam. The bore of the barrel will now have been 'conditioned' and metal fouling should be minimal from now on. Yes, we take a week to shoot in a barrel! But there is no quick way to remove heavy metal fouling. Anyone that says there is doesn't have a bore scope!
Using moly coated bullets seems to minimise the metal fouling during this shooting in process and makes it all a lot easier.
For general cleaning after shooting, we use a phosphor bronze brush dipped in Shooters Choice. This is pulled down the barrel from the muzzle a few times to loosen off the powder fouling. The barrel is then cleaned out using dry patches. It is important that the phosphor bronze brush is clean and in good condition. It should be kept in container so that does not pick up any sand and dirt. If the brush collapses on one side, as some makes tend to do, then throw it away and use a new one. A phosphor bronze brush will do no harm to your barrel provided it is free of dirt and in good condition. It is also important to clean out the chamber and the area in front of the locking lugs, just behind the back of the barrel.
I should just say at this point that we are getting no favours or promotional payments for mentioning Forrest bore foam or Shooters Choice. I mention these products because that is what we use - for now. Someday, we may find something that we like better for one reason or another and then we will use that instead.
Forrest Bore Foam is available in the United States as Outers Bore Cleaning foam and is available from WalMart's. In the UK, the distributor is GMK Ltd.

Jeg har selv brugt denne metode, men må dog indrømme at jeg ikke ved hvad resultatet var blevet hvis jeg ikke havde [Wink]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#8
Lani, du skriver: 150 grains MRP normakrudt.

Det er det folk smiler af [Wink]

Men det er måske kuglen der vejer 150gr.[?][8D]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Der står jo tydeligt at kuglen er en 8,4 grams = 130 grains

Han må have anvendt verdens længste droptube kombineret med en Braun barbermaskine.....

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hej røvbananer ok ok ok, jeg kan ikke huske hvor meget krudt der kom i [:o)]

Men det er ikke det esentielle her....det er min egenspredning derimod[}Smile]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lani

....det er min egenspredning derimod[}Smile]

Lani



Jeg tror du har svaret selv [Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
[B)][B)] er der da ingen der fatter noget [?][?] M@X er du ude på at drive mig til vanvid[:0][Wink]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#13
Er skæfteskruerne spændt?
Svar
#14
Ja dem har jeg heller ikke rørt siden efteråret.

Og nu kommer jeg i hu, det er selvfølgelig 50 grains krudt...ha ha,nå lad nu det ligge.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej røvbananer

Nå, nu er vi blevet adlet [Big Grin]

Var kammeret tørt, eller var der olie i [?]
Det er også en mulighed.

Citat:quote:

Originally posted by ID

After 24 hours the Forrest bore foam has turned dark blue, but all traces of the metal fouling is gone. Now we fire another shot and repeat the process.

De beskriver det så grundigt, men de nævner ikke noget om de fjerner borefoam'en før næste skud [^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Hej LANI...

Træls problem. Hvis du "rykker" i kikkerten, sidder den så løs ????Mit umiddelbare råd vil være at afmontere hele molevitten, rense alt, skrue det ordenligt sammen igen (sørge for at alle montageskruer osv. er sikret m. Locktite) og så prøve igen.
Hvis du er 100 på, at der ikke er tale om "Fejl 40", så synes jeg mistænkelig, det lyder som om et eller andet er knækket eller gået løs...

Jeg ville gøre ovennævnte, inden jeg går i panik..... (eller var det omvendt [Wink])

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#17
Citat:quote:

Forskellende kan opsummeres følgende

en rensning med solvent siden
ca. 20-30 graders temeraturforskel ( kan temeratur forskel godt give ændret egenspredning ??? , jeg kan forstå at træfpunktet ændres pga. længere krudtforbrændingstid, men det burde da være ens for alle skudene og ikke ændre egenspredningen.

Riflen er en Tikka 690 RH med halvsvær Otterup pibe


ja 20 - 30 graders forskel kan sagtens betyde en væsentlig forskel i egenspredningen, fordi trykforløbet som starter pibesvingningerne(hvis begge lukkeknasere ikke bære 100% ens) er klart temp.afhængigt,
samtidigt vil kuglen ikke forlade piben efter exakt den samme tid. Dette medføre at kuglen sansynligvis vil forlade piben på et andet sted i svingningsmønstret.

Det her fis med solvent bør kun bruges i piber med en uegnet overflade, og piber uden mundingskonus(0.005 -0.015mm trangboring)
både piber med for glat overflade, og piber med tværgående bearbejdningsspor kan have belægningsproblemer, men de løses efter min og Normas mening bedst ved en mekanisk fjernelse(fint ståluld, Scotsbrite eller goldmedalion)
Hvis piben er gjort ordentlig færdig fra producenten(som din forøvrigt er) er den poleret indvendigt med Bly eller tindorn påført slibemateriale.
Fordele: Alle bearbejdningsspor(slibespor) løber i samme retning son kuglen De har en grovhed som gør at kuglen kører på en form for mikrorifling, der nedsætter friktion og mantelaflejring.
Samtidigt sikrer den indvendige slibning at overfladen er fuldstændigt jævn, både hvad diameter angår, hvad stigning angår og hvad riffelgangsbredde angår.
Man kan hvis man koncentrere den sidste del af poleringen i kammerenden opnå den nævnte trangboringseffekt.

jbn
Svar
#18
JBN...Er lukkeknasere lidt det samme som gænghætter ? [Big Grin][Wink]

Sorry off topic [:o)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Lani

ca. 20-30 graders temeraturforskel ( kan temeratur forskel godt give ændret egenspredning ??? , jeg kan forstå at træfpunktet ændres pga. længere krudtforbrændingstid, men det burde da være ens for alle skudene og ikke ændre egenspredningen.


Forskellen evt. kan ligge i at ved temperaturforskellen på 20 – 30 grader ændres mundingshastigheden. Ved prøveskydningen i efteråret hvor skudgrupperne lå på 9,5 mm har kuglehastigheden sikkert bevirket at kuglen har ”sluppet” løbet hvor dette i forbindelse med svingningerne har været i en yderstilling. Hvorimod det seneste forsøg, ved en lavere temperatur kan være en dårlig kombination af hastighed/løbssvingning. Prøv at teste med andre, og varierede ladninger. [Wink]

Swift
Svar
#20
Ok tak for svarene.

Hvordan får jeg en klud ind i kammeret, så jeg kan sikre mig at der ikke er olie i det ??

Lani.

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)