Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmerullet .50 BMG (12.7X99)
#1
Jeg er blevet opfordret til at fortalle om en hjemmelavet .50 BMG jeg engang har haft fornojelsen af at skyde ude i South Dakota.
Riffelpiben var fra en 2. verdenskrig jagermaskine og laasetojet var lavet af Texas Arms. Piben var 36" (91cm) med en mundingsbremse og hele historien vejede 18 kg.
Det mest geniale ved det hele var at ejeren ladede sin egen ammunition, og lavede selv sine egne projektiler.
Fremgangsmaaden var:
Han tog et nyt, tomt .300 Win Mag hylster og satte det i en drejebank og skar belted ned til Cal .50
Derpaa lagde han et # 4 hagl i fanghullet og satte en affyret fanghatte i fanghatte lommen for at forhindre krudtgas i at slippe forbi under affyringen.
Derpaa korte han det .300 hylster gennem en serie af 3 dies til hylsteret var formet som et projektil.
Tilsidst fyldte han hylsteret (projektilet) med #15 hagl og lukkede det til med voks i enden. Resultatet var et .50 cal Hollow Point 760 grain (deromkring) projektil klar til opladning.
Denne konstruktion betod at inden affyring havde projektilet kun kontakt med riffelgangene ved belted, men det viste sig at da vi inspicerede de afskufte projektiler havde trykket faaet de smaa blyhagl til at presse siden ud paa projektilet saa der var fuld riffelgang kontakt.
Mundingshastigheden laa paa omk. 9oom/sek
Riflen var udstyret med et Leupold Mk IV 4.5-14 tactical Scope, og vi skod til maals efter malkejunger 600 meter ude.
Jeg vil prove at vedlagge fotos.
Det forste viser hans hjemmelavede .50 BMG sammenlignet med en .22-250, og det naste viser fremkangsmaaden. Forst et .300 Win Mag hylster, hylsteret efter drejebanken og turen gennem 3 dies, et tomt .50 BMG hylster og tilsidst et Hornady .50 Cal A-MAX 750 grain projektil med en BC paa 1.05
mvh
Hogmeister
Jeg bliver nodt til at bede Swift om at tilfoje billederene
Hogmeister
Svar
#2
Billeder som relaterer til ovenfor! [Big Grin]

.50 BMG sammenlignet med en .22-250
[Image: .jpg]

Først et .300 Win Mag hylster, hylsteret efter drejebænken og turen gennem 3 dies, et tomt .50 BMG hylster og tilsidst et Hornady .50 Cal A-MAX 750 grain projektil med en BC paa 1.05
[Image: 50BMG.jpg]

Swift
Svar
#3
Hej Hogmeister,velkommen på VTF[Smile] Heftig Warmint kanon!![Big Grin] Hvordan kan man size spidsen af Win Mag hylstret så fint og rundt,uden "folder" og kanter.Bliver der fjernet noget materiale af hylstret inden turen i ladepressen[?] "Engang når jeg bli'r stor" så VIL jeg altså ha'en 50 BMG riffel[:p][:p][:p] Det er godt nok et kaliber med enorm "vil ha'"effekt-herligt ubrugeligt og totalt unødvendigt kaliber-skønt[Big Grin] Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Ja mange tak Ulrik. Jeg ved ikke svaret paa dit sporgsmaal om nojagtig hvordan det hele virkede, kun at det tog tre sat dies at komme dertil, men gode nok var de for vi skod efter smaa malkejunger paa 600 meters afstand.
Du kan kigge paa http://www.barrettrifles.com og finde den du gerne vil have. Vi kan kobe den her til ca $ 8000,00
mvh
hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Så kan man da tale om hjemmeladning! [Big Grin] Jeg tror nok, at der var en eller flere af forummets brugere, der på et tidligere tidspunkt havde lignede planer med 9 mm parabellum hylstre til .375 projektiler.

