Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold 4,5-14x50 long range
#1
Hejsa..er brændt varm på denne kikkert,ud over de normale klik tårne sidder der et extra tårn til "side focus paralax adjustment" hva dælen er det til [?][?]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#2
Det er nok til paralax justerig i stedet for at vride en ring fremme på objektivet.
Svar
#3
Pröv lige at gå in på http://www.torsbohandels.com og se på "Leupold- vissa modeller till specialpriser" på förste side- er det ikke sådan en som er der?
Svar
#4
Hej..jo det er muligt at http://www.torsbohandels.com har den,jeg kan bare ikke se modellen og om den er med belyst sigte,jeg har fundet den hos guns and powder til 6100kr.ca..det kan godt være jeg er en dum nordjyde,men jeg forstår stadig ikke hvad paralax adjustment er [?][?]kan en måske skære det ud i pap [Wink]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#5
Hej Andersen. Jeg har prövet at finde en link på nettet som viser hvad der sker med paralaxen, men kan ikke finde noget. Jeg ved omterent vad der sker men er ikke god til at forklare. Det er altså et fejl som kan opstå når man kigger i et optisk instrument som kan give en ändring af träffen afhängigt af hvor langt väk målet er. De fleste sigtekikkerter er justeret fra fabrikken til at denne fejl skal väre 0 på 100 meter. På en med justerbar stiller du selv på en rat til den afstand du skal skyde på. Det er vist ikke sådan at det er en fodboldbane man rammer ved siden af. Jeg mener at have läst at fejlmarginalen er max en objektivdiameter på 100 meter hvis paralaxen er forkert. Jo längere väk du skyder, jo större bliver jo fejlen. Store Bukke Bruse kommer nok snart og hjälper mig ud af det jeg har rodet mig ind i her.
Lille Bukke Bruse.
Svar
#6
Hej dansken!

Er det dette link du søger: http://www.arld1.com//parallax.html

Swift
Svar
#7
nemlig!
tak!
Svar
#8
Hej Alle.

Jeg er lige kommet hjem fra et besøg på Zeiss fabrikken i Wetslar.

På denne tur fik vi selvfølgelig en gennemgang af deres produkter mm.
Det var fint nok.

Ved gennemgangen af problemerne omkring parallaxe fortalt Walther noget særdeles interessant.

Parallaxefej opstår fordi fokusplan for sigtemiddel og objekt ikke er sammenfaldende. Er sigtekikkerten justeret til at være parallaxefri på 100 meter, er der altså et problem hvis objektet er nærmere end eller længere borte end de 100 meter. Størrelsen af den mulige parallaxefejl er kun afhængig af objektivdiameteren. Lille diameter er lig lille afvigelse og stor diameter er lig med stor afvigelse.

Hvor lille er så lille og hvor stor er stor?

Udgangspunktet var en sigtekikekrt med en objektivdiameter på 56 mm, justeret parallaxefri på 100 meteres afstand.

Den maksimale fejl der kan være på 200 meters afstand er 20 mm.!!!!!!!!!

Tanken var straks, at nu får den på alle salgstangenterne, hvorfor jeg spurgte om dette kun gjaldt for Zeiss` produkter eller det var generelt.

Svaret var, at det var uanset fabrikat, hvis objektivdiameteren var 56 mm, kunne fejlen ikke overstige 20 mm på 200 meters afstand hvis sigtekikkerten var justeret til 100 meter. og det selv om der var aldrig så mange sorte kanter i sigtebilledet.

Da Walther siger, at det er uanset fabrikat, vælger jeg at tro på ham.

Der hvor vi har brug for at kunne justere parallaxen, er når vi kommer op på store forstørrelser, for der har vi brug for at kunne bringe sigtemiddel og objekt i samme plan, for at få begge til at stå skarpt.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#9
der blev faktisk sagt 22 mm[Big Grin]
Svar
#10
Takker mange gange for svar [Big Grin]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#11
Hej 375Ras.
Kan du ikke hilse din preuserven, og fortælle ham at verden er ond, og et af de største problemer med preusiske kikkerter er at de ofte ikke er paralaxefri på 100m.
Har lige set en Zeiss V med lys, hvor der på 12 gange forstørrelse var 3cm paralaxefejl med det faste kryds, men 8cm med lysprikken. Det var faktisk sådan, at hvis man kikkede skævt i kikkerten, ramte lysprikken helt ved siden af krydset.

Typiskt er europæere gode til at lave lysstærke kikkerter, og amerikanere er gode til at lave paralaxefrie kikkerter

Kikkerter kan være så dårligt justeret for paralaxe at de i bedste fald er ubrugelige til andet end jagt på blåhvaler.

