Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibelængde 9,3x62
#1
Til Sauer202 skal anskaffes 9,3x62. Overvejer om pibelængden skal være 51 eller 56 cm. Er der gode råd hertil ?
51cm skulle være ganske handy til drivjagt etc., men er det lang nok til at stabilisere kuglen og opnå fornuftig udgangshastighed!
[?]
Svar
#2
51 cm er mere end rigeligt til det kaliber!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Piben på min 9,3x62 er 56cm og den er kortet ned med ca 9 cm.
det fungerer fint i praktiken og så kan du jo altid korte den af senere hvis det er nødvendigt du kan derimod ikke svejse et stykke på.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Ja, min 9,3x62 pibe er 65 cm, men jeg er også lidt mærkelig!

Og der er ingen der får mig til at skære 14 cm. af.

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
48 cm er alt rigeligt, men så larmer det osse lidt![Big Grin]

Skal man ikke bruge den lange sigtelinie fra en 65 cm pibe (fordi man bruger optiske sigtemidler, så er den eneste grund til lang pibe at man ikke kan undvære den smule ekstra hastighed man får på kuglen...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Dravis

Dette emne har været bragt op på et meget akademisk niveau her i forummet. Nu har jeg igen nærlæst de fulde 4 sider.

er jeg stadig i tvivl hvor meget el. hvor lidt hastigheden øges fra f.eks. 48 til 65 cm. pibe.

Hvad er den teoretiske max. hastighed for de 2 pibe længder?
Assum: Kugle type er selvfølgelig max. vægt dvs. 19 gram. Krudt vægt er max. knas ladning. Der kan være tale om at skifte krudt type, forbrænding hastighed. Hvis det er en fordel i en lang pibe.

Hvis jeg ikke kan få 50 m/s - bliver jeg sur.

Mvh Thorlak
Det kunne gøre mig rigtig våd at nå Vo=800m/s eller Eo=5600 J for en 19 grams kugle.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Hvis du opnår mere end 25m/sek ved at gå fra 48-65cm i en 9,3x62, er du mere end heldig

jbn
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Hvis jeg ikke kan få 50 m/s - bliver jeg sur.


Find du bare tudekiksene frem....[Big Grin]

Forvent 20 m/s - bliv positivt overrasket over 25 m/s og begynd at tvivle på dine målinger ved 30 m/s....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Det er jo et oplagt projekt til næste gang et medlem skal have skiftet pibe. Det er jo ikke så vigtigt med præcisionen, så vinkelsliber, chronograf og afgrater med på skydebanen og så er det bare at tage en cm af gangen [Big Grin].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Det er jo et oplagt projekt til næste gang et medlem skal have skiftet pibe. Det er jo ikke så vigtigt med præcisionen, så vinkelsliber, chronograf og afgrater med på skydebanen og så er det bare at tage en cm af gangen [Big Grin].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!



Jeg stiller gerne min til rådighed, da den alligevel skal skrottes.

Erstatningen er såmænd en 35 Rullestol, som er bestilt.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#11
Hatting og jeg har allerede 2 stk 8x57 som vi agter at save i og prøveskyde med her i sommer, vi skal bare lige have ladet 2000 stk 8x57 (næsten[Big Grin])

Vi er ikke i besiddelse af økonomiske resourcer til at save en 9,3x62 i små korte stykker i videnskabens navn...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Så er min 9,3x62 skiveskåret.

Generelt vil jeg om den nu ikke længere eksisterende pibe nævne.

Den er fremstillet hos S&L i Rask Mølle.
Den har skudt mange tusinde skud.
Den har aldrig givet bitte små skudgrupper.
Den har aldrig givet høj fart.

Til forsøget har jeg anvendt to typer ammunition.

Fabriksladet Lapua Naturalis

Genladet med 250 grains Nosler Ballistic Tip og 61 grains N540.
Da pibelængden kom ned under 50 cm, var mundingsflammen imponerende med denne ladning.

Naturalis Genladdet
59 cm 703 765
56 cm 694 749
53 cm 692 741
50 cm 674 736
47 cm 663 710
44 cm 651 705
41 cm 647 682
38 cm 627 674
35 cm 618 654

Ud fra tallene kan i selv afgøre hvor jeres kritiske punkt ligger.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.

PS. Nu skal resten smides i skrotkassen, og en 35 Wheelen skal monteres.
Svar
#13
Hey M@X...

