Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Long Range Hunting
#1
http://www.thebestofthewest.net/7minPromo.wmv


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#2
...seriøst seriøst seriøst..[8D]

Jeg kan godt se at min custombyggede .270 Weatherby skal på overarbejde sammen med dens ejer[Big Grin]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#3
Kan man sige at sige at den der var langt ude? Sådan noget skal der amerikanere til.
Svar
#4
Over there er alting større og mere voldsom, det var afstandene også her, men hvad var det for en cal. de skød med, det blev jeg ikke klog på?
___________

Zubra
Svar
#5
Jeg har svært ved at være imponeret over at man skyde efter dyr på de afstande.
Det er mærkeligt at filmene aldrig viser de situationer hvor jægeren rammer dyret i røven eller skyder et ben eller to over.

Deltag da i noget langdistance terrænskydning istedet.
Svar
#6
Prøvede lige at sætte lidt data i et ballistikprogram:

7mm Rum: 160 grains A-frame v0 = 963 m/s V900 = 391 m/s og kun 792 Joule!!!!!.

For at nå derud tager det projektilet 1,49 sekund og med en KONSTANT sidevind på 5 m/s skal man korrigere 2,77 meter!!! kuglefaldet på 7,46 meter kan man skrue på kikketen til nøjagtigt sammentræf, men med bevægeligt mål og selv svag vind:

[xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

Den ældre, nu afdøde jæger der lærte mig at pürsche, afstod fra at skyde en siddende buk, en morgen vi var kommet tæt på. -Det gør man bare ikke var hans ord, og det har jeg overholdt siden, bortset fra en dåkalv der havde dårligt ben.

Så ja heb, langdistance-terrænskydning, det skader ikke nogen, måske lige bortset fra selvtilliden ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Jeg lagde filmen op fordi den er spændende - thats all!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#8
Ja-- spændende det er det da!

Jeg hælder nu nok til at bruge mere tid på at komme tættere på dyret, men jeg er til gengæld helt uenig i de der betragtninger om at det skulle være "uforsvarligt", for hvad betyder "uforsvarligt",, Det betyder at NOGEN er af den mening at "man" ikke kan "forsvare" at skyde dyr på den afstand, på grund af at der er for mange "tilfældigheder" der spiller ind..

Hver gang vi går på jagt og skyder på et dyr, ja så er vi "tilfældighedernes vold" INGEN kan med sikkerhed vide om den buk man skyder på på "fornuftigt hold" (120 m ? .... 150 m? ...320m ?) flytter sig et kvart skridt fra det øjeblik man "slipper kuglen"

Fra det øjeblik hvor man slipper kuglen.. så bestemmer fysikkens love og tilfældet om man rammer det man havde tænkt sig.

Det er KUN afhængigt af disse to ting, og fysikkens love kan man korrigere for! Manglende anslagsenergi korrigerer man for med kraftigere kalibre og kugler med superhøj B.C. som bevarer sin energi længst muligt.
Ens evne til at træffe et lille mål korrigerer man for med årelang træning, og perfekt støtte til riflen, på alle distancer... givet tilstrækkelig træning og god nok "affutage" KAN man ramme et lille mål på lang afstand.

Lad os lige tage et eksempel: Jeg kan, med den rette skydestilling (liggende eller bænk) og min Bi-pod vælte tomme haglpatronhylstre dagen lang på 100 m's afstand... Hvis jeg er god nok til at tage hensyn til vinden, så kan jeg knuse lerduer på 400 m, resten af den næste dag, til jeg ikke har flere patroner. og på 700 m kan jeg "sprænge" 10 liters vanddunke til jeg bliver træt!!
Jeg har skudt grupper på ca 20 cm spedning, på 700m i 8 graders frost og med kolde fingre og 4 -6 meter pr. sekund ren sidevind... (man skal bare holde øje med sine vindflag og træerne!)
Såee.. jo, hvis min 6,5x55 ellers havde haft energi nok så kunne jeg sikkert også have nedlagt et rensdyr på 600 m's afstand,, Træfområdet på et rensdyr er vel omkring 60 cm bredt og 30 -40 cm højt, så man har plads til at bedømme vinden lidt forkert, afstanden måler man jo med 1 meters nøjagtighed, så højden har man 10 -20 cm "fejlmargin" på
Hvor langt når et rensdyr at flytte sig på 2 sekunder, fra stående stilling? At jeg så ikke har lyst til at skyde et dyr på 600m's afstand er en helt anden sag, men det er altså ikke nødvendigvis "Forkert" og "uforsvarligt"

Gør man det RIGTIGT, så er der ikke mere "risiko" i det end at skyde en løbende kronhjort på 120 m's afstand! Hvor præcist kan man bedømme foranholdet til den?

Det er vel ikke mere "usportsligt" end at fange sværdfisk på så tynd line som muligt.
(Når linen springer, så gør den det jo ikke i stål-forfanget, så fisken svømmer derefter rundt med krog og forfang til den kommer af dage på anden vis...)

Helt ærligt, vi HAR altså IKKE patent på hvad der er "Rigtig Jagt" her i "ligusterhækkenes paradis"!

Personligt kan jeg ikke se det "uetiske" i at skyde en siddende buk, det er da et "sikkert" skud, og bukken dør uden at ane hvad der skete.

Den slags betragtninger hører man oftest fra dem der allerede HAR skudt flere bukke end vi andre kommer til at se resten af vores jægerliv... fred være med det!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Nogen der ved hvad musik der bliver spillet i starten af videoen??[:p]
Svar
#10
Til de nysgerrige er her en link til konfigurationen der skydes med:

http://www.thebestofthewest.net/html/TheEquipment.html

osterwald
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jan Skoven

Nogen der ved hvad musik der bliver spillet i starten af videoen??[:p]



"Eye of the Tiger" med Survivor


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Imponerende....men jeg skulle ikke selv nyde noget...så godt tror jeg squ ikke jeg kan skyde...og da slet ikke med det grej jeg har nu...nogle af dyrene var ude på ca. 1 km....[:0]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)