Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knald og fald effekt
#1
I forbindelse med et kursus, havde jeg fornøjelsen af at høre et foredrag med retsmedicineren fra Odense (som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på). Han har sammen med det danske militær udført et meget højt antal forsøg med ammunition på forskellige medier ( skal undlade at nævne disse her, da det jo er et offentligt forum [Wink])

På min forespørgsel fortalte han, at det jægere kalder for "Knald & fald-effekt" med næsten 100 % sikkerhed opstår når 2 kriterier er opfyldt ( fraregnet de tilfælde, hvor projektilet rammer rygsøjle eller halsvirvler direkte ).
1: Anslagshastigheden for projektilet ligger OVER 500 m/s
2: Den midlertidige sårkanal ( Temporær Cavitet ) ligger så den rammer enten rygsøjle eller halsvirvler.

Den midlertidige sårkanal har en tidsmæssig varighed på 5-10 milisekunder og består af det område, hvor væv/muskulatur overstrækkes og ødelægges.
Hvis rygsøjle elle halshvivler rammes af den midlertidige sårkanal, sker der det, at knoglerne rent faktisk brækker. Disse brud er dog så fine, at man (som regel) kun kan se dem ved et røngtenbillede. Men det er disse brud som medfører at dyret "klapper sammen". Altså man påfører dyret en brækket ryg eller hals i det korte øjeblik, hvor kuglen passerer igennem dyrets krop.

Ydermere oplyste den gode mand, at man sjældent kan se ( med det blotte øje ) udstrækningen af den midlertidige sårkanal. Altså at den sagtens kan være større end man kan se der er ødelagt væv/muskulatur. Bestemmelsen af den faktiske størrelse på den midlertidige sårkanal kan KUN med sikkerhed bestemmes ved mikroskopi (hvor man undersøger ødelagt muskelstruktur ) eller ved en CT-skanning, hvor man ser efter væske i muskulstrukturen...
Netop pga. ovennævnte kunne man komme i den situation, at man som jæger ikke kunne finde nogen logisk forklaring på, hvorfor dyret faldt sammen i skuddet i det ene tilfælde, men ikke i et andet...

Mht. valg af kugle, blev det forklaret, at en "fragmanterende" kugle giver en ca. dobbelt så stor midlertidige sårkanal, som et "Premium" projektil gør. (Opstår fordi den fragmenterende kugle sender splinter/kugledele ud, hvor hver splint/kugledel laver sin egen midlertidig sårkanal og derved forøger den samlede størrelse på den midlertidige sårkanal)

Når det så endelig sker, at et dyr forlader skudstedet ( selv om alle kriterier er opfyldt for "knald&fald") skyldes det de samme grunde, som når et menneske kan gå rundt i 2-3 dage med en brækket hals uden at bemærke andet end lidt ondt i nakken. Muskulaturen i ryg/hals hos det pgl. dyr er så stærk, at det holder de brækkede knogler på plads og derved ikke påvirker rygmarven [:0]

Jeg håber mit lille indlæg har bidraget til forståelsen for "Knald&fald-effekten" - det var ihvertfald hensigten [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#2
Citat:quote:

Jeg håber mit lille indlæg har bidraget til forståelsen for "Knald&fald-effekten" - det var ihvertfald hensigten

Det har det ialtfald det var meget interesandt læsning[Big Grin]

Mvh.
Lars Nielsen

Rigtige Jægere har en Ruhåret Hønsehund
Mvh
Sneppen
Svar
#3
Tackle...Det er squ ondt at fortælle om den slags, da vi ikke kan diskutere særligt meget uden at have fat i manden [Big Grin] Jeg går ud fra at manden kender mest til tobenede væsener, eller testes der på dyr ? Nå, prøv at lokke ham med på siden, da det kunne blive temmeligt interessant.

Et par tanker...

Hastighed over 500 ms - Kan du få ham til at udybe det lidt ? jeg har en lidt anden 'nykonservativ' holdning til dette, da jeg forstår hans udtalelse som, at det er farten der dræber ?

