Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm remington magnum
#1
Hejsan

Er der nogen som bruger/har brugt 7mm rem. magnum til bukkejagt. I så fald, hvilken kugle anvendte i så. Jeg overvejer selv at bruge en 140 grains nosler accubond eller en 140 grains barnes tsx. Men kunne godt bruge at høre nogle erfaringer.

Tak - Klaus
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

Hejsan

Er der nogen som bruger/har brugt 7mm rem. magnum til bukkejagt. I så fald, hvilken kugle anvendte i så. Jeg overvejer selv at bruge en 140 grains nosler accubond eller en 140 grains barnes tsx. Men kunne godt bruge at høre nogle erfaringer.

Tak - Klaus



Hej Klaus

Jeg har brugt 150 grains Scirocco i den tro, at de skulle være
venlige ved bukke.. de dør på stedet eller indenfor 15 meter.

Jeg troede at en hård kugle ville mindske udgangshullet, det gør den også, men slet ikke så meget som lav hastighed.

Jeg brugte den en hel efterårs sæson incl. 2 ture ture til polen
skød 5 bukke og en hjort. Der var gennemskud på det hele.

Jeg lader i dag med 175 grains Sierra Game King. Det er en billigere og mere traditionel blød kugle, der også går præcist i min riffel.

Jeg har ikke skudt nogen bukkke endnu med den, men regner med at den lavere hastighed vil hjælpe på blodudtrækningerne.

Jeg bruger kun min 7mm rem mag når der også er mulighed for større
bytttedyr end råvildt.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Klaus.
Jeg skyder selv med 7mm Rem Mag., også i bukkejagten. Min begrænsede erfaring siger mig, at alm. blødnæsede projektiler til bukkejagt er en særdeles dårlig kombination[Sad] (det minder sgu om Brugsens Grovhakkede...) Alm. blødnæsede projektiler er gode på lange skudhold, idet hastigheden stadigvæk er høj nok til at skabe tilstrækkelig ekspansion. Her er det måske netop en fordel at bruge "bløde Kugler"[Wink]
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl[B)]
Mht. "hårde kugler" har jeg selv eksperimenteret en del med Swift Scirocco, Barnes-X og Hornady Interbond. Sidstnævnet var jeg ikke særligt begejstret for, idet jeg to gange oplevede utilstrækkelig ekspansion[Sad!](skudafstand under 50 m.) De to andre projektil-typer har til gengæld fungeret upåklageligt[Big Grin] Også selv om det kræver lidt hyppigere rensning med kobbersolvent/Bore Foam. Har allerede købt ind til "rulning" af Accubond´en + Barnes TSX, men pga. det sa...s arbejde er der ikke sket mere[V] Håber at få tid i weekenden[Smile]
Så snart jeg har været omkr. den lokale standplads hører du/I nærmere.

Mvh. MS

"Man skal ikke sælge skindet før børnene er skudt"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#4
takker for svarene! Som sagt går jeg og overvejer, om det skal være barnes tsx eller nosler accubond. Men jeg er lidt bange for, at accubonden også er for blød, så det bliver nok tsx. De får fantastiske anmeldelser næsten alle steder. Men man kunne jo også gå op i 160 grains accubond...

Men jeg hører gerne om dine erfaringer med accubond.

klaus
Svar
#5
Jeg har haft gode resultater med 77 grains H870, 160 grains Nosler SP Spitzer, CCI Large Rifle Magnum Primer. Er ikke maxladning (80 grains er max til denne kuglevægt), men den virker ret hård og er meget nøjagtig (i hvert fald i de to rifler, jeg har brugt den).

Samme ladning med en Norma SP i 150 grains er ikke helt så nøjagtig.
Om projektilerne stadig kan skaffes, ved jeg ikke. Jeg har endnu kun et begrænset lager.

Kødødelæggelsen med 160'eren forekommer mig ikke alvorlig.
PHN
Svar
#6
interessant! Hvor køber du dette krudt?

Klaus
Svar
#7
Hej Klaus

Jeg forsøgte mig med Accubond 160 grains og alm mrp det virker ganske
fint. Skudgrupper kun lidt dårligere end hornady a-max 162. Den er lidt tykkere i kappen end Interbond, men tyndere end Scirocco. Den er ikke prøvet på vildt endnu.

Kunne jeg finde en loddet kugle på 170-175 grains ville jeg blive glad. Jeg kommer aldrig til at skyde med homogene, da jeg hader at rense belægninger ud. Og i en 7 mm rem mag vil en 150 grains få så høj
hastighed, at belægningerne hurtigt er tykke og jvf. normas ladebogs test giver det hurtigt højere tryk.

Husk lige at 7 mm rem mag eller andre ikke kan laves om til ideel råvildtdræber. De virker, men helt undgå huller kan man ikke.

hilsen Søren

ps vedr 160 Accubond kan jeg om ønsket sende en PM med mine udgangspunkter.

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej Klaus,

Jeg har pga travlhed ikke ladet patroner op i nogle år, men har trukket på mit lager hhv købt færdigladede. Jeg tænker så småt på at starte igen, bl.a. derfor min interesse for emnet.

Jeg husker ikke, hvor jeg købte H870, men kan i min ladebog se, at det slap op og at jeg derefter gik over til Norma MRP (Max-max 70,2 grains til 160 grains kugle, ladebøgerne er helt nede på 65 grains), som dog ikke er helt så langsomt i forbrændingen som H870. Træfningen med MRP var ikke helt så god som med H870, men absolut tilfredsstillende (jeg mener, hvor absolut millimetertæt på skal skuddet sidde i vildtet i forhold til konkurrenceskydning ? Forskellen var ikke større, end at jeg kan forklare det med lidt rysten på hånden).

