Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Scirocco
#1
Jeg har købt nogle Lapua Scirocco 10,7 gram V 800 (restlager) til min 308W
De skyder ret godt i min riffel, væsenligt bedre end norma Oryx.
Men er denne 10,7 grams Lapua god nok til elg?
Jeg skønnede, at når en kal. 6,5*55 med en 10,1 gram, af mange bli`r betragtet som ok til elg, må en 10,7 grams være mindst lige så god.
Holder den i byretten?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Den holder nok til elg ja, da den ikke er ladet til så høj hastighed..
Personlig ville jeg hellere jagte elg med en 6,5 med en 10,1 grs Oryx end med nævnte kombination da den har højere tværsnitsbelastning. Skulle jeg jage elg med 308 Win`en da ville jeg personlig gå for 165 grs A-Frame ladet til højest mulig hastighed.
Svar
#3
I al venlighed vil jeg sige at det värdsättes ikke särlig höjt her i Sverige (hvis det altså er her du tänker på at jage elg) når gäster kommer og jager med hurtige lette kugler som efter manges mening slår for meget köd i stykker. Den svenske jagtkultur er forskellig fra den danske- mange af jägerne her er "ködjägere" og det ses gerne i jagtlagene (i de steder jeg beväger mig) at man bruger tunge langsomme kugler af en konstruktion med god opsvampning og höj restvägt.
Svar
#4
Dansken skrev:
Citat:quote:

gäster kommer og jager med hurtige lette kugler

Jeg er nogenlunde godt kendt med de svenske krav ti en god elgpatron.
Men den patron jeg skriver om, Lapua Scirroco er ikke speciel hurtig,-
kun 800 Vo : jeg kan se i Normas katalog, at en af de mest brugte kugler til elg er Oryx, der har næsten samme udgangshastighed, nemlig 796 m/s.
Jeg tænkte mere på, om Scirocco 10,7 gram har tilstrækkelig med dybdevirkning. Efter beskrivelsen er kuglen bonded og skulle derfor bevare en god restvækt.
Men jeg kender ingen med erfaring med omtalte kugle og praktisk erfaring er ofte bedre end salgsmateriale, som en katalog jo også er.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Her er der en der har prøvet den: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=...irocco+elg
Det virker ikke overbevisende [V]. Hvis jeg skulle på elgjagt ville jeg ihvertfald gerne have en kugle, som kunne gå igennem forbensknoglerne på en voksen elg.
Jeg købte selv Norma scirocco til min 7mm rem mag (950 m/s), og har derfor læst en del om den. Det virker som om den ikke er så kraftig som Swift gerne vil bilde os ind. Jeg har selv kun skudt et bukkelam med den, og var udmærket tilfreds. Den faldt på stedet og der var kun ødelagt lidt ribben. Der var dog en del blodudtrængninger. Kuglen kommer vist til sin ret ved bjergjagt, hvor det er ønskeligt at den skal holde hastigheden over lange afstande, have flad kuglebane, være så lidt vindfølsom som muligt og aflevere al sin energi selvom hastigheden ikke længere er så høj.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
En elg kan du slå ihjäl med nästen hvad som helst- de fleste vi må lede efter er på grund af at folk ikke kan ramme- ikke på grund af kuglen eller kaliberen. Hvad jeg reflekterede over var de her 165 grainere ladet til "höjest mulige hastighed"- det behöves slet ikke. 800 meter i sekundet som du skriver om- det anser jeg er den höjeste brugbare hastighed når man skal skyde noget som skal spises. Hvis det var min .308 ville jeg stoppe en lidt tungere kugle i- så skal du se hvor fint det går (men naturligtvis duer din scirocco til elg- det var det som var spörgsmålet)
Svar
#7
Jeg er enig med "Dansken" når det gælder typisk svensk elgjagt - dvs når yderst moderate skudhold er reglen.
Men man kan jo jage elg andre steder også.. Jeg mener personlig at 308 er en ok patron til hjort. Men til elg er den (efter MIN mening) i underkanten. Selvom den virker hver gang ved perfekt skudplasering og en god kugletype.
Jeg jager selv elg i Finmark i Nordnorge. Der kan skudholdene variere ganske meget -fra 50 - 300 meter. Der er selvsagt en 308 Win med en tung kugle med moderat hastighed ikke særlig ønskelig. Det sætter store begrænsninger i hver fald og store krav til afstandsbedømmelse.

