Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmerulning for de virkeligt dovne
#1
Baggrund:

mine hjemmerulleaktiviteter begrænser sig til med ujævne mellemrum at afmontere projektilet af 50 stk. Sako Range kaliber.308 Win. Jeg erstatter det fuldkappede 123 grains projektil med Nosler Ballistic tip på 125 grains. Det giver en fin patron til rensdyrene.

Problem:

Jeg skal på trofæjagt efter moskus til sommer. Skulle helst finde en ædende ondskabsfuld gammel tyr, så jeg vil gerne vælge et lidt tungere projektil. Jeg har tidligere skudt med Lapua Mega i kaliber .30-06, og kunne godt tænke mig at montere en 180 grains sådan. Der er imidlertid for meget krudt i hylsteret, så jeg må tømme det, og så fylde en mindre mængde i igen. Jeg vil helst ikke til at importere krudt, da det skal med skibsfragt som "farligt gods", og lovgivningen på området er lidt uklar.

Spørgsmålet:

Er der nogen der ved hvilken krudttype der anvendes i Sako Range, og hvilken ladning af denne type der vil være passende til et 180 grains projektil i kaliber .308Win?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Baggrund:

mine hjemmerulleaktiviteter begrænser sig til med ujævne mellemrum at afmontere projektilet af 50 stk. Sako Range kaliber.308 Win. Jeg erstatter det fuldkappede 123 grains projektil med Nosler Ballistic tip på 125 grains. Det giver en fin patron til rensdyrene.

Problem:

Jeg skal på trofæjagt efter moskus til sommer. Skulle helst finde en ædende ondskabsfuld gammel tyr, så jeg vil gerne vælge et lidt tungere projektil. Jeg har tidligere skudt med Lapua Mega i kaliber .30-06, og kunne godt tænke mig at montere en 180 grains sådan. Der er imidlertid for meget krudt i hylsteret, så jeg må tømme det, og så fylde en mindre mængde i igen. Jeg vil helst ikke til at importere krudt, da det skal med skibsfragt som "farligt gods", og lovgivningen på området er lidt uklar.

Spørgsmålet:

Er der nogen der ved hvilken krudttype der anvendes i Sako Range, og hvilken ladning af denne type der vil være passende til et 180 grains projektil i kaliber .308Win?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!



Hej Lasse.

Det er vist ikke værd at eksperimenter med. Køb i stedet en æske patroner med den projektilvægt og type som du ønsker at bruge. Brug de 19 på at indskyde, og brug så den sidste til at aflive tyren.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Baggrund:

mine hjemmerulleaktiviteter begrænser sig til med ujævne mellemrum at afmontere projektilet af 50 stk. Sako Range kaliber.308 Win. Jeg erstatter det fuldkappede 123 grains projektil med Nosler Ballistic tip på 125 grains. Det giver en fin patron til rensdyrene.

Problem:

Jeg skal på trofæjagt efter moskus til sommer. Skulle helst finde en ædende ondskabsfuld gammel tyr, så jeg vil gerne vælge et lidt tungere projektil. Jeg har tidligere skudt med Lapua Mega i kaliber .30-06, og kunne godt tænke mig at montere en 180 grains sådan. Der er imidlertid for meget krudt i hylsteret, så jeg må tømme det, og så fylde en mindre mængde i igen. Jeg vil helst ikke til at importere krudt, da det skal med skibsfragt som "farligt gods", og lovgivningen på området er lidt uklar.

Spørgsmålet:

Er der nogen der ved hvilken krudttype der anvendes i Sako Range, og hvilken ladning af denne type der vil være passende til et 180 grains projektil i kaliber .308Win?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!



Lad være det er farligt.

Fabrikkerne bruger ikke altid krudt der er helt standard, og derfor kan du kun bruge data fra samme lotnummer.

Jeg siger ikke at skidtet sprænger i luften, men dit tryk er uberegneligt. Køb en æske lapua med Scirocco kugle. 1 til første skud,
korriger og skyd 3-5 passer de er resten til jagt.
Det er både fornuftigt og dovent.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Sako Range er ikke specielt hårdt ladet og er ladet med Vihtavuori N130 krudt, som er ALT for hurtigt brændende til at være brugbart med en 180 grains kugle. At forsøge sig med at reducere mængden af N130 er IKKE en god ide.. Det tungeste projektil VV bruger N130 til i deres ladetabeller er netop Ballistic tip 125 grains.
Maks ladningen er 43 grains eller 2,79 gram.
For Lapua FMJ 123 Grains (som er det der sidder i Sako Range[Big Grin])
er maks ladningen 42,7 Grains, så din erstatning af 123 grains med 125 grains Btip er ok..

