Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny præsident i DN, visioner og fokus
#1
http://netnatur.dk/DN-praesident.1917.0.html

I forbindelse med skiftet nævnes det at, da det er blevet in med
bla. røgfri dag, bilfri dag og andre fridage, vil man foreslå 16 maj som jagtfri dag.
Forslaget bakkes op af organisationen Ranslirpa

Det vil den nye præsident i DN
Pressemeddelelse fredag den 31. marts 2006

Ella Maria Bisschop-Larsen

Nuværende vicepræsident for DN,
medlem af Forretningsudvalget og Danmarks Naturfonds bestyrelse.

Her er DNs nye præsidents tanker omkring hvervet som leder af Danmarks største grønne organisation med over 140.000 medlemmer.

Med det stadig stigende pres på naturen og miljøet fra byudvikling, landbrug, kemiske stoffer og klimaændringer og med udsigt til en helt ny myndighedsstruktur til at varetage beskyttelsen, står DN overfor store udfordringer. Det er utroligt vigtigt, at vi bliver en stærk og vedholdende stemme både lokalt og nationalt. DN skal være en sværvægter, der vækker respekt og ikke er til at komme uden om. Den indsats vil jeg gerne stå i spidsen for.

Mine mærkesager:

at DN er en troværdig forening med en sund økonomi og et stort medlemstal
at få etableret store sammenhængende naturområder med værdifuld natur
at sikre offentligheden bedre adgang til naturoplevelser uden at naturen lider skade
at opretholde en klar adskillelse mellem land og by
· at sikre høje miljømål for habitatområder og vandmiljø

at ­brugen af farlige stoffer stoppes og forsigtighedsprincippet følges
at global opvarmning og klimaændringer bremses
at oprette en DN’s rådgivningstjeneste for de nye lokalafdelinger
at påvirke kommunerne til at oprette lokale grønne råd
at bevare og udvikle Skovsgård til en naturperle
at uddelegere ansvar
at gøre præsidentposten tidsbegrænset og lønnet

Visioner og fokus
Naturen optager mig meget og det er en hjertesag for mig. Mit mangeårige engagement i Danmarks Naturfredningsforening er båret af, at jeg gerne vil gøre en forskel til gavn for naturen og miljøet.

Mine visioner for fremtiden er at store, sammenhængende naturområder bliver en realitet. Og naturen, også der hvor jeg bor, bliver smuk og mangfoldig. Jeg ønsker mere vand i landskabet og vil være forvisset om, at det er rent. Jeg vil trygt kunne spise min mad uden at frygte for farlige kemikalier og mine børns sundhed og fertilitet. Jeg ønsker et stabilt klima.

Jeg har i mange år været med i DN og ofte haft afgørende indflydelse på udformningen af DN’s visioner og mål. Den hidtil mest fremsynede vision er udtrykt i bogen ”Fremtidens natur”. Jeg vil arbejde for at bogens vision og DN’s strategi for 2010 gennemføres.

Jeg vil medvirke til at synliggøre DN og give foreningen en klarere profil og en anden ledelsesstil. Ingen må være i tvivl, om hvad DN står for. Vi skal blive bedre til at udstikke kursen og fastholde vore mål, selv om vi undervejs må indgå nogle kompromisser. Vi skal sikre, at DN respekteres i brede kredse som en seriøs og faglig velfunderet naturpolitisk organisation som evner at sætte dagsordenen i den politiske diskussion.

DN har i de seneste år mistet politisk indflydelse, men vi kan og skal genvinde det tabte. Slaget skal især slås ude i de nye indflydelsesrige kommuner, mens indsatsen overfor Folketinget og de politisk udvalg skal fastholdes.

Fra årsskiftet flyttes en lang række miljøopgaver fra de nedlagte amter ud til kommunerne. Fremover bliver det her kampen om det åbne land, naturen og miljøet kommer til at foregå. Skal vi matche denne, måske den største udfordring i DN’s historie, så skal DN både centralt og lokalt rustes bedre. Vi har allerede ansat lokale kommunikatører, men jeg mener der er behov for endnu mere støtte til det lokale DN arbejde. Jeg vil arbejde for, at DN opretter en lokal DN’s rådgivningstjeneste, så de aktive altid kan få professionel rådgivning og hjælp. Jeg vil desuden arbejde for, at der oprettes grønne råd i alle kommuner som platform for et godt samarbejde med det politiske system.

Beslutninger i miljøspørgsmål er for flere år siden flyttet fra Folketinget til EU. Dermed må DN gøre en indsats internationalt for at ­brugen af miljø- og sund­hedsfarlige stoffer stoppes. Forbruger­en skal desuden have klar besked om miljøbelastende produkter. Jeg vil arbejde for, at DN søger indflydelse på EU’s beslutninger gennem et konstruktivt samarbejde med de danske Europa parlamentarikere.

Selv om DN’s indsats fortrinsvis er rettet mod forholdene i Danmark må vi erkende, at vi er en del af en global virkelighed, som har betydning for natur og miljø i Danmark. Det gælder især den globale opvarmning og klimaændringer, som påvirkes af vor livsstil. Jeg mener DN skal se på hvilke veje vi kan gå for at få mere indflydelse på internationale beslutninger, gerne sammen med andre grønne organisationer.

I Danmarks Naturfonds bestyrelse er mit primære mål at bevare Skovsgård og udvikle stedets naturkvalitet til glæde for de besøgende. Det indebærer, at der igen kommer græssende dyr på Skovsgård.

I dag er DN’s præsident formand for Naturfonden. Jeg mener det er vigtigt, at DN også fremover har flertallet i Fondens bestyrelse, mens formandsposten kan blive en spændende og vigtig post for en anden.

Lederrollen
Med mig som formand, vil I se flere i spil. Der er et stort behov for større uddelegering og samhørighedsfølelse. DN skal være mindre ”jeg” og mere ”vi”. DN skal være noget vi er sammen om - for at nå et fælles mål.

Jeg mener, vi bliver endnu bedre, hvis vor samlede engagement og viden udnyttes mere målrettet. Derfor skal den store viden der findes lokalt og hos de faglige udvalg inddrages i langt større grad. Det gælder også repræsentantskabets mange personer med stor viden og ekspertise.

Vi har i DN en lang og fornem tradition for konsensus. Vi taler os til rette om tingene og når en fællesnævner, hvis det er muligt. Videreførelse af denne styrke vil også være mit mål.

Endelig vil jeg arbejde for at præsidentposten i DN gøres tidsbegrænset. På den måde sikrer vi, at der hele tiden kan ske fornyelse i foreningen. Desuden mener jeg, at formandshvervet i dag er mere end et halvtidshverv og næppe foreneligt med et andet krævende job. Derfor bør DN yde fuld lønkompensation til præsidenten.

Civil karriere
Jeg er cand. scient. i biolog fra Københavns Universitet. 1979-1987 ansat i Miljøstyrelsen til risikovurdering af pesticider. 1987-1990 ansat i Svendborg Kommune til tilsyn med landbrug og industri. 1990-2005 sektionsleder i Fyns Amt med ansvar for jordforurening, grundvandsbeskyttel­se, bæredygtig udvikling og formidling. 2005- Sekretariatsleder for MiljøForum Fyn, som er et miljønetværk for såvel offentlige som private virksomheder og myndigheder.

Personlige oplysninger
Jeg bor på Sydfyn, hvor jeg deler livet med mand og 3 børn under uddannelse. Har får, heste og en gård, som vi i knap 20 år har drevet økologisk. Al min fritid bruges i, og for naturen.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Det er sgu i orden [Wink]

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)