Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 11,15 mm
#1
Hej

Jeg er stødt på et våben der iflg. tilladelsen er i kaliber 11,15x46 mm (prøveskudt med sortkrudt). Jeg kender til 11,15x60R Mauser og 11,15x58R, men jeg har aldrig hørt om dette mindre potente kaliber. Er der nogen på dette site ,der har hørt om eksistensen af en kaliber 11,15x46 mm eller er der tale om en fejl på våbentilladelsen?
Svar
#2
Hej Orla - og velkommen til...

Jeg har scannet alle mine kilder og kan heller ikke finde spor efter en kaliber 11,15x46 mm. Der findes dog en schweizisk skiveskydningskaliber med betegnelsen 8,15x46R, så mon ikke, at der i virkeligheden er tale om denne (måske en wildcat baseret på denne?) eller en af de 11,15 mm kalibrer du selv nævner?
Sikkert er det i alle tilfælde at der bør foretages en kammerafstøbning for endelig fastslåelse af korrekt kaliber.
Svar
#3
Der findes faktisk en gammel schweizisk sortkrudtskaliber med betegnelsen 11,15x46 R - nogle steder står den opført som 11,2x45,5 R. Den er ekstremt sjælden og står således ikke opført i nogle af de mange trykte kilder jeg har adgang til. Samlerpatroner koster omkring 50 schweizerfranc pr. stk. Genladningsgrej skal håndlaves. Jagtmæssigt er den uinteressant til vildtarter større end råvildt, selvom den angiveligt har været brugt til vildsvin.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Kan du give oplysninger om riflen?
Den danske arme indførte Remington Rolling Block i 1867 og de første mange tusind var randtændt. Den officielle kaliberbetegnelse er 11,4x46R men den faktiske kaliber varierede fra omkring 11,15 til 11,75mm på grund af måleunøjagtigheder i kontrol værktøjet.

Henrik
Svar
#5
The Dane

MÅLEUNØJAGTIGHEDER.....Er du gal mand! Remingtons adelsmærke har altid været usædvanligt nøjagtige piber, og desuden er 11,15 snarere en kaliber 44. Remington leverede rifler i kaliber 44, og der var ingen hovsaer. De kunne jo ikke markedsføre rifler der var i andre kalibrer, end det angivne. Hvis du har adgang til falddorne kan du jo teste en gammel rolling block, og se hvad boring den har på midten. Du er nødt til at gå ud fra midten, da mange har skudt utroligt meget, og er slidt.

G.D.
Great Dane

Svar
#6
Det er såmæn ikke Rem selv jeg anklager men det Danske Arsenal=Kjøbenhavns Tøihuus. Man havdre ladet fremstille 5 sæt proberværktøj, og med datidens unøjagtigheder passerede de alle. Det på trods af de unøjagtigheder jeg nævnte!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by The Dane

Kan du give oplysninger om riflen?
Den danske arme indførte Remington Rolling Block i 1867 og de første mange tusind var randtændt. Den officielle kaliberbetegnelse er 11,4x46R men den faktiske kaliber varierede fra omkring 11,15 til 11,75mm på grund af måleunøjagtigheder i kontrol værktøjet.

Henrik



Jeg mener nu at M67 havde betegnelsen 11.7*51R og at det rent faktisk bare var en metrisk betegnelse for 45/70.

Jesper

Glædelig Jagt fra Grønland
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)