Jeg er i øvrig ikke enig med dansken om, at det bare er hastigheden som afgør om køddet bliver blodslået. Jo måske hvis du bruger Vulkan kugler (det er måske derfor at 9,3X57 er så populær i sverige) Kuglekonstruktionen er uendelig meget vigtigere. Jeg og kammerater i jagtlaget har ved mange anledninger fældet elge med højhastighedsmagnummer på moderate hold - ingen ødelæggelser af betydning når vi har brugt Swift A-Frame eller Barnes X. Bruges Nosler Partition, Scirocco eller Oryx i høje hastigheder - ja så bliver der mere fars af den elg..
Svar
#8
Jeg havde gerne valgt en grovere/større kaliber og har da også en 7 mm Rem Mag. Men har lige investeret i en sauer 308w vægt= 2,7 kg. løbslængde 51 cm. Vægtforskellen i forhold til min 7 mm RM er 1 kg.
og det er meget for mine gamle, lidt trætte ben. Så det blev et kompromis med en let kort riffel. En af ulemperne ved den lette riffel er selvfølgelig også rekylen. Jeg har lige været på skydebane
(i går) og hældt 2 æsker 11,7 grams Oryx ud i atmosfæren og det føles som om jeg har fået godt med bank.
B.la. derfor er jeg interesseret i en lidt lettere kugle, der dog skal kunne gøre arbejdet. Jeg er med i et elglag i Sverige og på denne jagt, er det typisk ret korte skudhold.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#9
Om der typisk er ganske korte skudhold da ville jeg overveje 180 grs Swift A-Frame eller Oryx i 780-800 m/s. Det vil være en perfekt ladning til de forhold. Ellers ville jeg generelt til elgjagt med en 308 Win bruge 165 grs Swift A-Frame ladet til ca 840 m/s
Svar
#10
Nej det er ikke kun hastigheden som afgör ködödeläggelsen men det er en väsentlig bidragende årsag. Naturligtvis har kuglens konstruktion og hvad man rammer stor betydelse! Man kan også ramme ben som splintrer så det er fragmenterende benstumper som giver blodudgydelser og ikke projektildele. Når jeg siger det er hastigheden som gör det er det måske for at drille lidt, men man skal skyde med noget man tror på selv og som er egnet til de afstande man kan regne med at komme til skud på. Vi har en gammel gut i vores lag som for mange år siden sköd nogle elge med .30-06 hvor der blev ret store skader- han har siden dömt denne kaliber ud som noget forfärdeligt skidt- helt ubrugelig til elg og han har siden kun brugt sin 6,5er og elgene bliver hvor de skal. Vores gamle jagtleder svärger til sin .30-06 som det bedste som har händt menneskeheden- han har et helt skur fuldt af horn og har ingen regning på hvor mange elge han har skudt, men han har fået alle han har skudt på. Jeg har set meget köd ödelagt af 6,5ere og jeg har set skud fra grove magnumer uden större ködskader. Jeg har også set en kvige som havde fået en i bladet fra hver side med en .340 Wby mag hvor der efter flåningen kun var baglårene og en "stilk" tilbage og det er vel ganske unödvendigt når man betaler for ködet at nogen skal lege med sådan en tingest og have kugler som går over 1050m/ sec når skudhold over 100 meter er själdne?
At 9,3 er blevet så popular beror til stor del på at hundeföreren oftere möder björn i noget krat og da er en kort lille 9,3er bedre end en magnum med et kikkertsigte stort som en termokande som man ikke får noget billede i da björnen er 15 väk og på vej MOD dig.
Og knerik- så mange elge skyder du vel ikke uden du kan klare rekylen med en 180 grainer? drille-drille
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dansken

Jeg har også set en kvige som havde fået en i bladet fra hver side med en .340 Wby mag hvor der efter flåningen kun var baglårene og en "stilk" tilbage og det er vel ganske unödvendigt når man betaler for ködet at nogen skal lege med sådan en tingest og have kugler som går over 1050m/ sec når skudhold over 100 meter er själdne?



Helt enig - uanset kugletype er dette en griseladning på elgjagt (eller al anden jagt hvor kødet har betydning)
Svar
#12
Her et par sider, man måske kan blive lidt klogere af?

http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...ndex1.html

MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
Hej Knerik!

Som du kan læse er der lige så mange meninger om kaliber/kuglevalg som der er jægere. Din Scirocco er rigeligt til elg, og kuglen holder godt sammen ved træf i knogler.
Jeg har været afsted til Sverige i mange år, har selv haft godt med held og har set mange elge blive skudt med en bred vifte af kalibre.
I årenes løb har jeg brugt 7mmRm, 308W, 30.06 (nuværende) og .338Wm.
Et sammendrag af erfaringerne viser at;
1: En god skudplacering går forud for power. En elg stikker også af selv om den er ramt dårligt med en magnum.[xx(]
2: En forholdsvis tung og "hård" kugle går tværs gennem maskinrummet på en elg også selv om skuddet er afgivet i en spids vinkel.[Wink]
3: De tunge kugler virker også godt på rådyr, idet de går igennem inden den optimale ekspansion indtræffer = lille kødødelæggelse.
(Det sidste går svenskerne meget op i)
4: Da mange elge bliver skudt i spring, stiller det store krav til jægerens færdigheder, d.v.s. afstandsbedømmelse/ foranhold/sikkerhed....og man skal ikke skyde med magnum, hvis man ikke er tryg ved rekylen. Det vil alt andet lige skabe nogle situationer, hvor skuddet ikke sidder sidder korrekt.

