Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAUER 202
#1
hello all.
what can you tell me about the SAUER 202 rifle?
they are allso made in complete left version I read.
are they worth the € ?
thanks for sharing your experiences.
Karl

Karl111
Svar
#2
Short and Sweet:

No...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Der er en ommer Dravis.
Det kan du gøre meget bedre.[8D]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
I am the proud owner of a Sauer 202 in 7mm rem mag. I´m very fond of the weapon, and it shoots very accurately. One of the reasons, that I bougth it is the possibility of caliberchange. I have still not bougth thr 375 barrel [V], but still, it is nice to have the option. There is a nice feeling of quality in every part of the gun, but apparently there is a thing with the bolt, that needs to be changed, so the gun doesnt go of when the bolt is opened. I have not expirienced it myself, but I´m gonna have it checked out.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Ones a sauer always a sauer :-)
The only problem i notice whit the sauer is that most modification is more difficult that on the Blazer. mainely U have to change more parts on the sauer and sometimes it cost more money than U like :-)
But however the Sauer will be your friend forever and if U find a fear dealer U can bye it for an acceptebel pries :-)

Rhblik
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#6
The rifle with the most sofisticated safety system.....

The only rifle in the world on which you can work the safety and shoot in one single "trigger-finger-movement"....[Big Grin].
You simply can´t get it faster for a driven hunt.... Just beware of the drivers and the dogs....

If the shot don´t ring off, then just touch the bolt handle very gently and enjoy the recoil....

/Gammelpot

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
OK---

Om igen...

Jeg har lavet ammo til 4 stks Sauer 202, heraf 1 med vekselløb.

Kalibrene var: 2 x 6,5x55, 30-06, 308, og 243W

Den ene af de 2 6,5x55 havde et kammer der vist kun kan betegnes som "generøst" bagtil-- resultat bulede hylstre der var en bitch at resize, dertil en lidt lang headspacing alt i alt => Case-life = 1X[xx(] Denne Fine Sauer var en meget fin skyder med graveringer og cirkassisk åndenød som skæfte + Zeiss kikkert!
Den skød 4 cm grupper med Lapua Match (Scenar 9 grams) og det bedste jeg kunne formå den til at præstere med jagt ammo var 5 cm grupper med Norma Oryx... Ejeren var godt tilfreds med den fremragende præcision[:o)]
Vekselpiben til den var i 30-06 (Hvorfor?) og var en del bedre, men med for stor headspacing efter min smag.
Den skød til gengæld godt... 2 -3 cm grupper med flere forskellige kugler og kuglevægte, bedst var en ladning med Speer GrandSlam 200 grn.. Det går vistnok ret hårdt ude over elgene oppe i Sverige ind i mellem, selvom ejeren klager over rekylen[Big Grin]

.308'eren var en helt standard 202 uden nogensomhelst dikkedarer.. Den havde ejeren masser af brok med.. den ville gerne skyde når han ikke selv ville, og var til rep 3 gange.. Den kom til at skyde rimeligt, 2-3 cm grupper men også i denne riffel var kammeret "rigeligt"

Så var der endnu en 6,5x55---- fin skyder, pænt træ, fejl på sikringen, rep 1 gang, derefter OK, skyder meget præcist, Norma Felt Elit gav 15 mm grupper gang på gang...
problemer med magasinet... vistnok ikke løst endnu.

Til slut: 243W --- Jammer og klage... meget "kort" kammer, skyder rimeligt med fabriks-ammo, men udviser ekstreme tryktegn selv på fabriksammo, jeg kunne ikke lave ammo til den med fornuftige hastigheder på 100 grains kugler uden væmmelige tryktegn...
Har rådet ejeren til at brokke sig og få en anden pibe[xx(]

Faktisk udviste denne riffel til 12000,- samme "sjove" egenskaber som min egen Harrington & Richardson "Handirifle" i samme kaliber, den kostede 1700,- med et haglløb til[Big Grin]

