Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Måling af max patronlængde.
#1
Så lykkedes det at komme på genladekursus. Syv stive timer med tømmermænd (de havde flyttet kurset til en dag der passede mig rigtig dårligt). Det eneste jeg rigtig fik ud af det, ud over kursusbeviset, var en måde til at måle max patronlængde. Man lukker låsen, og sætter rensestokken ned fra løbsenden. Så sætter man et mærke på rensestokken. En kugle sættes kun lige fast i et tomt hylster, og føres op i kammeret til den står på riffelgangene. Derefter sættes rensestokken i igen, og der sættes et nyt mærke. Afstanden mellem de to mærker (minus en slat) er så den maksimale patronlængde.
Er det smart at gøre sådan? Hvor meget er en slat? Læreren foreslog 1/10 mm, men det synes jeg lyder af lidt. Han var ikke ret tillidsvækkende, og derfor spørger jeg her.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Metoden er god nok, men det med streger er altså ikke godt nok.

Min rensestok er i stål, og jeg har lavet en bøsning der har ca. samme diameter som piben og som passer ned over stokken. Den har en skrue i siden, så den kan låses.

Når stokken står på bundstykket, føres bøsningen mod mundingen og låses.

Så smider jeg en kugle (ikke patron) i kammeret og holder den mod riffelgangen med en blyant.

Mens jeg holder den der, måler jeg afstanden mellem bøsning og munding med en skydelære.

Nu har du et meget præcist mål.
Svar
#3
PS. Hvis rensestokken har indv. gevind i enden, skal man huske at skrue noget i hullet[Wink]
Svar
#4
Hej

Afhængig af kaliber kan den givet et problem.

Jeg målte som en gal på min 223 og fik meget korte længder.

223éren har et lille bundstykkehoved og derfor kom stangen til at stå på den fjeder belastede udstøder. På alle andre kalibre har jeg ikke
haft problemet da udstøderen står mere ude i siden.

Du nævner begrebet friflugt, og noget jeg savner i diverse ladetabeller er altid friflugten.

Der er nævnt en totallængde, som siger noget om hvor meget krudtet inde i hylstret er komprimeret. Hylstret nævnes også da disse ikke er ens og volumen derfor forskellig. Det ville være rart at vide om friflugtens længde, da den betyder en del for trykopbygningen.

Nu sker det så igen Norske nævnes sammen med fornuftig.
Der stod øv dig ikke med friflugt tæt på max. ladninger.

I en 223 er der ikke langt mellem max og min ladninger, derfor ville
en opgivelse af friflugt være rar. Ikke at jeg kunne kopiere denne
men måske bedre forstå hvorfor mine resultater er som de er.

Når jeg nu er igang med ønskerne. Man kunne måske oplyse i disse tabeller hvad man mener er acceptabel egenspredning(man skriver en helt masse om hastigheder, pibelængder og omregningsmetoder, men hvor den rammer er ikke så relevant eller hvad?).

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
I opgivet max. patronlængde er der normalt taget højde for friflugt/produktionstolerancer.

Derfor vil man normalt kunne lade med noget længere patronlængde end opgivet.

Hvis du vil ha' minimal egenspredning er du nødt til at eksperimentere lidt med friflugten.

Acceptabel egenspredning er op til den enkelte, alt efter hvad patronen skal bruges til.

Ingen ladetabel kan opgive spredningen, da det i høj grad beror på det enkelte våben.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Metoden er god nok, men det med streger er altså ikke godt nok.

Min rensestok er i stål, og jeg har lavet en bøsning der har ca. samme diameter som piben og som passer ned over stokken. Den har en skrue i siden, så den kan låses.

Når stokken står på bundstykket, føres bøsningen mod mundingen og låses.

Så smider jeg en kugle (ikke patron) i kammeret og holder den mod riffelgangen med en blyant.

Mens jeg holder den der, måler jeg afstanden mellem bøsning og munding med en skydelære.

Nu har du et meget præcist mål.



Den her måde bruger jeg også, og er så nøjagtig som den kan blive. Med hensyn til friflugt, bruger jeg selv 1 mm. så der ikke bliver problemer med repeteringen. I lade håndbogen siger man 1-2 mm. Sætter du kuglen helt op mod riffelgangen, vil du få overtryk hvis du køre med ladninger tæt på max.
________________

Zubra
Svar
#7
Man skal faktisk ret langt fra max. hvis man ingen friflugt har.
Det giver en ret drastisk trykstigning
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)