Som de andre skriver: køb en æske fabriksammo med en god kugle, da Moskusokser nok kan få brug for en kugle der med sikkerhed trænger godt i dybden. Min erfaring med Scout-riflen er at den på trods af pibens længde giver gode resultater med 180 grains kugler, men hastigheden er ikke særligt høj, så de helt hårde kugler som f.eks Lapu Naturalis vil jeg fraråde til skud på længere afstande.. man kan risikere at den slet ikke expanderer.
Norma Alaska fungerer ret godt på vildsvin.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Minimum Ammunitionskrav til Moskus i Grønland er: 6.5x55 FULDKAPPET
Så hvis man vil følge lovgivningen er der ingen grund til at lede efter fancy kugler.
Hvis det er betalingsjagt du er på, så er der dog andre regler. bl.a. minimumskaliber 30-06, men så tillades det også at anvende andet end fuldkappede kugler.

Dette er taget fra seneste bekendtgørelse om Moskusjagt http://www.nanoq.gl/gh.gl-love/dk/2001/bkg%209-2001%20dk.htm
Citat:quote:

Jagtmetoder

§ 3. Ved moskusoksejagt er det kun tilladt at bruge riffel. Mindste lovlige kaliber er 6,5 x 55. Der skal anvendes fuldkappet ammunition (hel mantel). Hel- og halvautomatiske våben er forbudt at anvende til moskusoksejagt, jf. landstingslov nr. 12 af 29. oktober 1999 om fangst og jagt, § 9, stk. 1.
Stk. 2. Ved betalingsjagt er mindste lovlige kaliber dog 7,62 mm (30-06), og der kan anvendes andre ammunitionstyper end fuldkappet.
Stk. 3. Enhver jæger skal påse, at våbenet er indskudt og i god stand inden jagten starter.
Stk. 4. Der må ikke medtages hunde ved jagt på moskusokser. Under vinterjagt i slædehundedistriktet må hundeslæde dog benyttes som transportmiddel.
Stk. 5. Transportmidler må ikke bruges til at drive moskusokser og der må ikke jagtes moskusokser fra transportsmidler.



Ud fra ovenstående så jeg konkludere at skal du overholde lovens bogstav, så kan en 308'er kun bruges til Moskus med fuldkappet kugle, og det kan kun bruges til jagt for personer med grønlandsk jagtbevis og licens til Moskus.

Til betalingsjagt, der skal du opgradere til en 30-06'er eller kraftigere.
Men Ok, jeg har mailet med et par normænd der var i Sønderstrøm på betalingsjagt, de fik udleveret en .222 og en .243, begge med fuldkappet ammo, af deres guide til brug på jagten, og deres okser lagde sig i første skud.

Og risikoen for at løbe på en jagtbetjent der bekymrer sig om hvilke våben man anvender heroppe kender du sikkert lige så godt som mig....
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Mange tak for svarene.

Det er en fornøjelse at få så kompetente tilbagemeldinger, nu er jeg fri for at gå ned ad den blindgyde.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg har set at ØStjysk VÅbenhandel på et tidspunkt havde 30-06 fra REmingon med Swift A-frame til omkring 300 kr/pakning a 20 stk.

Det er ca. prisen for selve projektilerne....hvis du selv vil lade.

Hvis du vil have samme kugle i 308 (hvilket så ikke er helt brugbart, (med mindre du går i sælpels...[Big Grin]) laver Lapua nogle fabriksladede med 180 grains Swift A-frame. Prisen varierer lidt. Men typisk mellem 450 og 600 kr for 20 stk.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Jeg har da grønlandsk jagtbevis og licens til moskus, men detteher er en trofæjagt med outfitter, så jeg står lidt i begge lejre.

Nå, min søns børnehavepædagog skyder helst moskus med salonriffel, så ødelægger hun ikke kødet, så mon ikke min .308´er er tilstrækkelig.

Jeg har selvfølgelig også den der Husqvarna i kaliber 9,3x57 og nogle patroner med 18 grams projektiler. Jeg er bare mest vant til at bruge scouten på rensdyrjagt, så jeg ville helst blive ved det kendte.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hej...

Lasse, hvis du har det bedst med Scout'en så tag den med... Nu vil jeg jo selvfølgelig ikke opfordre dig til noget, men jeg har aldrig mødt en jagtbetjent, som overhovedet gad glo på ens riffel.. Det eneste der har betydet noget er: Licens... Ja eller nej..

En af mine kolleger deroppe jager moskus med .223 rem fuldkappet og ifølge ham er det alt rigeligt..... også for jagtbetjenten [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
lovteksten siger 7,62(30-06) Men det skal nok være en jagtbetjent med en MEGET dårlig dag der ikke accepterer en 308 Win som en 7,62'er....
Hvis hans dag er SÅ dårlig, så er våbnet nok "forkert" om det så var en 20mm lahti anti tank riffel.....

Jeg håber selv at komme på Moskusjagt til sommer/efteråret, da jeg der har en båd der er stor nok til en tur til fra Nuuk til Sønderstrøm og retur.

Hvis det er en 308win der passer mig bedst til den tid.... Så vil jeg bruge den uden at få de fjerneste kvaler, også med en blødnæset kugle.

Men Ok Det bliver nok min trofaste 30-06'er, med mindre jeg er faldet over en Lever i 45/70....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)