Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norma krudt/Aliant krudt?
#1
Under læsning af en meget spændende og lidt anderledes ladebog, A_SQUAREs "ANY SHOT YOU WANT", er jeg stødt på følgende udsagn på side 274/275 (min oversættelse):

"For de af vore europæiske og afrikanske venner, der har svært ved at få fat i de forskellige krudttyper, er der en autoriseret erstatning (substitution). Reloader 22 er nøjagtig det samme som Norma MRP. Reloader 19 er nøjagtig det samme som Norma 204 og Reloader 15 er nøjagtig det samme som Norma 203. Disse krudttyper kommer fra samme fabrik og bliver fremstillet på samme tid. Fabrikken sender simpelthen krudtet forskellige steder hen i forskellige indpakninger."

Jeg har forsøgt at undersøge rigtigheden af denne påstand ved at studere forskellige "Burning Rate Charts" og det ser ud til at kunne være sandt i hvert fald hvad angår Reloader 22 og Reloader 15, hvorimod det ser lidt mere tvivlsomt ud med Reloader 19. Det ser der udover ud som om Reloader 25 ligger meget tæt på MRP-2. Dette er ikke nævnt i bogen men jeg mener heller ikke at MRP-2 var født da bogen blev udgivet i 1996.
Er der nogen der ved noget?
Svar
#2
det lyder spændende...

burnrate charts skal altid betragtes som vejledende...

men det kunne da være at en mail til norma kunne be-afkræfte rygtet...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Mail afsendt til Norma!
Svar
#4
Jeg mener da også at jeg har hørt at Norma og,ihvertfalt noget,Aliant krudt kommer ud af samme hane-i Sverige.
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Har fået svar fra Norma. De dementere på det kraftigste sammenligningen mellem de nævnte krudtsorter selv om de fremstilles samme sted. Norma's krudt er unikt/eksklusivt og fremstilles efter en af Norma sammensat produktspecifikation. Norma gør endvidere opmærksom på, at ikke engang deres egne ladedata fra 1996 gælder længere bl. a. på grund af ændringer i krudtsorterne og opfordrer kunder til kun at anvende de ladedata der fremgår af deres hjemmeside og bogen "Laddmanual".

Det havde nu ellers været så dejlig nemt!
Svar
#6
Netop på grund af at produktion af krudt ikke er en helt "Exakt videnskab" vil der være ændringer/forskelle efter hvilket "lot" krudt man får fat i, også fra samme fabrikant.

Jeg har konstateret det for VV krudt, men dog kun med minimale forskelle:

Et eksempel var mine gamle max-ladninger i 22-250 hvor jeg brugte N140 som var produceret 1996... Da det slap op tog jeg hul på en ny dåse fra 1999, og for at være på den sikre side reducerede jeg ladningen med 1 grain.
Det var nu IKKE nødvendigt, faktisk blev jeg nødt til at hælde 0,8 grains MERE i end med det gamle krudt, men sjovt nok fyldte de to ladninger NØJAGTIGT det samme!!! (Samme indstilling på krudtmålet!)
Go figure!!
Jeg har også set påstandene om at Alliant køber krudt hos Norma, og da jeg var på besøg i Åmotfors blev det bekræftet, men det kommer ikke fra "samme hane"
Norma 203B og Reloader 15 (begge 1994 lot) ligner dog hinanden så meget i mine prøveskydninger at det "lugter lidt" så måske har der været "undtagelser" [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Ud fra alm. markedsføringsbetragtninger er Norma nødt til at benægte enhver sammenligning, da det vil udvande de respektive indarbejdede varemærker - specielt hvis der er prisforskelle på de to "fabrikater".
Så selvom de nægter (af markedsføringshensyn) kan der sagtens være tale om det samme krudt.....)

Dette skal dog ikke betragtes som om jeg rent faktisk ved noget konkret om de to krudtfabrikaters sammenlignelighed, men den type benægtelser er set før!

Det er almindeligt at producenter lancerer deres produkter under Private Label navne til billigere priser kombineret med andre distributionskanaler. Det sker i alle brancher.

Tænk på at megen HIFI og TV udstyr af den billege slags har indmad fra f.eks. Phillips, som i eget navn lavere dyrere udstyr. Også her er det "indpakningen" som er anderledes.....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Citat:quote:

Tænk på at megen HIFI og TV udstyr af den billege slags har indmad fra f.eks. Phillips, som i eget navn lavere dyrere udstyr. Også her er det "indpakningen" som er anderledes.....



Ja jeg har også hørt at en stor del af indmaden i B&O kommer fra Phillips[Big Grin][Big Grin][8D]

jbn
Svar
#9
Man kan jo så kun gætte på hvad der mon er inde i en Schultz & Larsen[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#10
B&O og philips.......Tjah,der står ihvertfald "Philips" på billedrørerne i B&O's fjernsyn.....[^]
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Svaneknop

Man kan jo så kun gætte på hvad der mon er inde i en Schultz & Larsen[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]



Jeg mener at Bla*** er hovedleverandør til S&L

[:I][Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#12
Jeg tror at Du har ret Ran og at det er en ret smart måde at dele markedet på. Jeg har ikke fornemmelsen af at Norma har specielt store markedsandele i USA og i Australien f.eks. kender de ikke ret meget til Norma krudt
Svar
#13
Citat:quote:

Jeg mener at Bla*** er hovedleverandør til S&L

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Nej og atter nej.
Det er da Bla*** der har brug for en HOVED-leverandør[Wink][8D][xx(]

jbn
Svar
#14
Her er et i denne forbindelse meget sjovt brev der dukkede op på AR/Forums.NitroExpress.com

[Image: Norma203-RL15.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)