Adskillige amerikanske undersøgelser omkring 9mm Parabellum kontra 45 ACP viser at der er langt større 'knald og fald effekt' i den gamle 45'er - Projektilet er netop halv hastighed og dobbelt kuglevægt [Wink] Og nu genindføres 45'eren igen i USA

Hvad med kugleform, her tænkes særligt på mine langsomme tordenskrald med projektiler med 'Flat nose'.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
I Sverige siger vi: det är inte farten som dödar-det er smällen!
Frit fra Amerikansk: It's not the fart that kills- it's the smell
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Tackle...Det er squ ondt at fortælle om den slags, da vi ikke kan diskutere særligt meget uden at have fat i manden [Big Grin] Jeg går ud fra at manden kender mest til tobenede væsener, eller testes der på dyr ? Nå, prøv at lokke ham med på siden, da det kunne blive temmeligt interessant.

Et par tanker...

Hastighed over 500 ms - Kan du få ham til at udybe det lidt ? jeg har en lidt anden 'nykonservativ' holdning til dette, da jeg forstår hans udtalelse som, at det er farten der dræber ?

Adskillige amerikanske undersøgelser omkring 9mm Parabellum kontra 45 ACP viser at der er langt større 'knald og fald effekt' i den gamle 45'er - Projektilet er netop halv hastighed og dobbelt kuglevægt [Wink] Og nu genindføres 45'eren igen i USA

Hvad med kugleform, her tænkes særligt på mine langsomme tordenskrald med projektiler med 'Flat nose'.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Det er som sådan ikke selve farten som dræber. Men den er stærkt medvirkende til at den midlertidige sårkanal opstår. Jo større fart med et givent kaliber, jo større midlertidig sårkanal.( Der er også en permanent sårkanal, som alene forårsages af kuglens passage gennem vævet) Selve drabet sker jo som en følge af, at man enten afbryder hjerte eller lunge (evt. begge) funktionen. Hverken dyr eller mennesker dør som en umiddelbar følge af en brækket ryg/hals.
Grunden til, at jeg valgte at delagtiggøre jer i det, var netop fordi jeg synes han gav svar på, hvorfor vi i nogen tilfælde oplever "Knald&fald" mens vi ikke gør i andre.

Mht de 500 m/s så sættes de som laveste grænse for, hvornår et projektil kan skabe en midlertidig sårkanal. Der tales i de kredse om et videnskabeligt vakuum i mellem 500 m/s og 700 m/s. Mellem disse hastigheder har man ikke kunnet opsætte nogen faste kriterier for reaktionen hos det enkelte projektil, da dette er uhyre afhængigt af hvor på dyret/mennesket projektilet rammer og om dyr/mennesker fx. har haft spændt sine muskler og lign. Over 700 m/s opstår der med sikkerhed en midlertidig sårkanal.

Han vendte også problematikken mht. 9mm versus kal 45 acp. De 2 kalibrer har næsten identisk indtrængningsevne rent cm. mæssigt. 45'eren laver bare en PERMANENT sårkanal som er næsten dobbelt så stor en den 9 mm'eren laver. DERFOR er 45'eren mere virksom end en 9 mm. Tilføjer man så ekspanderende projektiler forstærkes denne effekt yderligere..

He he.. jo de gamle fladnæsede projektiler er såmænd ganske gode. De starter nemlig deres ekspansionsforløb mellem 0,5 - 1 cm efter de er trængt ind i målet. Et "Spitzer" projektil starter først efter 3-5 cm. alt efter konstruktion. (Et varmint-projektil er fuldt ekspanderet inden 4 cm [:0])
Og jo hurtigere man starter sit ekspansionsforløb, jo hurtige mere lige effekt får du i begge sider af dyret. Altså både den permanente sårkanal og den midlertidige sårkanal virker over (næsten) hele passagen gennem dyret.

Og lige til slut: Testmedierne består af 1: Ballistisk gellantine, 2: Ballistisk sæbe og 3: De der ting på 4 ben, som har stikkontakt i forenden [Wink]

Mhv

Takleberry

PS: Sorry at jeg ikke kan bringe den gode mand ind i debatten. Hans holdninger til computere er som mit til skovflåter: HAN HADER DEM [^]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)