Så jooo .. Sauer 202 er skam en meget fin riffel! flot forarbejdet og fin finish... men skyde og fungere det er de ikke meget for[V]

Derfor det korte og fyndige "Nej" for de ER ikke pengene værd, medmindre man køber sin riffel efter udseende og navn

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
@Dravis
Gad vide hvad Karl111 fik ud af det [8D]
Det som vel nok er "sjovest" ved Sauer er den særlig anordning som superskytte hestehale... har bemærket, nemlig at hvis der er skidt i låsen så foregår skydningen ved at at røre ladegrebet og vupti så går skudet efter at aftrækket har været aktiveret [xx(]

Jeg mener ikke at den gamle Sauer 90 havde samme feature[Wink]

[quote]Originally posted by dravis

OK---

Om igen...

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

@Dravis
Gad vide hvad Karl111 fik ud af det [8D]
Det som vel nok er "sjovest" ved Sauer er den særlig anordning som superskytte hestehale... har bemærket, nemlig at hvis der er skidt i låsen så foregår skydningen ved at at røre ladegrebet og vupti så går skudet efter at aftrækket har været aktiveret [xx(]

Jeg mener ikke at den gamle Sauer 90 havde samme feature[Wink]

[quote]Originally posted by dravis

OK---

I am very sorry, but I do not understand any of the Scandinavian languages.
Is it possible to give me a resume of the two previous contributions?
(in english, german, french dutch...)
greetings

Karl (from BELGIUM...)

Om igen...

[Image: kongsberg393-t.jpg]



Karl111
Svar
#10
Hey Dravis...ÆvÆv du forstår da at gøre folk kede af det[Big Grin]Har lige investeret 30k på min sauer nummer 2 en 300wm med ekstra pibe i 375H+H. Den gamle (4år)308,er har altid tjent mig vel og bliver selvfølgelig hos far "to the end of days" Ok har brugt rigtig mange penge på at få creamen, guffen, toppen af kransekagen bla bla [Big Grin]
Jeg har da oplevet en til tider stor spredning på 308,eren men det blev løst ved at skifte til Norma (fabr.)
Men det død ØF og få de oplysninger fra dig 8 dage efter man har investeret og ydermere lyder det til at du ved hva du taler om[Big Grin]
Støt mig i mit selvværd og sig noget pænt om Sauer [Big Grin]

Rhblik
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#11
Ja,- livet er ikke nemt.
Også jeg har investeret en mindre formue i en ny sauer 202 Highland.
Men inden den beslutning, havde jeg mange og svære overvejelser.
S. Larsen var udelukket pga. tidligere erfaringer Måske (ubegrundet)?
Var tæt på at blive en Blaser prakket på. Men advarsler her i foraet bragte mig til fornuft. Den Finske Tikka var i forvejen udelukket pga. et par løbssprængninger i det forgangne år.
Så gik jeg efter en Ruger. Men forlod det igen pga. af mange meldinger om generel dårlig præcision. Andre fabrikater var også inde i billedet, men der var altid en eller flere personer med dårlig erfaringer med den aktuelle riffel.
Så enden på visen blev at jeg satsede på en riffel jeg endnu ikke havde hørt noget dårligt om. Det blev så en sauer 202.
Selvfølgelig blev jeg lidt ked af det da jeg læste om Dravis` erfaringer(men jeg bad vist selv om det).
Har indtil videre kun brændt 5 æsker patroner af med saueren, men foreløbig er jeg tilfreds og det er man forøvrigt nød til at være til den pris. Jeg hylder devisen: "Den nemmeste måde at bliv rig på, at er at sætte pris på det man har".
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#12
Nu kan det også være at dravis bare har haft en del uheldige oplevelser i sin omgangskreds..

Har aldrig haft problemer med min Sauer 202 Take Down og den næste lille nye sauer er ved at finde vej til våbenskabet i skrivende stund.

Dette citere jeg lige i frygt med at få en masse flame tilbage.!