Ud over nævnte Zeiss, kan jeg umiddelbart erindre en S&B hvor krydset på 125m kunne flytte fra den ene til den anden side af en elmast. 3 Bausch & lomb hvor der var over 30cm paralaxefejl på 100m. En Swarovski 6-24 med paralaxejustering, hvor der på 100m hvis justeringen var sat på 100, var 4-5cm, hvis den skulle justeres paralaxefri på 100m skulle ringen stilles på 54m, så var det som at kikke gennem bunden af en gammel mælkeflaske.

Den enkle måde at kontrollere paralaxejusteringen, er ved UDENDØRS at lægge kikkerten på et stabilt underlag, og få den til at sigte på et klart definerbart punkt ca 100m væk. Herefter kikker man gennem kikkerten uden at røre den, samtidigt med at man flytter hovedet fra side til side og op og ned, for at konstatere om krydset stadig peger precist på samme punkt, eller om det flytter sig.
Grunden til at testen helst skal foregå udendørs, er at der ofte er brydningsfejl i vinduesglas, og dette kan vise sig som noget der ligner paralaxefejl

Citat:quote:

Der hvor vi har brug for at kunne justere parallaxen, er når vi kommer op på store forstørrelser, for der har vi brug for at kunne bringe sigtemiddel og objekt i samme plan, for at få begge til at stå skarpt.

Det er vel ikke paralaxen, du har behov for at kunne justere specielt på stor forstørrelse,ved varierende afstande, men derimod fokuseringen, fordi det vel typiskt går ud over dybdeskarpheden jo større forstørrelse en kikkert stilles på

jbn
Svar
#12
Kære rab.

Når jeg ser i tabellen som vi fik udleveret, ser det ud som om at de 22 mm er på en afstand af 250 meter. Det par millimeter skal dog ikke skille os ad.

Kære kære Ignorant.

Jeg vil blot henholde mig til, at han sagde alle sigtekikkerter uanset fabrikat. Vel at mærke hvis de var justeret til at være parallaxefri på en afstand af 100 meter. Altså var det ikke nogen salgstale, så hvorfor i alverden skulle han fortælle andet end sandheden.

Jeg har ikke i mit indlæg givet udtryk for at jeg er hverken gift eller forlover med produkter leveret fra lande syd for DK, og jeg skal da ikke lægge skjul på at Walher tilsyneladende er en flink fyr men, at kalde ham min preuserven mener jeg ikke er i orden, da jeg selv vælger mine venner.

Det er vel ikke paralaxen, du har behov for at kunne justere specielt på stor forstørrelse,ved varierende afstande, men derimod fokuseringen, fordi det vel typiskt går ud over dybdeskarpheden jo større forstørrelse en kikkert stilles på

Ret skal være ret, og det skal du da også have, når du en sjælden gang har det.
Det drejer sig om at bringe billedplan og objektplan sammen og derved at få såvel sigtemiddel som objektet til at stå skarpt. Ved denne manøvre opnår man altså at eliminere en eventuel parallaxefejl.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Rolig rolig nu 375Ras

Det var ikke nogen intention om at antyde at du var specielt hverken gift eller forlovet med noget fabrikat.

Det eneste var at gøre opmærksomt på at europæiske kikkerter ofte har en dårligere paralaxejustering fra fabrikken end ønsket.

du behøves heller ikke at blive uvenner med en ellers flink mand for min skyld, men du kunne jo godt gøre ham opmærksom på det nævnte problem, evt spørge ham om det er mere besværligt at justere kikkerter paralaxefri, når der er medforstørrende sigtemidler.

Citat:quote:

Ret skal være ret, og det skal du da også have, når du en sjælden gang har det.
Det drejer sig om at bringe billedplan og objektplan sammen og derved at få såvel sigtemiddel som objektet til at stå skarpt. Ved denne manøvre opnår man altså at eliminere en eventuel parallaxefejl


Når du nu er så flink at antyde at jeg for en sjælden gangs skyld har ret(blind høne kan også finde korn)[Wink] Kan du så ikke fortælle mig hvorfor den nævnte Swarovski ikke havde sammenfald mellem fokuseringsskarphed og paralaxefrihed[?].
Er det forresten ikke grundlæggende sådan at man anvender dioptrijusteringen til at stille sigtemidlet skarpt, og fokuseringsjusteringen til at få billedet til at stå skarpt ved samme dioptrijustering.

