Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
500 Jeffery
#1
I går lørdag fandt jeg min nye kærlighed[Image: 500jeffery.jpg]

Jeg var forbi forretningen i Gilleleje, og fik øje på en ny patron i forretningens samling. Okker gokker mother****er...Det er i den grad en voksen herre, og et af de oprindelige ægte safari-kalibre. Jeg har den mærkelige opfattelse at det kun er hvad der var før 1960, der kan betegnes ægte. Det er i mine øjne klassikere som 416 Rigby, 375 H&H og 458 Win mag der tæller. Her i blandt er også den mægtige 500 Jeffery, men mine tanker ledes nu mere på drivjagt efter elg eller gris, eller måske natjagt på gris. Og hvad er det så lige der tænder mig??? Jo jeg opdagede at den faktisk kan gå i en standard Mauser lås, da den er lavet med rebeated rim (Randen er mindre end kropsdiameter) Den bruger et .510 projektil og på http://www.reloadersnest.com fandt jeg nogle fornuftige ladedata med et blyprojektil. Det vil sige at jeg for lidt slavearbejde for Jens Ulrik kan få raget en M98 lås til mig og 1500 kroner til en råpibe + et par timer i drejebænken, og kolben har jeg stående..Det bliver billigt.. Så skal der afsættes penge til kamring, og mon ikke N.P.Nielsen er mand for det, samt faste sigtemidler og eventuelt en einhack montage. Det sjove bliver at skaffe hylstre, men jeg ved at Bertram laver dem, og kan godt acceptere at betale 20-30 kroner stykket. Kugletangen er en mindre udgift på under 800 kroner, og færdige kappeklædte projektiler er kun interesante til elefant. Sidstnævnte er ikke det jeg jager mest. Riflen er kraftig nok til alt i verden og leverer en killing energy på 6800 med et 535grs projektil der ligger tæt på de 700-750ms...Måske skulle jeg droppe tanken, eller også overveje mundingsbremse og kickstops..[xx(]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com

http://www.reloadersnest.com/frontpage.a...iberID=164
Great Dane

Svar
#2
Hej GD
Jeg har haft førnøjelsen af at forsøge at få en Heym riffel i denne cal. til at skyde hver gang. Det er ligesom mest praktisk når man nu er blevet opdaget af en sur bøffel.
Problemet var at CIP, Saami, Heym og Kynoch samt Walter Romey er vildt uenige om hvilke mål der er standard på både kammer og patron. Jeg opmålte afskudte hylstre og fabriksladede patroner og samtlige patroner lå langt under kammermålene der dog lå nogenlunde tæt på gennemsnittet af de oplyste tolerancer.
Problemet var netop at patronerne forsvandt længere ind i kammeret i stedet for at gå af.
Løsningen er at vi måtte affyre alle patroner for at fireforme dem og så lade dem påny.
En relativ dyr løsning med fabrikspatroner til langt over 100 kr stykket.

Jeg blev osse her i fredags bekendt med at der er en ung jyde der lige har købt en ny Mauser i denne spændende cal.
Held og lykke med projektet.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Den pågældende patron jeg fik øje på i forretningen, var netop hjemkøbt til en Heym. Jeg fik opsporet manden der ejer dyret og kontakter ham senere på ugen, da jeg lige vil høre nærmere om hvad jeg i så fald går ind til. Min plan var noget i retning at gafle en af Jens Ulriks m98 låse og se om det kan holde. Jeg bliver blød i knæene ved tanken om størrelsen og smække den i kammeret på en 98ér. Den er jo overdimensioneret og grotesk...Lige noget for mig[B)] Nå men jeg håber at komme til fornuft igen, men må erkende at den bliver svær at glemme. Diesæt til 150 dollars og hylstre til 2,5 dollars stykket, og en støbt kugle gør den næsten økonomisk.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)