Citat:quote:

Faktisk udviste denne riffel til 12000,- samme "sjove" egenskaber som min egen Harrington & Richardson "Handirifle" i samme kaliber, den kostede 1700,- med et haglløb til

Så jooo .. Sauer 202 er skam en meget fin riffel! flot forarbejdet og fin finish... men skyde og fungere det er de ikke meget for

Derfor det korte og fyndige "Nej" for de ER ikke pengene værd, medmindre man køber sin riffel efter udseende og navn


Misundelse er en grim ting og måske også det der til tider er med til folk begynder at svine "lidt" dyre produkter..

Men det er selvfølgelig ikke det der er med dravis han har bare haft en masse oplevelser med Sauer og er ikke et tegn på misundelse.!! Da jeg tror han er for "professionel" til at dette vil præge sine holdninger og kommentarere..! (Dette indlæg er ikke sarkastisk!)

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#13
Christian, Jeg gad næsten ikke svare på din bemærkning om "lidt" dyre
produkter, jeg har haft rigtigt mange og har skåret ned til mange rifler har kun haft een Sauer, og det var en Sauer 90, en i min mening bedre riffel end det som er gængs at købe i dag og den har jeg ikke mere....[8D][8D][8D][}Smile]
Mvh
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#14
Hmmmmmm,

har prøvet det der "Sauer kram" og jo de skyder da såmænd da udemærket både opfordret og uopfordret.
Sidste weekend var der en 4-6 stykker der uafhængigt af hinanden havde "misfires", selv helt nye!!

Mht. prisen......ja har man ikke anden argumentation, fred være med det..

Skulle jeg igen finde på at købe en lidt dyrere kanon ville jeg personligt kigge lidt nærmere på en Dakota 76 eller lignende.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Gammeltoft skrev:
Citat:quote:

Sidste weekend var der en 4-6 stykker der uafhængigt af hinanden havde "misfires", selv helt nye!!


Nu bli`r det interessant.
Er der en teknisk forklaring på disse "misfires"?
Eller var det skytterne der fumlede?
Jeg går ud fra at "misfires" på en skydebane bliver vurderet som et virklig alvorligt problem. Så alvorligt at hver enkelt tilfælde bliver fulgt op og analyseret.
Hvis der er tale om 4-6 af hinanden uafhængige tilfælde (pga.tek. fejl), på samme skydebane, samme dag, må Saueren betegnes som farlig og burde trækkes tilbage fra markedet og de solgte våben kaldes tilbage.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#16
Hej,
den har endnu ikke opnået Bl**** status.........

Det er såmænd ikke et ukendt fænomen at der ved lidt slidte "stifter" i aftrækket sker besynderlige ting.
I tillæg hertil kom der nok lidt sandkorn og sager i Søndags.......

Der var tale om Sauer 202, Sauer 200STR og Sauer Phantom.....
Vinderriflen havde problemet og ejeren var lidt cool og tog aftræk
med løftearmen.... RESPEKT.....

Jeg tror at hr. Olifanten kan komme med nogle klare facts omkring emnet med stifterne.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Allerførst vil jeg sige at personligt mener jeg at Sauer generelt laver utroligt flotte våben med en god fornemmelse af kvalitet.

Men tyskere er jo ikke just kendt for at være de hurtigste til at erkende et problem, og langt mindre til at rette det.

Problemet med at man på sauer 200/202 tager aftræk, uden at der sker noget, hvorefter skudet går ved en berøring af lukkegrebet, har været almindeligt kendt i fagkredse i de sidste 5-7år.
Vingsteds forklaring vedr sauer 200STR, er at det drejer sig on gammelt sejgt olie i aftrækkerhuset, og løsningen, er at man jævnligt vasker aftrækkersystemet i rensebenzin, hvorefter man smøre aftrækssystemet med en tynd syrefri olie.
Desværre har folk med 202ere som er spritnye også oplevet det samme, og enkelte har haft samme riffel indsendt både 3 og 4 gange for problemet.

reelt set opstår problemet pga at enkelte dele i aftrækssystemet passer for tæt, og i disse tilfælde er lidt vand eller snavs nok til at skudet ikke går når man aktivere aftrækket.

