Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad fatter gør.............Hvilken riffel
#1
Jeg havde købt et par gode kasser vin til vinkælderen. så kom en af mine kammarater forbi, og vi sludrede lidt om jagt , rifler og skydning. snakken faldt på riffel-projekter. og inden jeg havde set mig om havde jeg en kasse vin mindre, men en riffel rigere.

Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med lidt historie på sådan en fyr her

jeg ved at:

- det er en svensker
- det er en 6,5*55
- der er stemplet Carl Gustav 1903 på låsestolen "tak Dansken"

[Image: CarlGustav.jpg]

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#2
Hvad var det for vin?
Svar
#3
Springfield lavede deres 1903 model på en efterligning af en Mauser
og da svenskerne omkring 1890 brugte Remington og derfor ikke var ukendte med amerikanske våben, kunne det måske tænkes at den er bygget på en Springfield lås.
Kun et gæt[:I]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by dansken

Hvad var det for vin?



Bricco magno 2001 på tilbud i IRMA

her er lidt flere billeder, måske det kan hjælpe

[Image: CGfraoven.jpg]

[Image: CGls.jpg]

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#5
Hvis den er stemplet Carl- Gustaf står det vel også oven på låsestolen? Det er formodentlig der den er stemplet med årtallet, for det plejer ikke at stå på bundstykket. Den er lavet i "Carl Gustafs stads gevärsfaktori" (Eskilstuna) dengang svenske industriprodukter var noget af det bedste i hele verden. 1903 er hvad jeg ved et af de gode årtal fra dengang den gamle "kontrolinspektor" kasserede en stor del af produktionen -kvaliteten var meget höj. Har du "matching numbers"?
Svenske "mausere" har mig bevidst ikke väret monteret med springfield låse. Mauser Oberndorfere findes, Carl gustaf og så Husqvarna omkring anden verdenskrig (Dem ville jeg ikke have)
Svar
#6
Kaldes også m96 og omtales i diverse tilbehörskataloger som "swedish mauser" eller mere generelt "small ring mauser". Dette våben er udgangspunktet for de titusinder af jagtrifler solgt under betegnelsen "renoveret Carl Gustaf" af bl.a. ignoranten, korsholm og utallige andre. Det er ikke så tit man ser et overlevende eksemplar i original stand.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by dansken

Har du "matching numbers"?



Ja de er ens, eller de sidste 3 cifre på låsen er identiske med de 3 sidste på riflen.

og Ja, stemplet er da på låsestolen, tak ;^)

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#8
Spörgsmålet er om du ikke skal lade den väre i fred? Da den er urört og i fin stand og det ser ud til at väre et nöddeträskäfte på den har den nok höjere värdi i originalstand end som ombygget- find et gammelt hakkebrädt hvis du skal bygge om- det ville väre mit råd!!
Du har måske set hvad Tyskerne betaler for dem i originalstand?
Svar
#9
Man kan nästen ikke lade väre med at blive lidt lyrisk når man ser hvor fint sådan en riffel er lavet FOR OVER 100 ÅR SIDEN. Se hvor fint bundstykket ef udformet og bearbejdet, overfladen på alle metaldele. Sikringen med 3 stillinger som kan låse håndtaget og slagstiften og som kan tömme magasinet med låst slagstift. Den geniale trykpunktafträkker som skal vippe op i et spor i bundstykket som er nödt til at väre helt nede for at kunne affyres. Den smedede låsestol og det hamrede löb- tänk så på deres värktöj dengang. det er jo så man gyser! Og for at det ikke skal väre lögn så har jeg sådan en svend (en CG 63) som vi ligger og skyder på 300 meter og skal ramme noget stort som en kaffekop 300 meter väk og konkurerer på lige vilkår mod nye Sauer gevärer uden handikap ordning eller noget. Havde det väret en 100 år gammel bil havde man startet den hvert andet år og ikke kört udenfor byen med den og passet den som en klenodie. Riflen er endnu ikke lavet bedre- en brugsting som formodentlig holder längre end jeg gör og skyder bedre...........
Svar
#10
Til Dansken
Piberne på Carl gustaf M96 er IKKE hamrede, de er som alle gode piber skåret[8D]
Hamringsteknikken blev først reelt udviklet af tyskerne under 2. verdenskrig.