Selvgjort er velgjort! Og jeg er temmelig sikker på, at disse projektiler nok skal ekspandere - selv ved lave anslagshastigheder....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Ja Hogh, jeg vil ikke ligefrem sige at de expanderede paa en kontrolleret maade. De narmest blev flaaet op i alle mulige faconer og lignede mere et sprangstykke efter anslaget.
mvh
hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Virkeligt flot arbejde. Det er altid dejligt når nogen dyrker deres interesse helt konsekvent og uden hensyn til at skulle retfærdiggøre det med andet end " hold kæft hvor var det sjovt! "

Lige et spørgsmål til forståelsen: Du skriver en B.C. på 1,05. Jeg troede at en B.C. højst kunne være 1,00 og at det endda kun var en teoretisk værdi som ingen projektiler i virkeligheden kommer op på.

Betyder en B.C. på 1,05 ikke, at den skyder vandret i starten, hvorefter den begynder at stige?(for nu at stjæle en vending fra en anden deltager her på forum).

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Hej LasseScout!

B.C. eller Ballistisk Coefficient er en "koefficient" et kunstigt opnået måleenhedsløst "Tal" som oprindeligt fremkom på baggrund af testskydninger med et "standard-projektil" som så fik B.C. = 1,000

Der var tale om et artilleri-projektil af stor og tung art, og man gik derfor ud fra dengang at ingen af datidens (jeg mener det var i 1870-erne!!) "små-projektiler" ville komme i nærheden af "standard-projektilets" B.C. Senere tiders udvikling af VLD (Very Low Drag = meget lav luftmodstand) projektiler har ofte resulteret i B.C. værdier over 1
Standard formlerne der bruges i de ballistiske programmer kan fint håntere B.C. et stykke over 1, men ofte bruger man mere "veltilpassede" formler specielt sat op for "VLD" projektiler, for at få så nøjagtige tal som muligt.

Det der med at "presse" hjemmelavede tyndvæggede Varmint-projektiler af hylstre er grunden til at vi har RCBS og "RockChucker" ladepressen!

I tiden lige efter 2. verdenskrig kunne man ikke opdrive messing/tombak til at fremstille varmint-projektiler, og de kunne ikk bare sådan købes i kasser som i dag.
Amerikanerne fandt på at genbruge alle de afskudte .22LR hylstere der lå i dynger rundt på skydebanerne, osse dengang[Big Grin]

Med et sæt "dies" kunne man omdanne disse hylstre (efter behørig rengøring) først til en "cup" (cylindrisk messing-"kop") derefter klippede man en lille længde bly-"tråd" af og puttede ned i "koppen" og derefter blev det presset sammen i en "form-die" der gav den rette facon på projektilet.. Altsammen skete i "rock-chuckeren"
RCBS står for Rock Chucker Bullet Swager[Big Grin]

Den dag i dag fremstilles Benchrest projektiler på samme måde, blot med specialfremstillede "cups" eller "Jackets" og "dies" og presser med ultra-tolerancer.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hold da op, jeg lærer noget hver gang jeg spørger. Troede at et projektil med B.C. 1,00 var en teoretisk størrelse helt uden luftmodstand. Troede egentlig også størrelsen var nyere, men ballistik er jo en gammel disciplin.

Godt vi er fri for at udregne banerne med tabeller og regetok.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Åndssvage taftadur, der skulle stå REGNESTOK.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

RCBS står for Rock Chucker Bullet Swager

En Rock chuck er for øvrigt et dyr, man ladede ammo'en til, derfor RCBS.
Altså til at skyde dyret med, ikke til dyret
Svar
#12
Et fint projekt, men er det ikke vel meget arbejde , når man tænker på at et hornady 750 grn projektil til .50 BMG koster ca. 12-15 kr.

For øvrigt kan en .50BMG riffel erhverves til 20.000 kr.

Steyr HS 50 koster ca. 40.000kr

http://www.steyr-mannlicher.com/index.php?id=651

Jeg har desuden en brugt på hånden til omkring 14.000 kr.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)