H870-data sendte jeg, fordi jeg havde bedst resultat med det krudt.

I øvrigt husker jeg kun at have skudt ét stykke råvildt, der har rejst sig - og derefter igen faldet til jorden, forendt - med 7 mm Rem og det er vel egentlig vigtigere end evt. kødødelæggelse. Tilsvarende næsten lige så gode erfaringer har jeg haft med større vildt, men nu gik spørgsmålet på 7mm Rem/råvildt.
PHN
Svar
#9
Hej Søren og PHN

Jeg har før set ret så attraktive ladninger med H870, men tænkte det var vanskeligt at drive op. Nej undgå huller kan man ikke, men huller er også at foretrække, hvis man spørger mig. De skal bare ikke være for store.
Mrp virker som et fornuftigt valg.

Klaus
Svar
#10
halløj
hvis I er helt vilde med H 870´eren så send en PM. Jeg købte lidt til lager ( også H 1000 )
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Hej Strom,
Jeg har sendt dig et par mails, som er kommet retur. Jeg vil gerne reservere et par dåser H870. Gider du give mig en PM på phnielsen@dbmail.dk, så jeg kan korrigere din mailadresse ? Tak !
PHN
Svar
#12
hej jeg har nu brugt en 7mm rm i i 10 år og skudt mange rådyr , samt dåvildt (rigti mange kalve der jo størelsmessit minder om rådyr) og vi taler 3 sifret så der for tør jeg udtale mig om den kugle, og har kun en ting at skrive.

trophy bonded bear claw i 140 g der findes snart ikke den vinkel jeg har skudt et rådyr med den kugle og jeg er så imponeret, ingen blodudtrækninger , små huller ud, det ser bare så smukt ud.(også når skindet er kommet af)
at de koster ja det gør de men de er det hele værd.

her er så lidt skægt. 120 g BT og og så rigti rigti meget mrp så kan 223 osv sku ikke være med. ps brug den ikke til rådyr,

med venlig hilsen
[^]hemi
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hemi

trophy bonded bear claw i 140 g der findes snart ikke den vinkel jeg har skudt et rådyr med den kugle og jeg er så imponeret, ingen blodudtrækninger , små huller ud, det ser bare så smukt ud.(også når skindet er kommet af)
at de koster ja det gør de men de er det hele værd.

med venlig hilsen
[^]hemi



Ja dyr! Midway vil have 16,- bare for kuglen [V], og så skal man lige have fundet en ladning og længde der går godt i ens skyder. Hvis det bare var de kugler man brugte på jagt, var det jo ikke noget prublem, men der går jo en del flere til [xx(].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Jeg har skudt en del råvildt med 7mm Rem Mag.
Har i flere år brugt Remington Express CORE-LOKT PSP 150 gr (9,7)
Det er en rigtig god patron. Meget præcis og god til lidt af hvert.
På råvildtet er der ikke nævneværdig kødødelæggelse.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hemi

hej jeg har nu brugt en 7mm rm i i 10 år og skudt mange rådyr , samt dåvildt (rigti mange kalve der jo størelsmessit minder om rådyr) og vi taler 3 sifret så der for tør jeg udtale mig om den kugle, og har kun en ting at skrive.

trophy bonded bear claw i 140 g der findes snart ikke den vinkel jeg har skudt et rådyr med den kugle og jeg er så imponeret, ingen blodudtrækninger , små huller ud, det ser bare så smukt ud.(også når skindet er kommet af)
at de koster ja det gør de men de er det hele værd.

her er så lidt skægt. 120 g BT og og så rigti rigti meget mrp så kan 223 osv sku ikke være med. ps brug den ikke til rådyr,

med venlig hilsen
[^]hemi



Hej Hemi
Jeg er blevet lidt lun på den kugle. Hvordan er skudvirkningen, er der lange flugtstrækninger? Tror du at 160 g vil virke lige så godt/bedre når vi taler større vildtarter? Jeg synes det virker som en lidt let kugle til Hjort/Elg.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
hej
jeg kan meddele at rådyr bliver hvor de var. og taler vi voksne hjorte,(då hinder) så har jeg da oplevet at der er nogle som er løbet en 70 - 100 meter.

hvilket jeg tror at mange kuler og cal ville levere hvis man ikke skulle kalde fløjte af dyret så er de klar til at løbe og det gør de også hvis de sikkre for de de har opdaget jægern.

( dyr!du får jo også en hånd poleret kule [^][^][^])

let kugle du må jo også skyde dem med 6,5 55. vilket er helt hen i ja skoven.

hvad koster 1 kg rådyrkød ? så smil.[Smile]

hvormange skud skydes der på jagt. (vildt) på årsbasis. X 16kr =
i forhold til jagtleje tøj våben og kikkerter osv. har vi ingen problemer med at bruge mange tuisende til/på, men skal det sige bang må det helst ikke koste noget smil, vi jæget er nogle skæge fjolser.
lidt det samme hund skal helst have verdens bedste gener med en stamtavle så fin så koste hvad det vil, men mad så billigt som muligt,[Smile]

en anden om meget godkent 7mm kugle er swift a fram 140 g. ( lidt billiger) bruger den i 375, og det ser rigti godt ud.har nogle bekendte som køre den i 270 og de er lykkelige.smil. tænk at man kan det når man har en 270[Big Grin]

en anden som jeg kun har hørt positivt om er normas oryx.

du kan jo sende mig en mail. så sender jeg 5 fabriks ladet federal 140 g trophy bonded b c, så kan du give en øl hvis vi en dag skulle støde ind i hinanden.

mvh hemi

ps jeg taler her ikke om skud der har smadret igennem forborgen[V].
men i rib bag forborgen[8)] .
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)