Svenskerne anvende så vidt jeg ved lange rømmenåle til at lave riffelgangen med.

Men ellers har du ifølge mine begrænsede erfaringer ret med hensyn til bearbejdningskvaliteten af delene på en sådan fætter.
Grundbearbejdning og finish matches kun af de 10% bedste M98 versioner, og precicionen er generelt blandt de bedste 30% hvis man sammenligner med nyproducerede rifler, uanset pris, specielt hvis man under ombygningen ofrede en bedning og et nyt aftræk.

Vedr aftrækssporet i bundstykket, har det ingen sikkerhedsmæssig funktion, da hanen kun kan gå helt frem, når bundstykket er tilstrækkeligt lukket(samme teknik som på næsten alle andre rifler).Aftrækkersporet har kun den funktion at Jönson ikke fik en klikker, hvis bundstykket ikke var helt lukket.

En lille smart detalje, som alle riffelkloge med hang til måledorne skulle kræve, er at der på siden af bagskæftet sidder en fin messing plade, hvor der er markeret både pibens fødselsmål, hvad angår bom og riffelmål.

jbn
Svar
#11
Fin riffel, lad den være som den er[:X]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

En lille smart detalje, som alle riffelkloge med hang til måledorne skulle kræve, er at der på siden af bagskæftet sidder en fin messing plade, hvor der er markeret både pibens fødselsmål, hvad angår bom og riffelmål.

jbn



Hvis det er denne her, kan du så ikke lige afkode den for mig

[Image: CGmrkeplade.jpg]

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#13
Nej- det der skilt er sikkert hvor den har hört til en gang i tiden. Se på http://www.chuckhawks.com/swedish_mauser.htm for at se hvordan identifikationssystemet fungerer. Jeg mener stadig at det er smart at vuggen på afträkkeren skal op i sporet i bundstykket- ellers löfter den ikke så höjt så skuddet kan gå af. Alt er lavet så man har "både seler og livrem" på!
Svar
#14
Tak for de mange svar. jeg har nu i et par dage søgt og led på internettet. Og sammenholdt med indlæg fra, jeg citeter:

The shootist; Fin riffel, lad den være som den er

Høgh; Det er ikke så tit man ser et overlevende eksemplar i original stand.

Dansken; Spörgsmålet er om du ikke skal lade den väre i fred? Da den er urört og i fin stand

Så føler jeg næsten at jeg er ved at smelte et sæt guldhorn om, når jeg går med tanken om at Scoute den.

Derfor for den lov til, at vente indtil det kommende efterår, til den tid vil jeg afgøre dens skæbne.

For ved første indtryk er den sgu ikke så fiks, men med tiden kommer man da til at holde af sådan en fyr.

iøvrigt så passer den jo perfekt til min SAAB. Tung og lidt klodset, men unik og så er der vægt bag kræfterne [Big Grin]

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#15
Det var da´godt så kan vi alle ånde lettet i et par måneder endnu.
Men for alvor hvis du bare skal ha´noget at skyde med er der da mange andre billige løsninger, og så vil du ikke angre dig senere du kan også melde dig ind i Historisk Riffelskytteforening og bare nyde den som den er et stykke historie af bedste skuffe.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#16
Svenske värnepligtige kaldte den for "åren"- vist er ligheden der? Det går at finde en for små penge hvis du vil bygge om til jagtvåben, men pas på du ikke narrer dig selv. Jeg köbte en nästen lige så fin for en del år siden som skulle "ökonomibygges" og så blev det sådan lidt og lidt og til sidst var hele molevitten lavet om- regner man alt sammen har den kostet som en ny Carl Gustaf 2000 i penge og er stadig gammel- nu skyder den klisterlapper og er den sidste riffel jeg nogensinde skulle sälge- hvad jeg vil sige er bare at der findes ombyggede "swedes" at köbe, og du kan ikke lave den i dele for hvad de koster färdige, men hvis du absolut vil så lärer man en masse på vejen. Der findes stadig bajonetter rundt omkring hvis du er interesseret.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)