Jeg har skudt en del med Nosler Partition. God til elg, voldsom til rådyr. Den kugle som har fungeret bedst er Nosler Partition Gold, en virkelig solid kugle som kan bruges til alt. Specielt er den moly-coatede NPG suveræn.

Skal du have noget godt at sammenligne med, så så jeg i det svenske "Jaktjournalen" for nogle år siden en artikel om et nordsvensk jagtlag der i mange år havde ført en minutiøs statistik over kalibre og flugtafstande. Meget meget interessant læsning. Dem som holder jaktjournalen, har adgang til deres arkiv. Mon ikke det skulle kunne lade sig gøre at få et eksemplar af artiklen. Jeg mener også at have set lignende artikel lavet på kuglevalg.

Din scirocco holder fint i byretten, hvis du styrer den rigtigt.

Knæk og bræk
Egan
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Egan

Da mange elge bliver skudt i spring, stiller det store krav til jægerens færdigheder, d.v.s. afstandsbedømmelse/ foranhold/sikkerhed....og man skal ikke skyde med magnum, hvis man ikke er tryg ved rekylen. Det vil alt andet lige skabe nogle situationer, hvor skuddet ikke sidder sidder korrekt.

Jeg har skudt en del med Nosler Partition. God til elg, voldsom til rådyr. Den kugle som har fungeret bedst er Nosler Partition Gold, en virkelig solid kugle som kan bruges til alt. Specielt er den moly-coatede NPG suveræn.



MEN alt andet lige, så vil en større og kraftigere patron give en større margin ved et evt dårligt træf. Dermed ikke sagt at større kaliber erstatter god skydning - jeg er 100% enig i, at det absolut vigtigste er god skudplacering.

Angående kuglevalg - JEG (og mange andre kødjægere heroppe) har IKKE god erfaring med Nosler Partition når det gælder kødødelæggelse. Nosler Partition dræber bedre end stort set nogen anden kugle, men vi har oplevet selv meget store kødødelæggelser med Nosler Partition med mindre dyrene er skudt på meget lange hold eller ved brug i rifler med en V0 på 700-800 m/s. I så fald fungerer de (efter vores erfaring) fint. Omvendt er jeg helt enig i din lovprisning af PG`en. Det er en super god kugle.
Svar
#15
Hej

Jeg har brugt den nævnte 308 scirocco på dådyr, og der virkede den fint. Men en elg er lidt større, så en anden kaliber var måske en bedre ide. Men skal det være 308 er scirocco en glimrende kugle at slå ihjel med. Den ødelægger lidt mere på vejen og det går nok udover
500 gram kød, og hvad så ? Hvis man er sulten er Føtex da stadig åbent en gang imellem(nærmest hele tiden).

Spøg til side man skal selvfølgelig ikke lave unødigt store huller, men man kan altså ikke slå ihjel uden at ødelægge indpakningen.
Det vigtigste er vel stadig at dyret dør hurtigt og så kort fra skudsted som muligt, eller har jeg bare ikke fattet noget om jagtetik ?

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Efter mange og lange overvejelser blev min nye riffel en kal. 308w.
Et ukompliceret arbejdskaliber. Måske valgt på grundlag af de problemer jeg har haft med at finde godt jagtammu. til det mere exotiske kaliber 22-250, som kun lykkedes ved hjælp af en tålmodig hjemmeruller.
Så kaliberen ligger fast. Kravet var en kort let riffel. Bagsiden af medaljen er relativ stor rekyl. En riffel i kal. 308 må bestemt ikke være lettere (2,7 kg.)
For at mindske rekylen, (men også fordi jeg har en ide om at kugler + 11 gram ikke er det ideelle, for en 308w med stigning 12), forsøger jeg at finde en allround patron på 10-11 gram. Med allround mener jeg fra elg til råvildt.
Jeg er ikke direkte en rekylling, men er ikke i tvivl om at jeg på lang sigt(dumt ordvalg) skyder bedst med moderat rekyl.
Jeg har her i debatten fået mange gode input og tak for det.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Efter mange og lange overvejelser blev min nye riffel en kal. 308w.
Et ukompliceret arbejdskaliber. Måske valgt på grundlag af de problemer jeg har haft med at finde godt jagtammu. til det mere exotiske kaliber 22-250, som kun lykkedes ved hjælp af en tålmodig hjemmeruller.
Så kaliberen ligger fast. Kravet var en kort let riffel. Bagsiden af medaljen er relativ stor rekyl. En riffel i kal. 308 må bestemt ikke være lettere (2,7 kg.)
For at mindske rekylen, (men også fordi jeg har en ide om at kugler + 11 gram ikke er det ideelle, for en 308w med stigning 12), forsøger jeg at finde en allround patron på 10-11 gram. Med allround mener jeg fra elg til råvildt.
Jeg er ikke direkte en rekylling, men er ikke i tvivl om at jeg på lang sigt(dumt ordvalg) skyder bedst med moderat rekyl.
Jeg har her i debatten fået mange gode input og tak for det.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Hej du har fuldstændig ret med hensyn til stigning og kuglevægt.

