Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GRRRRR*# ¤” ? – BRUMME, - ØV!!!
#1
GRRRRR*# ¤” ? – BRUMME, - ØV!!!

Jeg var nede ved den lokale ”våbenhandler” forleden. Jeg stod og skulle bruge en gummikolbekappe til mit Riffelprojekt. Jeg forklarede den rare ekspedient om mit ærinde, og han kom smilende tilbage med en gummikappe der nærmest lignede et ”overdimensioneret kondom”, som var beregnet til at trække ud over bagenden på skæftet. Nej! – det var nu ikke lige sådan en model jeg havde tænkt mig. Han beklagede meget, men det var den eneste han havde.

Meget mod min vilje og mine principper gik jeg ned i byens anden jagtudstyrsforretning.
(Min modvilje mod denne forretning skal jeg ikke komme nærmere ind på her).

Ekspedienten der modtog mig, (på en nærmest slesk måde)[xx(] sagde at han da havde flere forskellige kolbekapper, så jeg skulle bare vælge. Udvalget blev lagt op på disken. De var alle ”3” sorte, og passede ikke i hverken farve eller facon til mit skæfte. Prisen på omkring 400 kr. tiltalte mig heller ikke.

Ingen problem, sagde ekspedienten. Bare sig hvordan den skal se ud, så skaffer jeg den hjem på to dage, og med hensyn til prisen er det jo selvfølgelig > ”special price for you my friends”

To dage senere var jeg tilbage i forretningen. Gummikappen var kommet. Udover at den var brun, var der ingen forskel på dem han havde i forvejen. Ekspedienten kunne tydeligt se at jeg var skuffet, og han skyndte sig at undskylde, at det var det eneste hans leverandør havde. Jeg sagde nej tak, og forlod forretningen.

I disse nye tider er der så ikke andet at gøre, ind på nettet. Udvalget af Gummikolbekapper er jo enormt. Jeg fandt hurtigt den jeg søgte (pris 207 kr.). Den er nu bestilt, og kommer i løbet af et par dage.

Nå, det jeg egentlig vil frem til er at nu må de forretningsdrivende snart til at tage sig lidt sammen.
De tider er ved at være forbi, hvor kunderne vil ”tage sig til takke med” hvad en lokal forretning,
som i kraft af at være tilknyttet en forretningskædes fælles leverandør, har af begrænset vareudvalg.

Det var noget anderledes da jeg selv startede med at gå på jagt for 35 år siden. Der var jagtbeklædningen, en Islænder trøje, et par Cowboy bukser, og en Kampuniforms jakke. Der var overhovedet ikke det udvalg af Jagtbeklædning som findes i dag. Det er imidlertid mange år siden, og i dag er vi blevet mere krævende mht. hvad vi vil ha`, også netop når udvalget er der.

Under alle omstændigheder må jagtudstyrsforhandlerne i mit lokalområde til at være mere oppe på mærkerne hvis de vil overleve.
Det går ikke at komme med en undskyldning om at ”det kan vi desværre ikke skaffe” ,kunderne kan jo se hvad udvalget er ude i verden.

Ja undskyld, men jeg trængte lige til at komme af med lidt ”galde” [}Smile]

Swift
Svar
#2
Super indlæg[Smile]

Jeg har på fornemmelsen at jeg træder ind i en tøjbutik når jeg endelig må indse internettets begrænsninger og rent fysisk bevæger mig ind i en jagtshop.
Og hvis man ikke er så heldig at skulle bruge hvad han har på hylderne så er det bare ærgeligt.
Jeg ved godt at det bare er et Nordjysk fænomen og at der er gode butikker rundtomkring.
Svar
#3
Swift, du ramte et ømt punkt. Dette er lige vand på min mølle, som f.eks.

”Jeg vil gerne bede om 100 stk. Norma Jagt Match i 30-06”

”Så gerne – dem bestiller jeg lige hjem til dig- du kan hente den om 2 dage”

Det er referatet fra mit seneste indkøb i en af København førende jagt butikker. Det var fredag eftermiddag - tværs gennem byen - i den næste butik var der bid.

Når blot du skyder med en af ”Danske våben importørernes standart kalibre” som f.eks. 6,5x55, 308W eller 30-06, så kan du altid ”få” billig trænings ammo, varieret kugle udvalg osv. Min bare!!!!!

Det er efterhånden blevet en samling klude kræmmere med et mindre udvalg af Blaser og Beretta.

Kan det være rigtigt?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Man kommer ind i en butik hvor ekspedienten enten er gammel bilsælger
eller i bedste fald selv går på jagt(med haglgevær).