Vedr dit første indlæg, hvor Dr Walter fortalte om det minimale problem ved paralaxe, kunne det evt tænkes at han forsøgte at bagatellisere Zeisses eller de fleste europæikse kikkertproducenters generelle mangel på denne udvendige paralaxejusteringsmulighed[?] ud fra devisen om at man ikke behøver en justeringsmulighed for bare 22mm på 250m

jbn
Svar
#14
En justerbar parallax er en god ting (specielt hvis man ska' ta' ignorant påstande for gode vare). Jeg blev dog meget forbavset over at høre om 100 meters parallaxfri Ziess-kikkerter - jeg er ret sikker på at Zeiss-kikkerter er sat til 150 meter fra fabrikken.

Det største problem med den Leupold kikkert er det enorme udsving i eyereliefen ved de forskellige forstørrelser - min bedste vurdering er at den er ubrugelig, medmindre du har lyst til at ligge og justere længden på Butt Spacerene hver gang du justerer på zoomet.

Ignorant: Din påstand om at europæiske kikkerter har en dårlig justeret parallax kan jeg slet ikke genkende. Jeg har 2 Schmidt & Bender - kikkerter, godt nok med justerbar parallax, de passer begge præcist på kalibreringen.........faktisk så nøjagtigt at jeg kan afstandsbedømme med parallaxtromlen/kalibreringen. Jeg kunne dog godt forestille mig at det var lidt lettere at placere trådkorset nøjagtig parallaxfrit i en SFP-kikkert (USA) frem for at placere det FFP (Europa).


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#15
Formlen for at beregne hvor stor en parallaxe fejl en sigtekikekrt kan have ser således ud.

P-max = ((E-nul - E) : E-nul) x 025 x EP

P-max = den maximale parallaxefejl
E nul = Den afstand sigtekikkerten er justeret parallaxefri på.
E = Den afstand der er til objektet
EP = Den diameter som objektivet har.

Eks.

P max = (( 100 - 225) : 100 ) x 0,25 x 56 = 17,5 mm

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#16
Det forudsætter at den passer på den afstand den er justeret til....[Smile]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#17
Citat:quote:

jeg er ret sikker på at Zeiss-kikkerter er sat til 150 meter fra fabrikken.



Der står 100 meter i brugsanvisningen.
Svar
#18
OK så, jeg fik oplysningen af en gut fra Brock & Michelsen, jeg vil dog ikke postulere noget, da jeg ikke er 100% sikker [Smile] og hvis du har en manual der siger 100 meter, så bøjer jeg mig da.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#19
Citat:quote:

Formlen for at beregne hvor stor en parallaxe fejl en sigtekikekrt kan have ser således ud.

P-max = ((E-nul - E) : E-nul) x 025 x EP

P-max = den maximale parallaxefejl
E nul = Den afstand sigtekikkerten er justeret parallaxefri på.
E = Den afstand der er til objektet
EP = Den diameter som objektivet har.

Eks.

P max = (( 100 - 225) : 100 ) x 0,25 x 56 = 17,5 mm

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Fin formel

Kan du så ikke lige beregne hvilken afstand tidligere omtalte Zeiss V er paralaxefri.

kikkert 3-12x56
Afstand 100m
v 3x paralaxe med kryds 1,5cm
v 3x - med lys ca 4cm
v12x - med kryds 3cm
v12x - med lys ca 8cm

et andet regneeksempel
kikkert 1-4x20
umiddelbart paralaxefri på 100m
på 10m
v 1x paralaxefejl ca 5mm
v 4x - ca 14mm

Jeg undre mig over om formlen burde være en art logaritmisk i stedet for liniær, eller om der også bør indgå forstørrelse som en faktor[?]

Til ID
mine observationer vedr paralaxrjustering stammer fra ca 20års erfaring med kikkerter, hvor jeg i gennemsnit kikker i over 100 kikkerter af forskellig fabrikat, fra helt billige kineserkikkerter til toplinier fra europæiske producenter.
Jeg har så desværre tillagt mig den uvane at jeg når jeg får en kikkert i hånden, rent pr refleks checker den for paralaxejustering, da jeg af bitter erfaring har lært at folk skyder mindre precist med en kikkert med dårlig paralaxejustering, og dermed har jeg flere kunder der vrøvler over riflers egenspredning, hvis paralaxejusteringen er dårlig på deres kikkert

jbn
Svar
#20
I henhold til Leupolds "Riflescope owners handbook" skriver de at deres 4X hunting scope som er justeret på 150 yards har en maximum fejl på 8/10" på 500 yards og maximum fejl på kortere hold end 150 yards vil kun være 2/10".
Noget tyder på at Zeiss og Leupold kender Dr. Walter(Welter)[Wink]

NAAAAAAJ - blev der sagt!!!
(citat:Borgmesteren over hele verden undtagen Roskilde - opfinder af turbo til vandreklitter og gensplejsede åkander der kan tage 65 passagerer)

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)