Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udkaster problem på Sako 75
#1
Jeg har følgende problem på min nyindkøbte Sako 75 Deluxe 308 Win.:

Når det tomme hylster bliver kastet ud, roterer hylstret over 180gr. rundt og rammer herefter låsestolen (bag åbningen) med hylsterhalsen.

Efter 50 skud ser min højglansblånerede låsestol ret træls ud, med grimme mærker.

Forhandleren har naturligvis tilbudt at udbedre fejlen uden beregning, men egentligt har jeg det ret dårligt med at andre skal til at skrue/file i min nye fine riffel.

Det er selvfølgelig udtrækkeren eller udstøderen der skal modificeres lidt, men er der nogen der har et godt tip til hvor man starter?
Svar
#2
Hej,

det skal du såmænd ikke være så ked af......

Det er da bedre med et lille messingmærke på låsestolen end en lille udtrækker der ikke kan slæbe hylsteret ud....

Jeg kan sagtens genkende fænomenet og ser det såmænd også på mauser rifler, specielt når der skal repeteres lidt hurtigt[Wink]

Jeg ville nok starte med at afkorte fjederen bag "plungeren" en anelse og så efterprøve. Det er den der giver kraften hvormed hylsteret presses mod kammervæggen under "udtrækning" af hylsteret.

Personligt ville jeg ikke røre det overhovedet men derimod glæde mig over et udtrækssystem der fungerer!
Selv mine gamle kanoner fra Otterup havde samme "problem"...[Smile]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
[b]
NAAAAJ BLEV DER SAGT.....
[/b]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Der er ingen fjeder, det er manuel udkastning
Svar
#4
Sorry,
jeg var ikke lige helt vågen....[:o)]

Jeg mener dog stadig ikke det skulle give anledning til bekymring.
Det er jo et udtryk for at hylsteret kommer ud som det skal.

Den lille pal der sidder i bunden af låsestolen og kører op i bundstykket fra neden burde kunne ændres i længden men sansynligheden for at det ender op i at du ikke får smidt dit hylster ud er nok for overvejende...

Hvorom alting er er fænomenet optrædende i større eller mindre grad på de systemer jeg p.t. ligger og leger med:

Sako 75
Sako A2
Tikka 595
Tikka 690
Tikka 695
Mauser 98
CZ550
S&L DL65

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
[b]
NAAAAJ BLEV DER SAGT.....
[/b]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Messingmærkerne/afsmitningerne fjernes let med alm. våbenolie - ellers prøv, som Gammeltoft nævner, at repetere lidt langsommere [Smile]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#6
øhh... hvordan ser dit messing så ud[?]

Autistiske genladere som os, hader hylstre der flyver alt for langt og rammer ting så de bliver bulede i halsen...[Big Grin]

Jeg vil sige som både ID og Gammelflot... repeter lidt langsommere, det er jo ikke en Bl*er du skyder med[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Det er svært/umuligt at finde en middelvej, hvor hylstret kastes ud og samtidig ikke rammer låsestolen. Not an option.

Mine hylstre tager ikke skade, men min lækre nye riffel[Sad!]....

Jeg havde tænkt på at modificere udtrækkeren lidt, så den slipper hylstet lidt før.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)