Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Los dræber rådyr i byen
#1
Lo dödade rådjur mitt bland husen
Större bild/bilder »

LODJURSOFFER. Det står några enstaka träd på Leo Ahlskogs tomt, annars är det en kilometer till närmaste skog. Ändå har lodjuret vågat sig ända in bland husen och dödat ett rådjur.
Foto: Therése Wallén

[Image: 200_00000164755.jpg]
HOFORS
Mitt bland husen på Bönhusberget i centrala Hofors hittades i går ett sargat dött rådjur. Det var en lokatt som varit framme.
- Det är lite skrämmande att lo ger sig in mitt i ett villaområde, säger Leo Ahlskog som gjorde upptäckten på sin tomt.

När Leo Ahlskog hämtat dotterns hundar i går morse betedde de sig inte som vanligt. I stället för att vänta vid trappan sprang de ned mot komposthögen i änden av tomten.

När Leo Ahlskog följde efter hittade han ett dött rådjur som blivit hårt åtgånget av ett lodjur. Det är ett fjolårskid, förmodligen ett av fem rådjur som under en tid synts i villaområdet.

- Det är så mycket blodspår att vi funderar på om geten också varit med och blivit skadad. Men vi har inte hittat någonting.

Tydliga spår

Att det är ett lodjur som varit framme tvivlar inte Leo Ahlskog, som är jägare, på. I snön runt huset finns fullt av spår från ett stort djur. Tassavtrycken är större till omfånget än en snusdosa.

Rådjuret måste ha dödats under natten men varken Leo eller hans fru har hört någonting. Kanske fick lodjuret tag runt halsen på rådjuret så att det inte kunde skrika. Av spåren att tyda måste kampen pågått ett tag.

Aldrig tidigare

Leo Ahlskogs hus på Kapellgatan har många grannar och ligger en kilometer från närmaste skog. Han har aldrig tidigare sett ett lodjur och tycker att det är lite skrämmande att det vågat sig ända in bland villorna.

Enligt Ingrid Andersson vid länsstyrelsens jaktenhet är det väldigt ovanligt att lodjur ger sig in bland tät bebyggelse. De är av naturen mycket skygga.

Men den långa vintern med mycket snö har tvingat rådjuren ut från skogen för att söka mat. Då kommer även lodjuren närmare människorna när de följer efter sitt byte. Ett sätt att förhindra det är att sluta lägga ut mat åt rådjuren.

Ingrid Andersson tror dock inte att lodjuren är något större hot mot områdets tamdjur.

- Det är ingen riktig mat för dem. De vill ha något större.

Lodjur lyder under skyddsjakt och årets kvot på fyra stycken i Gävleborg har redan fyllts. Ett av dem, en tolv kilo tung hane, sköts mellan Hofors och Storvik.

Marie Eriksson, Arbeterbladet


Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)