Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
galvanisk tæring?
#1
Der kører mange debatter, vedrørende pibers holdbarhed og mange faktorer bliver nævnt som syndere. Det kan være krudtrester der sliber, højtemperatur/flammer, friktionen mellem kugle og pibe osv.
Jeg har dog ikke set "galvanisk tæring" nævnt i den forbindelse.
Eller er det undgået min opmærksomhed?
Som gammel metalmand ved jeg, at kobber er gift for jern/stål da kobber og jern ved kontakt, reagerer i forhold til hinanden og starter den kemiske proces "galvanisk tæring" hvorved specielt jernet bliver nedbrudt (ædle/mindre ædle metaller).
Problemet er måske ikke stort med de materialer man anvender i dag, da jeg går ud fra at kuglekappen ikke er ren kobber, men messing=(kobber+zink), hvor kobberet delvist er "bundet" af zinken.
Problemet kunne tænkes at blive endnu mere aktuel ved brug af rene kobberkugler, der formentlig bliver et af fremtidens kuglematerialer.
Skal vi fremover, rense piben, umiddelbart efter skud?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Hej Knerik

Jeg tror for at det skal være et reelt problem, så kræves der også fugt til at bære ioniseringen, som feks. vand/varme installationer.

Så længe piben står tørt så tror jeg at tæringen er minimal.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#3
Det er også min opfattelse - der skal være vand indblandet før der sker en ionbytning, men det er der sikkert nogen her i forumet der ved meget mere om end mig.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#4
Altså.. Hvis ikke jeg husker helt forkert, så mener jeg at have lært, da jeg stod i lære som vvs´er i 1996-2000, at grunden til en galvanisk tæring i forbindelse med brugsvand opstår, er fordi kobberen "spiser" zinken, som galvanisering jo består af, og derved fjerner korrosionsbeskyttelsen for selve jernrøret og derefter har vandet fri adgang til tærring på selve røret. For at dette overhovedet kan ske skal der være ilt og fugt tilstede. Det er netop derfor at man ikke må blande kobber- og galv. stålrør ved brugsvand eller i hvertfald skal det galv. rør før kobberet i vandløbsretningen, men gerne ved centralvarme. Netop fordi brugsvand indeholder ilt og det gør centralvarme ikke.(noget med opvarmning og frigivelse af ilt herved)Du må feks heller ikke fæstne et kobberør i en zinkrørbærer direkte uden en form for indlæg. Her bruger man ofte nylonindlæg.
Så blev der nævnt messing. Blander du et stykke formfittings (loddeovergange eller klemringsfittings bla.) i messing mellem kobber og galv.jern så bremser du denne tærring.. Næsten da. Messing er ganske rigtigt kobber + zink men fordi disse er smeltet sammen, altså har været under opvarming, så ændres molekylerne så de ikke længere er ligeså agressive i forbindelse med vand. Men her snakker vi jo vandinstallationer hvilket jo er en anden snak.
Kobberet i sig selv er ikke mere skadeligt overfor jern end en dråbe vand alene er. Det er nemlig vandet der i sidste ende går ind og tærrer på jernet. Så det er ikke kobberet som tærrer på din pibe med mindre din pibe er af zink.
Kodeordet er vand... fy for py for. Hold din riffel tør for vand så sker der ikke en fis.
Derfor tror jeg ikke det er realistisk at tage højde for galvanisk tærring i en riffelpibe.

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk ..Nu med nyheder!
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#5
For mange år siden arvede jeg et gammelt tveægget sværd + skede.
Skeden er fremstillet af læder. Bunden af skeden har oprindelig været forstærket med en messingkappe (tror jeg).Tidens tand har mørnet det læder hvor messingforstærkningen var påsat. Messinforstærkningen er derfor mistet.
For at få det til at ligne det oprindelige, blev det nederste af skeden renoveret med en kobberforstærkning (det er nemmere at forme end messing).Da læderet her er væk har sværdet haft direkte kontakt med kobberet.
Da jeg i sin tid arvede sagen, var sværdet fin,flot og blank.Skeden var nyrenoveret med omtalte kobber. Sværdet blev smurt ind i olie og gemt væk(uopvarmet loft) Godt 30 år senere finder jeg sværdet frem og den nederste del (den del der er dækket af kobberet) er meget stærk angrebet af rust, nærmest ætset, resten af sværdet er stadig fin og blank.
Noget tyder på at det vand der er luften, er tilstrækkelig til fremme
den galvaniske proces.
Da jeg ved at nogle riffelejere stort set aldrig rengør riffelpiben,
kunne man godt forledes til at tro, at rene kobberkugler kræver ændret praksis på det område.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Galvanisk täring er ikke et normalt forekommende problem i relation til våben - de anvendes ikke ubeskyttede i tilsträkkeligt agressive miljöer. Jeg töt slet ikke tänke på, hvad der ville ske med fintfölende afträkkerdele på dyre våben med forgyldte afträkkere, hvis problemet var reelt. Det samme kan i allerhöjeste grad siges om enhver form for sölvlodning, messingkorn og rustfri piber....
Derimod var både forbrändingsresterne efter sortkrudt og de tidlige fänghätter den rene gift for stålet - men det er en helt anden historie.
Knerik - skal jeg skyde frit fra hoften tror jeg mere på kondensproblemer under den uisolerede kobberspids end på galvanisk täring.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Nu ved jeg godt at det ikke er common knowledge blandt svenske fattigrøve [8D], men ædle metaller som guld, sølv, platin og kobber korrodere langsommere end uædle metaller såsom jern, zink og aluminium. Guld er faktisk næsten ikke til at få til at korridere.
Ved samling mellem det samme metal i forskellige ledende omgivelser, samt ved samling af metaller, der har forskelligt potentiale, i ledende omgivelser, eller på grund af fremmede strømme sker en galvanisk og elektrokemisk korrosion.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#8
Thats the point - guld er så ädelt, at forudsätningerne for galvanisk täring af snart sagt alle andre metaller i elektrisk kontakt med guld er til stede. Hvis galvanisk täring var et reelt problem i forbindelse med kobberrester i piben, så burde stålet i en riffel närmest forvandles til en bunke rödt stöv på en halv time, når en forgyldt afträkker blev monteret.

Det er altid metallet på den lavere plads i spändingsräkken der bliver offeret i situationer med galvanisk täring - dette udnyttes bl.a. også til rustbeskyttelse af stål med zink og cadmium, der begger står under jern i spändingsräkken.

Blot lidt fattigrövs-korrosionsteori til orientering [Big Grin]

(Fandens også - nu bliver jeg nöd til at skrive en artikel)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
[Big Grin]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)