Man beder om noget de ikke har, men de kan skaffe det hurtigt.
Ingen kan jo ligge inde med alt for så ville de blive alt for dyre.
(her i har han fuldstændig ret, men det er de alligevel)
Vi kan skaffe alt siger han.
Jeg svarer det kan jeg sgu da selv.
Er det en våbendel, som jeg ikke selv må hente, skal man næsten undervise i brugen af internet. Og jeg er ikke nogen ørn på det felt.

Når man så har vist ham hvor det er henne skal man gange en USD pris
med 10 + moms. Efter at have kigget på planetoptics.net, Cabelas.com
og hvad de ellers hedder fx(gunsandpowder) har jeg fundet ud af
hvem der ikke købes mere hos.

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Nu skal vi jo nok passe på ikke at ”kæmme alle over en kam”. Der er jo også enkelte steder hvor det fungerer godt, det er bare ikke lige i mit lokalområde.[xx(]

Det jeg mente var egentlig at vi nok bliver mere bevidste om hvad der er tilgængeligt, og hvis jagtforretningerne vil være med, er de nødt at være lidt mere oppe på mærkerne.

Swift
Svar
#6
Man kunne jo overveje at placere en positivliste (kun for medlemmer) af jagtforretninger, og for den sags skyld internetsider som handler med stuf..evt et barometer for deres evne til sælge til alternative priser [8D]

Vi kan jo lige så godt hjælpe hinanden med at købe de rigtige steder...

Og evt. de lidt specielle foretninger hvor det kan være formålstjeneligt, at gøre opmærksom på hvilke forholdsregler man med fordel kan indtage. Eks. jagtimportlageret - du skal vide på forhånd hvad du præcist vil købe - have undersøgt prisen - tjekket om varen er ny - tjekket om produktet produceres stadig - husk at betale kontant efter at du har varen i hånden - husk kvittering og sikre dig at du kan få skidtet rep. via anden jagtforretning [Big Grin]

Hvis denne fandtes så er man da advaret, og så er det helt op til den enkelte at vurdere om man alligvel vil ligge sig ud med firmaet...

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#7
Den er jeg frisk på halvautomat. det ville være rart hvis vi kunne hjælpe hinanden lidt, jeg er nemlig i samme sutaration som svift
Citat:quote:

Der er jo også enkelte steder hvor det fungerer godt, det er bare ikke lige i mit lokalområde.



Mvh.
Lars Nielsen

Rigtige Jægere har en Ruhåret Hønsehund
Mvh
Sneppen
Svar
#8
En god ide med en positivliste. Når forretningerne finder ud af, at en sådan findes kan det måske hidse dem op til en bedre service.
Så igen - et godt initiativ, bare sig til, hvor inputtene skal leveres.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#9
Positivlisten eksisterer til en vis grænse i links-sektionen, da den oprindelige aftale omkring link til forretningerne, kun skulle være til 'venlige' forhandlere [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Man må undre sig!

2 eksempler på den same vare, fra det samme firma:
vare nr. 206805 “Harris Bipod Model S-L 9" to 13" Swivel Mount Black”

http://www.midwayusa.com/eproductpage.ex...mid=206805

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=206805

Midway USA. - Pris - 79,99 $ = 496 kr.

Midway Danmark – Pris - 1326 kr.

Vel er jeg opmærksom på at der er forskel på fragtprisen. Ligeledes kommer der 25 % moms + Importgebyr – MEN ALLIGEVEL – 267 % dyrere i Danmark. [xx(]

Der må lige en ”Guinness” til for at skylle den ned. [Big Grin]

Swift
Svar
#11
Jeg er også meget tilfreds med at handle hos Cabelas.

Kommer lige i tanker om denneher som ligger nogle år tilbage. Jeg havde købt en brugt Sako kal. 222 rem. og ville købe en montage i den lokale skibsforsyning.

" dav, jeg vil gerne have en 1 " montage til en Sako"
" Det har vi ikke"
"jo da, jeg kan se æsken der lige bag dig"
"nå, værsgo"
"Nej, det her er 30 mm, jeg skal bruge den 1 " der ved siden af"
"Nå, her er den, det bliver 850 kr."
" tak for det, farvel".

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg er også meget tilfreds med at handle hos Cabelas.

Kommer lige i tanker om denneher som ligger nogle år tilbage. Jeg havde købt en brugt Sako kal. 222 rem. og ville købe en montage i den lokale skibsforsyning.

