Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svensk regering ønsker lyddæmpede våben
#1
Regeringen vill tillåta ljuddämpare för jaktskott

Regeringen vill lätta på reglerna för att få licens på ljuddämpare.
Riksdagen kommer att behandla ett regeringsförslag att jägare ska kunna få ha ljuddämpare.
Tidigare har Naturvårdsverket slagit fast att jägare borde få använda ljuddämpare, men Rikspolisstyrelsen har sett till att vanliga jägare nekats tillstånd att ha ljuddämpare på geväret.

Regeringen skrivet i sin propositon att den restriktiva hållningen till ljuddämpare har berott på en rädsla för tjuvjakt. Dessutom har det funnits rädsla för risken att ljuddämpare ska komma till användning av kriminella.?Efter att företrädare för jägarna förklarat hur det egentligen ligger till har regeringen omprövat inställningen till ljuddämpare.
De ljuddämpare som tillåts får användas på vapen i klass 1 och klass 2.
Skotten kommer även i fortsättningen att höras bra, men smällen ger betydligt minskad risk för hörselskador.?Efter provskjutningar med dessa ljuddämpare har Rikspolisstyrelsen ändrat den negativa inställningen till ljuddämpare. ?Troligtvis kommer de nya reglerna inte att gälla för målskjutning och träda i kraft från första juli i år.

jaktogjagere

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
I dag er man nästen nöd til at have en hörelseskade for at få licens på en lyddämper- man kan ikke få licens på en for at forebygge.... Kommunejägere og visse som holder på med skadedyrsbekämpelse (dog ikke ulv) kan få. Når man har en lyddämper må den ikke dämpe til under 120db tror jeg det er- så kan folk höre hvis man holder på med ulovligheder og fru Jönsson kan stadig höre den så hun har noget at skrive en insender om i avisen!
Svar
#3
Kunne i "Nordjyske", her til morgen læse, at vi pga. af harmonisering
(EU) får de samme muligheder i Danmark. Det gælder dog kun våben + 6,5 x 55 (eller hvor man nu lander) da man mener at mindre våben med dæmper ville kunne misbruges, da de i givet fald bliver næsten helt lydløse.
Endelig får man lidt glæde af EU.
Ved nogen her på foraet hvor man kan købe en lyddæmper til en 7 mm RM ?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Jamen det er da herligt nyt du fremkommer med Knerik [Smile]

Prøv at købe dansk http://www.sai.dk [Wink] Hvis du vil høre lidt personlig erfaring omkring dette firma, er det nok en god ide at sende en PM til HVK

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#5
De finsk designede Refleks dæmpere ser rigtigt gode ud, specielt at man kan få en god dæmpning, uden våbenet behøver blive 1 meter længere....

http://guns.connect.fi/rs/Reflex.html

Her i Grønland har vi ingen regler for dæmpere, og de kan købes frit.
Jeg overvejer om min 7mm Rem Mag skal dæmpes.
Min fuldskæftede 30-06'er er desværre ikke så velegnet, men jeg kunne jo sætte en anden kolbe på den. [Wink]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Hvis det tilades med dæmpede våben i Danmark, så kunne man da overveje en Whisper 500...
750 grains kugle med 300m/s
Det er vist nok til de fleste former for vildt....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
hvorlangt er det med lyddæmpning af rifler/jagtgevær???

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#8
I DK er det fortsat forbudt. I Norge, Sverige, Finland og Skotland er det intet problem.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)