Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 whinchester minimum load
#1
Hej

Inspireret af JUH`s køb af en caliber 44 riffel, spørger jeg mig selv
hvor langt ned i kuglehastighed kan man komme med en 308 whinchester med ex. en 200 grain klugle, og med hvilket krudt ???
er der nogen der har experimenteret med en lig. kombination.

Claus the Dane [Smile]
Svar
#2
Citat:quote:

[i]Originally posted by Nitro Express

Ønsker du at gå langt ned i hastighed var det måske en idé med støbte kugler. Spørg GD efter erfaringer.

Henrik
___________________________________
Life is too short to hunt with an ugly gun.



Hvad skal jeg nu rodes ind i det for [Wink]

Nitro har ret i det med projektiler, da kappeklædt er for hårdt. Det jeg har eksperimenteret med er .308 win og 375 h&h og er lige påbegyndt på en 6,5x55, med det for øje at opnå en god "gardenload"... Ja det går hårdt for sig i det nordsjællandske[Wink] Grundideen fra start af har været at opnå en meget stille ladning der kunne skydes og plinkes med overalt uden at forstyrre omgivelserne. Dertil er den bedste krudtsort det der bruges til haglgeværer og en tung hårdt-støbt blykugle og helst med gaschecks bag. En 375 h&h skal ikke have mere end 11 grain (kan dog ikke helt huske hvilken krudt det var, udover det var til hagl) Den gik omkring 300ms og var allerede der oppe på et maks. tryk hvilket der skal passes ekstremt meget på. Haglkrudt i rifler er absolut ikke for begyndere og kan egentligt kun frarådes, men det er sjovt[Big Grin][Big Grin]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Prøv at læse denne tråd på http://www.reloadersnest.com

http://www.reloadersnest.com/forum/topic...IC_ID=1169

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Hej drenge!!

Jeg er lige gået i gang med at eksperimentere med .308, målet er at få en rimeligt præcis ladning med 160 - 200 grains kugler der går lige omkring 330 M/s (spørg ikke hvorfor[}Smile]) Man kan købe Lapua 308 "subsonic" og jeg vil lige checkke dem ud, inden jeg går videre!

Jeg skal nok holde jer underrettet om resultaterne!

Jeg er ikke videre "opskræmt" af at bruge hurtigt krudt i riffel-kalibre, man skal bare være MEGET forsigtig med mængderne.

I min 222 bruger jeg N110 til reducerede ladninger med stort held!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
jeg har prøvet denne kombination i min steyr ssg

147 fmj cci 250 N123

resultat. 360 m/s egenspredning 2cm...

nogen der vil prøve om det går i sin skyder?


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
måske det var på sin plads at nævne at der blev brugt 13 grains af N 123???

(lader til at profilen ikke opdaterer som den skal...)


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Hej Dravis,
prøv at tjekke hogdons hjemmeside ud. Jeg mener de har en række ladninger til minimumsladning.

mvh. Johannes
Svar
#8
og så ryster vi posen...

og ud kommer en ny lydsvag gardenload...

V 330 7.5gr.
NOSLER 170 RN
CCI 250
64.4 patronlængde
tryk-lav
spredning/samling:4 cm på 100 meter

de lydsvage ladninger har bedst ballistiske egenskaber med kombination af tung vægt/boattail spitser[Big Grin]

MEN DENNE LADNING ER TIL MIN RIFFEL!!!
SÅ VÆR VARSOM.

Et æble om dagen holder lægen væk...
hvis du kan ramme mig!


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Jeg har prøvet med 150 grains blykugler med gascheck i 30.06 og 123 krudt.

Det var for at kunne træne på skytteforeningens 50 meter bane, da det jo svarer til hvad der stod på instruksen mht. ammunition.

Men det støjede for meget for de andre, så det blev kun forsøgt en gang.

Men det var helt klart brugbart som rekylsvagt alternativ.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Hold dig til papskiver med sådanne ladninger. Du vil meget hurtigt opleve at 200 gr. kugler i kal. 30 ikke lukker ordentlig op ved anslag.

Ønsker du at gå langt ned i hastighed var det måske en idé med støbte kugler. Spørg GD efter erfaringer.

Henrik
___________________________________
Life is too short to hunt with an ugly gun.



Hej Buskkrudt

Hvorfor?

En 9,3X62 der skyder med samme hastighed som en 308Win ladet med en 200 gr. kugle er fin.

Er en 200 gr. .30 tykkere i kappen end en 9,3?

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Mvh.

mp
Svar
#11
Ifølge Norma's ladebog:

308w: 41,7 gr. n202, 200 gr. Oryx, 740 m/s
3006: 52,0 gr. n204, 200 gr. Oryx, 790 m/s

Det virker mig besynderligt at Norma laver ladedata med deres egne kugler, der skulle være ubrugelige.

Skulle 740 m/s ikke være nok til en .30, 200 gr. Oryx ekspandere?

Det virker forøvrigt tåbeligt på mig, at bruge 25% mere krudt i en 3006, for at opnå under 10 % mere hastighed.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by mp

Det virker forøvrigt tåbeligt på mig, at bruge 25% mere krudt i en 3006, for at opnå under 10 % mere hastighed.


jamen det er elementær fysik...højere hastighed, fladere kuglebane...

dobler du vægten, dobler du anslagsenergien... dobler du hastigheden, 4 dobler du energien... og 30-06 arbejder bedst med de tungere kugler... men skal også have lidt ekstra rugbrød for det...

egentlig finder jeg, at der vist er den samme forskel på 30-30 win og 308, som der er forskel på 308 og 30/06...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Det Norma viser, det er effekten når kuglen flyver med 500 m/s, og det kommer selv den kraftigste 300 Ultra Hyper Dyper Magnum ned på på et tidspunkt, det er kun et spørgsmål om afstanden fra mundingen....[8D]

Apropos små ladninger, så så jeg engang på det hedengange shooterstalk forum, en der havde testet ledninger med meget små krudtmængder.
Konklussionen var at man skal være meget opmærksom på HVOR i patronen krudtet ligger, når man trykker af.
Der kunne være over 20% forskel i ydeevnen, afhængigt af om krudtet lå forerst eller bagerst i hylsteret.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)