" dav, jeg vil gerne have en 1 " montage til en Sako"
" Det har vi ikke"
"jo da, jeg kan se æsken der lige bag dig"
"nå, værsgo"
"Nej, det her er 30 mm, jeg skal bruge den 1 " der ved siden af"
"Nå, her er den, det bliver 850 kr."
" tak for det, farvel".


Ja, 850 kr. er jo måske lidt rigeligt at skulle betale for sådan en, men husk så på at du jo også har betalt for den kyndige betjening du fik. [B)]

Swift
Svar
#13
Hej Swift, sådan en har jeg også lige bestilt [Big Grin][Big Grin]

Min var dog en 8-13"[Wink]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#14
Da jeg köbte min Anbassadeur syncro vil jeg mindes at den kostede 1700 Svenske Zloty og hos Cabelas kostede den samme 84 dollar og så var den endda sendt over Atlanten, for dengang var de lavet i Sverige. Rapala wobler som koster 80-100-120 kroner koster 1,50-2,00-2,50 dollar hos Cabelas- - - -
Svar
#15
Jeg har lige siddet og læst jeres indlæg om diverse jagtforretningers betjeningsevne/vilje.

Før i nu farer i blækhuset, burde i prøve og sætte jer om på den anden side af disken, og vurdere hvor meget arbejde i vil gøre for en kunde, der har et meget specielt ønske,(der koster mellem 50-100kr i porto og forsendelsesomk at tage hjem). Velvidende at der formodentligt ikke findes andre der vil købe produktet, hvis første kunde springer fra. Samtidigt ved sælger at kunden formodentligt har søgt højt og lavt i andre butikker, og på nettet for at finde produktet billigere.

Det er vel meget fair i denne situation som sælger at sige, det har vi desværre ikke hjemme, og i denne situation vil jeg helst være fri for at bruge min tid på en opgave, der ikke er fugls føde i.

Til gengæld er jeg også rimelig sikker på at behandlingen af LOYALE kunder der lægger størstedelen af derres handel i din butik, uden evindelig tingen om pris, er klart mere velvillig og serviceminded.

Tænk lige på at forretningen også skal løbe rundt, og ansatte skal have noget så dyrt som løn, i stedet for en skål ris om dagen, eller som hos de fleste af de amerikanske postordrefirmaer, hvor lønnen alt incl (timeløn sygedagpenge feriepenge og sygeforsikring) er omkring 65kr pr time. I modsætning til de ca 225kr/Time der vel er ca hvad det koster for en dansk diskenspringer (hvis du ikke er så uheldig at han/hun lægger sig langvarigt syg, eller går på barsel)

Lidt ondskabsfuldt sagt, er der nok en del kunder der må være glade for at forretningerne ikke udfærdiger såkaldt positivlister over kunder, så ville der nok være en del af de mest internetaktive kunder, der ville få langt til leverandøren, og kun hensat til at føle det lækre på en computerskærm.

Dette indlæg er ikke ment så slemt som det er skrevet, men kun som en tankevækker til at samarbedje mv vender begge veje.[:I]

jbn
Svar
#16
Du har helt ret i at man burde sætte sig lidt på den anden side af disken og vise lidt forståelse, men det er ikke det der ligger nærmest når man står og mangler et eller andet som man gerne vil have her og nu.

Mvh.
Lars Nielsen

Rigtige Jægere har en Ruhåret Hønsehund
Mvh
Sneppen
Svar
#17
Hej Ignorant

Jeg kan godt følge dig et stykke, hvor mange af håndværkerne her på
sitet vil konkurrere med rumænerer eller balter i deres job.

Nogen vil vel sige at det er noget helt andet. Hvorfor er det det ?

Jeg er ikke enig, i min branche er globaliseringen slået igennem. Hvis jeg skal konkurrere med alle mulige lavlønnerer er jeg nød til
at levere en ekstra ydelse udover prisen. Det gælder vel også for
detail forretninger for at lukke internettet kan de vel ikke fagforening eller ej ?

Spørgsmålet er vel om nogen brancher har behov/ret til beskyttelse mod den grimme globalisering ?

Til slut en lille historie.

Nystrøm og Krabbe skulle skifte en dims for mig, den havde de ikke hjemme, men fandt den hos en samarbejdspartner og kan klare opgaven inden weekend. Jeg spurgte ikke om prisen og Jon leverede en service som internet ikke kan. Her ligger eksistensberettigelsen.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Hvis en forretningsdrivende melder klart ud og siger: ”Desværre hr., dette gider vi ikke beskæftige os med, dertil er vores fortjeneste for lille” er det fair nok. Så kan kunden melde til eller fra, og evt. vælge et andet sted at handle.

