Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny type letvægts, blyfri riffelkugle
#1
Da jeg tidligere på året var til jagtmesse i Dortmund, traf jeg producenten af en ny riffelkugle som han kalder Impala, det han fortalte om den lød meget overbevisende men er der nogen heromkring der kender noget til den? og evt. kunne lave nogle til lidt "fieldtesting" (jeg har desværre ikke ladegrej/erfaring i denne disiplin, tid-prioritering-tid...) Jeg fik en enkelt med mig hjem, hvis nogen er interesseret - og jeg ellers kan finde den. Check evt. selv http://www.impalabullets.at , han var meget interesseret i en dansk importør.
Svar
#2
With its clearly defined (and patented) shape it causes radial shock waves.... In most cases there is no blood shot meat at all, even with impact velocities in excess of 3300fps!

Det lyder unägteligt meget spändende; MEN:

It is the first and only hunting Solid that on impact keeps both its mass and its form stable. IMPALA outperforms all other Solids because it DOES NOT EXPAND.

Ikke ekspanderende projektiler er p.t. ikke lovlige til jagt, hvad enten de virker eller ej....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hvordan definere man expansion?
Svar
#4
At projektilet deformeres og derved afgiver mere energi i dyret en en kugle der går lige igennem

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kanon

Hvordan definere man expansion?



Det eksisterer der formentlig ingen officielle definitioner på, så jeg vedtager lige denne [Big Grin]:

Ekspansion = Plastisk deformation til et foröget tvärsnitsareal.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Det lyder som om der er endnu en producent der har "genopfundet" FMJ kuglen.
Noget "god" billig russisk ammo med jernkerne performer sikkert lige så godt [:p]

Det eneste jeg har hørt at Sollids er tilladt til, det er visse steder hvor man jager Tykhuder.
Og så lige den "jagt" der er sanktioneret af Haag konventionerne(De fleste siger Geneve)

Her I Grønland stilles der også krav om minimum 6,5x55 Fuldkappet ammo til Moskus.
Dog kan blødnæset tillades ved 30-06 og opefter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Impala-kuglerne har været diskuteret før, i dette forum.

Med mindre væsentlige dele af fysikkens love er ændret siden den gang i 2005, så gælder mine betragtninger stadig.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1942

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg er helt enig med Dravis.
Salgsgejl[xx(][xx(][xx(]

Jeg vil yderligere mene, at der er stor risiko for, at kuglen vælter i større dyr. Dette vil give upålidelig penetration og stor kødødelæggelse. Utallige forsøg har vist at spidse kugler har størst tendens til at vælte /tumble. Mindst tendens har flatnose solids. Dette går kun på kuglens form - det forudsættes her at kuglelængde og stigning er optimerede.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Med mindre væsentlige dele af fysikkens love er ændret siden den gang i 2005


Nej de er vist ikke helt klare med nogen gennemgribende reformer [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Jeg lod mig fortælle at kuglen har været testet af en medarbejder ved Diana - han fandt den for let. Har det noget at sige i det spil[?]
Svar
#11
I Danmark kan den sikkert fint bruges til baneskydning, hvis den er præcis og billig nok.......

Jagt i (syd)Danmark: ulovlig, da den ikke ekspanderer/Deformerer, og derfor totalt ligegyldig.

Jagt i Grønland: Totalt uinteressant, da man ikke må genlade heroppe, og de fleste bruger Discount S&B FMJ eller billige Norma/Hirtenberger/PRVI Partizan .222 FMJ til jagt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Ja så er der måske ikke så meget mere at sige om den sag. Den kan jo blive aktuel igen hvis bly i riffelkugler bliver forbudt. Tak for kommentarene.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)