Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chefen har fået ny skyder igen
#1
Hej Drenge

Jeg fik en opringning her til aften, fra Jens Ulrik. Han ville lige drille og fortælle at han har fået en ny skyder igen...(Møghund)[}Smile].. Valget er faldet på en Ruger 77/44 (44 magnum karabin)
[Image: 77_44_rust_fiber_sigte.jpg]

Vi siger tillykke med jernet [Big Grin]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#2
Ja, det er jo rigtigt nok, at jeg nok engang har fået jern på [:I] men det truede jeg jo også med allerede i januar! (Se tråden "råvildtkaliber")....[Big Grin]...den skal bruges til kødjagt på råvildt på mine nye østlige jagtmarker udstyret med en lille kikkert med 4x forstørrelse. Et let handy våben, rekylsvagt, effektivt (ud til 130-140 meter) og stort set uden kødødelæggelse....i teorien den perfekte pürschriffel [8D] pratiske resultater følger.....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Søøød lille skyder...[:p]
Hvad må man så bløde for sådan en?? såån cirka?[8D]Eller er den købt ovre i "Øst-Danmark"

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
vi vil se skudtest og ballistik! [Smile]
Svar
#5
Jeg nåede desværre ikke bukkejagten i den overståede sæson, men forberedelserne er i fuld gang til den næste. På denne riffel ville jeg have en let lav kikkert med begrænset forstørrelse, så jeg var begyndt at gemme penge for bestemmeren. Desværre skulle jeg jo - ud over pengene til kikkerten også finde 800,- kr for montageringe. Jeg havde ganske vist et sæt ringe til min tidligere Ruger (.300 WM) men på de store rifler sidder baserne ikke lige højt, hvilket de gør på denne model, så sættet kunne ikke umiddelbart bruges.
Men så var det lige, jeg gjorde et fund i en lokal våbenhandel. En eller anden båtnakke havde monteret en fiks lille Leopold 2x pistolkikkert på en bockbüschflinte, hvilket absolut ikke fungerede. Man var alt for tæt på kikkerten til at kunne se ret meget andet end sorte kikkertindvolde. Købt blev kikkerten for et beskedent beløb [Big Grin]
Jeg var lidt spændt på, om jeg kunne få tilstrækkelig øjenafstand på Rugeren i henhold til en skummelt udtænkt plan. Og jo, det lykkedes s'gu!!! Nu er min råvildtriffel en fuldblods scout [xx(][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: ruger1.jpg]

Nu skal jeg bare spare sammen til et lækkert valnøddeskæfte!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Er der kun en montage på kikkerten?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#7
For det første: Tillyke med den fede skyder, det er dejligt at nogen, der er glade for Ruger og ikke forudindtagede. Den må være god til pürsch, som du siger.

For det andet (jeg har sagdet før og siger det igen): Måden at handle riffel med Hunters er følgende - vis dem pengene (show them the money!), sig hvilken riffel du vil have. Fortæl dem dernæst pædagogisk, at du kun køber riflen, hvis du får ringene med i købet og gentag det uanset hvad de siger. Tro mig det virker!

For det tredie: Kan man prøve den til DRALF?

For det fjerde og vigtigst: Det er ikke, blir ikke og vil aldrig væere en "fuldblods Scout." Det er der kun en ting der er, gæt selv hvilken. Skyderen er fed nok, det er bare ikke en Scout, men en pseudo-Scout.
Svar
#8
I senile hr Coopers definition af en scout-riffel indgår mig bekendt ikke noget fabriksnavn, men udelukkende overordnet vrøvl [Big Grin]

ID: Ja, den lette pistolkikkert sidder med kun en ring. Det er alt rigeligt i dette tilfælde.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
hej JUH
det er dog en dejlig skyder du har købt dig [:p]
håber man kan prøve din superscout klon hå langeland
så kan du jo prøve min superscout i 8x57js
hilsen hatting
(hvad skal man med en scout???? når man selv kan lave en superscout[Big Grin][}Smile][8D])

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#10
Jaja, behold i bare jeres abort-scouter (smiler).

Den der lige højre med overordnet senilt vrøvl bliver du vist nødt til at uddybe?

Den der formulering med at der ikke indgår noget fabriksnavn, forstod jeg ikke. Jeg formoder (efter at have dechifreret sproget), at du mener, at "Scout" ikke er registreret varemærke?? I så fald har du ret.