Det kunne jo så aflaste de ansatte, (hvoraf der måske endda kunne spares en, altså en lønudgift mindre).

Det er imidlertid ofte således at det man ”sætter til på Gyngerne, ofte kan tjenes ind på Karrusellen”.

Det kan da godt være at man i butikken er irriteret af kunders evindelige ”prutten” om prisen, men det er nu således at handel igennem tiderne altid har foregået, og hvis man ikke kan ”klare” dette, har man nok valgt et forkert erhverv.

Jeg har netop læst en artikel hvor det påstås at man snyder sig selv, hvis man ikke forsøger at opnå en billigere pris en den, der står på varen.
I samme artikel har man beregnet at en gennemsnitlig familie kan spare ca. 40.000 kr. om året, ved til enhver tid at prutte om prisen. Det er da også en slags penge!!

Det var jo det samme som især før i tiden gjorde sig gældende, når Danskere i stort antal valfartede til grænsen og købte stort ind.

Eller når ferien skal planlægges, vælger et rejsemål hvor priserne er lave.

Jeg tænker da selvfølgelig på at forretningen også skal løbe rundt, og at de ansatte skal have deres løn.

Jeg kommer til at tænke på ”Matador” hvor ”Damernes Magasin” blev udkonkurreret, af Mads Skjern´s nye forretning, som med lavere priser, forøger omsætningen, og derved indtjeningen.

Det er denne udvikling jeg kunne frygte ville ske med jagtforretningerne i forhold til Internethandel, og som jeg i starten af mit indlæg beskriver ved at forretningerne ”kommer op på mærkerne”.

Jeg foretrækker at kunne handle i en forretning, men fordelene ved at handle på nettet bliver større og større.

Swift
Svar
#19
Det her er et simpelt spörgsmål om ökonomi. "Almindelige" jagtforretninger skal have en solidt rygte og en stabil kundekreds for at kunne konkurrere på et marked der hastigt "globaliseres" via internettet. Mange internetforretninger - også de, der udspringer i Danmark - har betydeligt lavere udgifter til lön og lokaler og kan kunderne oven i köbet acceptere en vis leveringstid, bliver lageromkostningerne ligeledes reduceret drastisk. Dette smitter naturligvis af på priserne og det kan i sagens natur aldrig blive sådan, at den lokale lagerförende forhandler, bliver tilnärmelsesvis så billig som netbutikkerne. Han vil på den anden side holde på, at han kan levere en mere personlig service, at kunderne kan håndtere varerne fysisk, at internetforretningerne alle er nogen banditter og at reklamationer på varer köbt over nettet er "helt umulige"....
I sidste ende vil udviklingen nok gå, som den er gået i dagligevarehandlen - färre men större detailforretninger, der primärt lever af de kunder der er villige til at betale for personlig rådgivning og service, sätter pris på stort udvalg osv. Et besög hos en jagtforretning bliver mere og mere en oplevelsestur, som man gerne körer langt efter. Den lille lokale handlende visner, med mindre han har et udpräget handelstalent og på et eller andet tidspunkt vil vi höre en masse jammer over, at der ikke ligger en forretning lige i närheden, når vi lige står og mangler et våbenfutteral eller et hundehalsbånd.... Den vej går det - og jeg er selv en stor tilhänger af enhver udvikling i retning af gunstigere priser for slutbrugeren - fordele og ulemper taget i betragtning.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
[^]Selv Ignoranten har indstillet sig på globaliceringen, og producerer således våben efter devisen - hold udgifterne nede eller luk fabrikken - så derfor er antal mandskabstimer pr. våben faldet...
Et mærke man dog kan undre sig over er Bl**** - her koster det en bondegård - men det betyder åbenbart ikke så meget, da der af en eller anden uforklarlig grund er, ja lad os kalde det snobberi/uvidenhed involveret. Det er lidt ala B&O - man kan købe lang bedre udstyr til mindre penge - men navnet har en betydelig snobbeværdi...

Jeg tror det vigtigste nu er for jagtforretninger, at de kan leve på servicen, og folk ikke samtidig oplever at de bliver flået, når de ser den mangfoldighed af priser der tilsyneladende er på mange produkter.

Det er så også min opfattelse, at det ikke er ligemeget i kongeriget hvor man handler - i Vest er alle priser et naturligt udgangspunkt for en forhandling hvorimod i kbh området køber man stort set efter hvad vejledende er... så vi bestemmer selv ...

Det som bør være det afgørende for en forretning er, at der er tilknyttet en dygtig våbensmed - ellers kan de lige så godt lukke...
Dårlige oplevelser kommer hurtigt rundt i jægerkredse [B)]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)