Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nok se, ikke røre nationalparker i DK
#1
Nationalparkerne skal udvikles på fastboendes præmisser
Landdistrikternes Fællesråd, der er en paraplyorganisation for foreninger med interesse i det åbne land, er bekymret for, at nationalparkerne udvikler sig til et reservat hvor al udvikling er forbudt.

”Hvor sjovt er det lige at bo i et område, hvor tiden er sat i stå?,” siger formand for Landdistrikternes Fællesråd, Lone Andersen, i et svar til den netop offentliggjorte rapport om værdisætning af nationalparkområderne.
Hun synes det er helt fint, at Center for Skov og Landskab har spurgt folk om, hvad de vil betale pr. husstand for nationalparkerne, og hvad de vil med dem. Men hvis svarene kolliderer med de fastboende ønsker, så skal der ikke være nogen tvivl om, at det er de fastboende, der har ret.
”Jeg har somme tider den opfattelse, at danskerne sidestiller en nationalpark med Serengti i Afrika og lign. Vi ser besvarelser, der siger, at parkerne skal være ”vilde og storslåede”, men det er som om, man glemmer, at Danmark er et lille, tæt befolket land, hvor man - i modsætning til både Sverige og Norge - næsten kan spytte over til naboen,” siger Lone Andersen.
Hun understreger dog, at Landdistrikternes Fællesråd er positive overfor nationalparker men på den betingelse, at parkerne udlægges og administreres i pagt med de mennesker, der bor i parkerne.
Undersøgelserne fra Center for Skov og Landskab viser, at danskerne er villige til at betale mellem 1.300-1.700 kr. om året, for at få en nationalpark.
lep
landbrugsavisen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)