Der bliver bygget masser af rifler, der kaldes Scout, uden de har det ringeste med Jeff Coopers Scout-koncept at gøre. Det var måske en anden Scout du hentydede til?

Men lad os tage det fra en ende af: Ja Jeff Cooper (JC) er en gammel herre (jeg forstår på Jeffs og mine fælles venner i USA, at han er meget svagelig nu). Ja, JC har engang formuleret nogle forudsætninger for at bygge en handy all-round riffel (engelsk tekst nederst). Ja, JC fik næsten egenhændigt Steyr-Mannlicher til at producere riflen efter JC's tanker (med små forskelle som f.eks Steyr "butterknife" handle i stedet for stor bolthandle). JC er primus motor bag og har skænket verden en genial riffel. Jeg forstår ikke hvad der er galt med det ovenstående, men det kan du jo uddybe?

For øvrigt synes jeg, at det er morsomt , at du kalder Scout-konceptet for "overordnet senilt vrøvl" (har jeg endnu ikke forstået?), når du selv kaldet din riffel for en "fuldblods Scout."

Det vil sige at du har en riffel der udspringer af "overordnet senilt vrøvl"? Eller hvad, lol?

Scout-koncept: Weight-sighted and slung: 3 kilograms (6.6 lb). This has been set as the ideal weight but the maximum has been stated as being 3.5 kg (7.7 pounds ).
Length: 1 meter (39 inches)
Nominal barrel length: 48 cm (19 inches)
Sighting system: Forward and low mounted (ahead of the action opening) long eye relief telescope of between 2x and 3x. Reserve iron sights desirable but not necessary. Iron sights of the ghost ring type, without a scope, also qualify.
Action: Magazine fed bolt action. Detachable box magazine and/or stripper clip charging is desirable but not necessary.
Sling: Fast loop-up type, i.e. Ching or CW style.
Caliber: Nominally .308 Winchester (7.62 x 51 mm). Calibers such as 7 mm - 08 Remington (7 x 51 mm) or .243 Winchester (6 x 51 mm) may be considered for frail individuals or where "military" calibers are proscribed.
Built-in bipod: Desirable but not mandatory.
Accuracy: Should be capable of shooting into 2 minutes of angle (4") or less at 200 yards/meters (3 shot groups).

Ovenstående skrevet i bedste humør. Det kunne aldrig falde mig ind at kalde nogen mands riffel for noget biks. Borset fra det: Jeg er meget spændt på, om det fungerer med kun en ring. Mon ikke den nemt bliver slået skæv, i sær hvis riflen skal bruges til at "gå igennem med"?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh
ID: Ja, den lette pistolkikkert sidder med kun en ring. Det er alt rigeligt i dette tilfælde.


Kære Jens, meget godt har du lært mig - men den, med kun en montage, den køber jeg altså ikke!
"Scout", er det et engelsk udtryk for det danske ord "Skod" (eller var det for strengt?[xx(])
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#12
ID
kast ikke med bly hvis du ikke selv har en scout/superscout/abortscout/pseudo-Scout eller bare en scout
hilsen hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Det kunne jo være et valg jeg havde truffet [Big Grin]
Ej det gas - det er sikkert et udmærket koncept.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#14
Lol. Lige neden under at jeg skriver:"Ovenstående skrevet i bedste humør. Det kunne aldrig falde mig ind at kalde nogen mands riffel for noget biks."

Står der sørme:
"Scout", er det et engelsk udtryk for det danske ord "Skod" (eller var det for strengt?)

Ak ja. Patetisk.
Svar
#15
[quoteAccuracy: Should be capable of shooting into 2 minutes of angle (4") or less at 200 yards/meters (3 shot groups).][/quote]
Med de precicionskrav er 1 kikkertring omkring et stykke elektrikkerrør fuldt tilstrækkelig[Big Grin][Big Grin]

jbn
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ignorant
Med de precicionskrav er 1 kikkertring omkring et stykke elektrikkerrør fuldt tilstrækkelig[Big Grin][Big Grin]
jbn


[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#17
J.U.H. skrev:
Citat:quote:

I senile hr Coopers definition af en scout-riffel indgår mig bekendt ikke noget fabriksnavn, men udelukkende overordnet vrøvl


Så spørger jeg forsigtigt:"Er Moderatoren mon på ferie"?[?]
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#18
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Jeg har haft et lille sammenstød med Hr Cooper omkring hans seneste bog "The Art of the Rifle" [Big Grin][Big Grin][Big Grin] Men det har jo dybest set intet at gøre med hans definition af en "scout"-riffel, jeg undskylder derfor mindeligt minde kække bemærkninger om senilt vrøvl i forbindelse med scout konceptet [B)].

