Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskellige minimum ladninger
#1
Som kommende hjemmeruller, sad jeg og nørdede ladedata for mine kalibrer i Normas ladebog. Jeg har en BBF i kal 7x57R, og jeg forstår godt at maks ladningerne er forskellige for 7x57R og 7x57 mauser pga knækvåben, og sådan. Men hvorfor er minimumladningerne forskellige (Norma oryx 156 grains, Norma MRP: Uden rand: 47,0 grains Med rand: 46,0 grains) [?].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Nogen gange er "minimumsladningen" ikke angivet af anden grund end at det var der de "startede" med at lave testladninger..
(Det har en af VitaVovs teknikere indrømmet på skrift i en Email -konversation jeg havde om problemer med Vihtavuori N330 krudt i 9 mm pistol.)

Det giver sikkert mening.... man starter et vist antal grains /procent under det man forventer vil blive M@X- ladning.

I visse kalibre med store hylstre med meget LANGSOMT magnum krudt vil man se at minimumsladningen er ret høj, der er kort sagt ikke langt fra minimum til maximum.... Det skyldes frygt for forkert forbrænding af krudtet med deraf følgende problemer (lav evt en search på "detonation")

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jeg tænkte nok at det var sådan noget tifældigheds pjat. Kunne ihvertfald ikke finde andre løsninger.
Men betyder det at man ikke skal være så bange for at gå under minimumsladningen. Jeg spørger fordi jeg har en 7mm rem mag, der ikke behøver at være så kraftig i det daglige. Men det er da rart at den kan [^].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
jamen med en 7mm Rem mag er man netop i en af de der "magnummer" der KAN give problemer med for små ladninger.

Jeg har ingen personlig erfaring med 7mm Rem mag, men 300WM har jeg haft "ballade" med.

Skal man lave "tøseladninger" med en 7 mm Rem mag så skal man nok vælge et lidt hurtigt brændende krudt.

Man kan fint lade en 7 mm RM ned til ca. 770 m/s med et 160 grains Speer Grandslam og N160 krudt, så "sparker" den lige så lidt som en .308
men om den så er præcis??? det er tit et problem.

Skifter du så til N165 burde du kunne nå op omkring 900 M/s med samme projektil[Big Grin]

Speers GrandSlam er i øvrigt en lidt overset "premium-kugle" som fungerer særdeles effektivt over et stort hastighedsområde.
Den er også præcis i mange våben.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)