Min egen 308 er også 12" og der sker altså dramatiske ting med præcisionen fra 10.8 gram og til 11,7 gram Kuglerne i 10,7 er bare mere harmoniske til hastighed og præcision.

Med hensyn til dræber evne har 308 nok hvis kuglen sider rigtigt.

Hvis du skyder elg på 100 meter svarer det groft sagt til en 30-06 på
200 meter hvilket der jo ikke er nogen der tvivler på.

Med hensyn til oryx jamen hvis din riffel skyder bedre med scirocco skal du da bruge den.

Som en anden bruge som quote correct bulletplacement the rest is bullshit.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Jeg kender godt til den undesögelse som Egan skriver om, men jeg mener ikke man kan måle kuglens "dräberevne" i hvor langt elgen går efter skuddet- der er mange andre parametrer som spiller ind. Hvis det skal kunne bruges skal der skydes flere elge af samme störrelse på samme afstand og under lignende forhold. Hvis du kan träffe på nöjagtigt samme sted hver gang- rammer man hjernen eller rygmarven dör dyret ÖJEBLIKKELIG- Slagteren står med en lille .22 som sender en bolt ind i hårddisken på tyren så benene bliver som en klud og den er väk. Hvis vi kunne få nogen til at holde elgen så vi kom tilsträkkelig tät på (som slagteren) eller hvis vi sköd tilsträkkelig godt kunne vi ramme i hjernen og flugtsträkningen blev 0 meter. Det kan vi ikke og derfor har vi bestemt at vi skyder i noget som ligner omridset af lungerne. En gammel jäger sagde til mig for länge siden: fölg bagkanten af forbenene op til midten af elgen og tryk af- kommer du höjt träffer du rygraden- frem så träffer du "bogen"- lavt så träffer du hjertet og bag har du lidt at vinke på.
Disse kalibre som var radet op må man også se på hvem som ejer- en .308 med en kort låsestol kan man måske tänke sig er en yngre jäger som tilbringer mere tid på skydebanen- en 8X57JS eller en 9,3X57 er måske en äldre jäger som ikke skyder lige meget på bane, men derimod har livslang erfaring i skoven og sätter 1 GODT skud og ikke er beredt at tage nogle chanser. Det er det förste skud som gälder- sätter man det med omhu dör älgen uanset kaliber! Ofte hvis man sätter et extra skud til når elgen stikker (der stod også i testen hvor mange skud pr. elg) af vil dette skud af ejendommelige årsager ofte ikke sidde der hvor man havde tänkt sig- og det er det förste skud som var dräbende når man finder elgen. Hvad du end gör i Sverige så sät IKKE et extra skud som tar i fileen (mörbraden) bare et godt råd!!
Om elgen efter träf i lungerne går 20-40-60-80-meter er bedövende ligegyldigt, elgen er död (döende) af träffen- af gammel vane forsöger den bare at komme väk så länge der findes lidt iltet blod i hjernen og noget energi som taler om for benene at de skal löbe väk- når det er brugt er elgen död. Med jägereksamensgrupper plejer jeg at spörge hvilken kaliber som er bedst på elg- når alle magnumkalibre er diskuteret färdig siger jeg at det er den kaliber som ligger indenfor lovens rammer som i kan håndtere rekylen af og i föler jer fortrolige med og kan sätte et godt skud HVER gang.
En lignende undersögelse med flugtsträkninger gjordes for övrigt i Frankrig- men da gamle millitärkalibre ikke må bruges til jagt der bliver dette også noget misvisende.
Svar
#19
Hvis du skyder elg på 100 meter svarer det groft sagt til en 30-06 på
200 meter hvilket der jo ikke er nogen der tvivler på.

Jeg har set et exempel opstillet med en .308 med en kugle med höjere balistisk koefficient som slog hårdere end en .30-06 med lavere bc. på 200 meter.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)