Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med RWS kegelspitz
#1
Hej Forum

Er der nogen, der har erfaringer med RWS kegelspitz i kal 6.5 ? Jeg tænker både på 7 og 8.2 gr. udgaven. (jeg har købt en håndfuld doppelkern(9.1 gr.), men måske er de andre bedre til bukken.[Smile])

HSH
Svar
#2
Ikke i 6,5 men 9,7 gram i .270 win. Fabriksladet havde rigtig god præcision i min Steyr Mannlicher.
Havde kun 1 dyr (bukkelam) som ikke blev på skudstedet - og det var ikke kuglens skyld [V][xx(]
Pæne indgangshuller (dog ikke "udstansede") og udgangshuller på normalt 5-7 cm afhængig af skudafstand.
På alle de dyr jeg har skudt med Kegelspitzen har lunger og hjerte været lavet om til en slag blævrende "grød", så der er helt sikkert sket ting og sager i "tremmekassen".
I samme forbindelse skal nok lige nævnes, at jeg tilstræber at sætte kuglen midt mellem bringen og ryggen, lodret over forbenet.

Klart en kugle jeg kan anbefale til råvildt - større vildt skal jeg ikke kunne sige..

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Hej HSH

Som Takleberry kun med 9,7 i 270W. Se http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=2552

Dette tilfælde er enkeltstående!!!!!!!!!!! Jeg har skudt en del råvildt med 9,7 KS - den har været ok - flugtafstand er spørgsmål om kugle placering og dermed antallet af bove til fryseren.
Jeg synes bare ikke at dens performance ikke står mål med prisen og hvad RWS lover. Min mistanke om en dårlig opførsel ved kort skud afstand/høj hastighed er blevet styrket en del. Slå ihjel det kan den og den er præsis.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Hej HSH
Jeg brugte i et par år 8,2 gr. KS i en 6,5x55. Vo 830 m/sek. Det var efter min mening en god patron til råvildt. Korte flugtstrækninger, og meget begrænset kødødelæggelse forudsat at skudet sad bag bovbladet men det gælder de fleste midelkaliber.
Jeg er en meget stor tilhænger af KS har brugt den i over 20 år i flg. kaliber 7x57R, 7 mm REM MAG, og nu i 7x64, i alle 3 kaliber 10,5 gr. udgaven.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#5
Jeg har brugt den i min dobbeltriffel cal. 7x65R i 10,5 g udgaven. Jeg har skudt råvildt, vildsvin og en enkelt kronhin med den uden problemer. Enkelte af vildsvine er gået op til 50 meter fra skudstedet, men de er altså også skudstærke.
_________________

Zubra
Svar
#6
Hej!
Skyder (skød) normalt med 30.06, man har haft fornøjelsen af at skyde med en lånt 7X64 OG RWS Kegelspitz 8 grams kugle, samme mundingshastighed som en .222 (970 M/S)
Jeg nedlagde en mufflonvædder og en då hjortekalv, begge skudt på bladet på ca. 100-120 meters afstand.
Kalven gik ned i knaldet, gennemskud toppen af hjertet var borte.
Vædderen satte af og sprang ca. 100 meter for fuld appel. Og trimlede rundt. Også gennemskud manglede toppen af hjertet.

Jeg er bange for at et stykke råvildt ramt af denne kugle (8 gram/970 M/S) bliver splittet ad i 2 stykker. Så en lidt tungere kugle er sikkert bedre. LÆS mere moderat
Men en 6,5X55 med en 8,2 grams RWS KS giver dig 885 M/S - det rykker lidt, husk at holde lidt bag boven ellers skal du smide den ud!

Knæk og bræk
Heimann
Ps. har solgt min S&L 30.06 til fordel for en ny S&L 6,5X55 match - og en 9,3 jagt - samt overvejer en 7X64 pibe til bjergjagt

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#7
Jeg har skudt en halv snes rådyr med 8,2 grams kegelspitz i 6,5x55.

Det bedste skud er rent sideskud, en håndsbredde bag forbenet og midt på dyret, det giver et leverskud og en flugtafstand under 25 meter.
Samtidig har kødspild været begrænset til et stykke sideben på størrelse med en cigaretpakke.

Jeg tror dog ikke du kan være sikker på gennemskud hvis du skyder større vildt en råvildt (og det er ulovligt i DK).
Skyder du direkte gennem begge skulderknogler på et rådyr, så behøver du ikke bekymre dig om at skulle tilberede rådyrbov - kødet er til skrotkassen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)