Jeg kan absolut se en masse gode ideer i scout konceptet og mener da også at have afprøvet det meste i praksis. I forhold til pürschjagt på moderat afstand fungerer det aldeles glimrende - deraf rugeren[Smile]
Jeg synes imidlertid at persondyrkelsen (typisk amerikansk) omkring Mr. Cooper er for meget. Hvad er det helt præcist i "hans" scout definition som en us karabin, en M-16 eller en hvilken som helst kort fuldskæftet jagtriffel ikke med lethed lever op til??? Og disse våben er altså konstrueret længe inden Cooper opfandt dem [Big Grin]

Iøvrigt har jeg ladet mig fortælle, at det oprindelige koncept foreskrev max. 3 kg - men det kunne Steyr ikke leve op til, så vægtgrænsen blev hævet [Big Grin] Dermed er min Ruger mere i overensstemmelse med "The original scout" end Manlichers overvægtige udgave [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
JUH, undskyldning modtaget.

Jeg ved ikke, om der er direkte persondyrkelse omkring jeff Coopers (JC) person, det er muligt. JC er i hvert fald meget glad for sig selv. At omtale sig selv i tredieperson er vel egentlig aldrig faldet i god jord i Danmark. Cooper har det med at tromle, når det gælder hans hjertesager (som da han foreslog, at praktisk riffel kun måtte skydes med Scout. Den fløj ikke!). Der er mange eksempler på personer med et opblæst ego, der alligevel har bidraget med store ting op gennem historien. Man skal bare abstrahere fra manden og koncentrere sig om produktet.

M1 ("US karabin") er en anæmisk halvautomatisk karabin, der intet har med Scout-konceptet at gøre. Det samme gælder for Eugene Stoners opfindelse (den halv- og fuldautomatiske)M16, der dog kun i begrænset omfang blev brugt (af det amerikanske flyvevåben). jeg formoder, at du hentyder til den mere udbredte M16A1.

Hverken M1 eller M16/M16A1 er rifler, jeg ville bruge til bukkejagt på 200 meters afstand.

"Korte fuldskæftede jagtrifler" er jo et temmeligt vidt begreb. Hvis der ikke havde stået fuldskæftet, kunne for eksempel Remington Mohawk muligvis være kommet i betragtning som tangerende Scout-konceptet, da nogle af de første JC Scout'er byggede på Mohawk (produceret fra 1972 til 1979 i 97.594 eksemplarer). Personligt er jeg ikke glad for Remington (selv om jeg ikke har noget mod hverken lette fuldskæftede jagtrifler eller tunge rifler med "olietønder" på).

Visse Mannlicher-Schönauer kunne også komme i betragtning.

Scout holder da fint 3 kg.

Ignorant: Jeg ved ikke om det er fordi det står på engelsk (lol), men læs det lige igen: Vi snakker her om en Leupold 2,5 FAST forstørrelse kikkert (og ikke en eller anden tysk olietønde på 3-25x56 el. lign. monteret på en 10-15 kilo tung riffel i affutage). Mit hidtil længste skud ved brug af trepunktselen (på en tur til Polen med Dravis) var på en lille 110-points buk på 210 meters afstand tværs hen over en flad græsmark(det var vindstille, skyfrit, klart vejr). Bukken faldt i knaldet og de øverste to centimeter af hjertet var skudt væk. (Din standard er sikkert meget højere, men - )Det er præcision jeg kan leve med.
Svar
#20
Nu er det nok det engelske indslag der forvirrer begreberne lidt - normalt når man taler om en 1 MOA riffel, betyder det at den grupperer inden for 1 MOA på 100 yards. I det engelske indlæg står der (som jeg læser det) 2 MOA på 200 yards, det er alt andel lige det samme. Dog står der også 4", og hvis det står til troende er det en 2 MOA riffel (grupperer 2 MOA inden for 100 yards) og det er saftsusemig ikke præcision (det klarer en M16 mageligt endda også i karabinudgave)).
Hvis det skal forståes sådan at den grupperer inden for 2 MOA på 200 yards, er der en der har rodet rundt i det - det giver under ingen omstændigheder 4", men ca. 2".
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)