Bemærk lige....et nyt prospect til 35 vild'en klubben [Big Grin]

mvh.
Steen
Svar
#14
Tak for tallene...

Ja ud fra disse tal er der ingen der får lov til at save i min 9,3 - 62 pibe..

Hvad er det "fede" ved at reducere hastigheden - ud over at anslagenergien bliver mindre og kuglebanen krummere - jeg kan godt styre min riffel gennem skoven uden at bruge den som "kratryder" [Wink]
Er nok også samtidig lidt stok-konservativ da jeg mener at rifler med kort løb er uharmoniske at se på og ligner noget fra mili...

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Hey M@X...

Bemærk lige....et nyt prospect til 35 vild'en klubben [Big Grin]

mvh.
Steen



Jeg synes da at vi skal lukke ham ind i varmen nu da han har skrottet sin roekaster og er konverteret til "Klub 35" [Wink]

NAAAAAAJ - blev der sagt!!!
(citat:Borgmesteren over hele verden undtagen Roskilde - opfinder af turbo til vandreklitter og gensplejsede åkander der kan tage 65 passagerer)

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
i følge min primitive "beregningsmodel" skulle 9,3x62 have ideel pibelængde mellem 45 og 62 cm med ca. 51- 53 cm som "knækpunkt" på kurven.

Kigger man på tallene fra 375Ras "skiveskæringsforsøg" så stemmer det næsten skræmmende godt[8D]
Selvom "knækket" ikke er SÅ tydeligt, så er der dog en helt klar tendens til at forholdet mellem hastighed og pibelængde har et punkt hvor længere pibe ikke giver den samme stigning i V(0)

For en 9,3 x 62 får man kun en stigning af "akademisk interesse" når man kommer over ca 53 cm.. Jeg tvivler MEGET på om man i jagtmæssig praksis kan se forskellen på om man skyder med V(0) på 736 m/s eller 765 m/s men forskellen på næsten 10 cm i pibelængde er til at forstå, en riffel på 105 totallængde er meget mere handy end en på 115 cm.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Først en stor tak til 375RAS for forsøget.

Så er der tal på bordet og jeg kan sgu ikke se noget knæk!!!

Hvis man er lidt optimistisk sker der lidt ved 50 cm pibe,Men...

Exel siger med en ret linie "FIT":

Stigningen er 4,54 m/s (genlad) og 3,63 m/s (købe) pr cm pibe (R^2 = 0,98 for begge). Det er godt nok til mig.

Min 65 cm pibe er nok i overkanten, men her bliver der ikke skåret så meget som 1 mm.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Mvh Thorlak
Det kunne gøre mig rigtig våd at nå Vo=800m/s eller Eo=5600 J for en 19 grams kugle.

Hvordan går det Thorlak har du prøvet om du kan nå de 800 m/s med 19 grams kugler. Jeg tvivler stærkt på det kan lade sig gøre selv med din lange pibe. jeg kan nå 770 m/s med en 16.2 grams Woodlight så tør jeg ikke mere.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#19
Ja-ja---

OK-- måske er der ikke noget tydeligt knæk på kurven, men "humlen" det hele er jo at man IKKE vælger en 9,3x62 fordi man vil have en "high-speed-magnum", men fordi man vil have en kaliber der er effektiv i en kort pibe, og det er 9,3x62-- dog ikke helt så effektiv som en .376Steyr[Big Grin]

Hvis man vil have 19 grams kugler med 800 M/s så var man nok bedre tjent med at købe sig en 9,3x64 Brenneke.. Det kan den nemlig klare, uden at man behøver 65 cm pibe[Big Grin] (man kan nøjes med ca. 60 cm[Wink]

Med en 9,3x62 Glem det!!! Det bliver den hurtigt træt af!!
Man skal nok være glad for at nå 750 m/s med en 18,5 grams Nosler PT

Det der pjat med at jagte større hastighed i en given kaliber svarer lidt til at tune sin gamle Passat, jovist kører den en anelse hurtigere, men hvor længe? Køb en større kaliber i stedet!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hvordan går det Thorlak har du prøvet om du kan nå de 800 m/s med 19 grams kugler. Jeg tvivler stærkt på det kan lade sig gøre selv med din lange pibe. jeg kan nå 770 m/s med en 16.2 grams Woodlight så tør jeg ikke mere.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!



Jakob Kylling! 785 m/s.......... hæ, hæ!

Mvh. Finn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)