Vedr Kneriks tanker om tilbagekald eller lignende, skal jeg ikke tage stilling, dette er udelukkende en beslutning som tages i Sauer regi, men jeg tror "hånden på hjertet" ikke der er en som jævnligt laver garantirep på disse rifler, som ikke har set problemet indtil flere gange.

Det skal dog også siges at der er solgt vældigt mange Sauer rifler, og det er kun en meget lille del der har oplevet problemet, og sålænge man overholder alle sikkerhedsforskrifter, med altid kun at pege i en sikker retning, og ikke bliver grebet af panik hvis riflen ikke går af når aftrækket tages, og man ikke rører ved bundstykket i denne situation, uden at riflen peger i sikker retning, er det vel efter fabrikantens mening ikke mere farligt end så mange andre rifler

Personligt må jeg erkende at der altid kan opstå en situation, hvor der i ekstremt sjældne tilfælde kommer snavs ind i et system, hvilket kan medføre en fejlfunktion, som konstruktøren ikke i sin vildeste fantasi kunne forestille sig. Jeg var i wekenden selv videne til at en grannål eller sandkorn (M@xes dårlige ånde og kraftige pust blæste beviset væk) forårsagede at et aftræksystem ikke gik i indgreb når man repeterede, hvilket medførte at hanen ikke blev spændt ved alm repetering. Men hvis man efter det tidligere skud, og inden ladning, havde sikret riflen, blev den potentielt farlig, da skudet vil gå af når sikringen skubbes frem. Det skal siges at det er første gang der har være meldinger om at denne situation har opstået.

For generelt at forbedre våbensikkerheden, vil det være en god ting hvis brugere selv kontaktede fabrikanter for at berette hvis de oplever episoder som potientelt er farlige. Det er langtfra i alle tilfælde hvor reperatører raportere fejl ved våben til producenterne, og derfor forringes producentens mulighed for at erkende og rette et problem.

En helt anden ting i debatten om gode eller dårlige oplevelser med produkter, vil det være en god ting at man beskrev hvor meget man har brugt det produkt man udtaler sig positivt eller negativt om.

Ham som anpriser det nye dyrt indkøbte våben, og forklarer at det har fungeret fantastiskt, burde måske også fortælle at brugen måske begrænses til få kasser patroner afskudt på en skydebane, eller måske at han har skudt flere tusinde skud med produktet gennem flere år og i mange forskellige situationer. Disse oplysninger vil give folk som søger information om et produkt, en meget større chance for at bedømme værdien af et udsagn. Roses produktet fordi det er gennemprøvet godt, eller roses det fordi man føler man har givet meget for det, og ikke ønsker at fremstå som dum, fordi det ikke er bedre end alt andet[?]

jbn
Svar
#18
Tak til Ignorant for et godt og sagligt indlæg.
For ofte ser man indlæg der blot nedgør, uden at være saglige, faglige ellers teknisk funderede.
Når nogen søger faktuel viden om et bestemt våben, finder jeg det uheldigt, når nogle i deres kritik, blot bruger den brede pensel.
Kritik der måske er lidt tendentiøs og måske med lidt latterliggørelse af dem der har valgt det "forkerte" ??
Jeg er ikke sikker på, at overdrivelse altid fremmer forståelsen.
VTF er kendt for at være eksperternes forum og mange af vi alm. dødelige søger og får ofte god hjælp hjælp i våben spørgsmål.
Men med al respekt for eksperterne vil jeg alligevel sige, at tillid forpligter.
MVH
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#19
Hej,

Citat:quote:

En helt anden ting i debatten om gode eller dårlige oplevelser med produkter, vil det være en god ting at man beskrev hvor meget man har brugt det produkt man udtaler sig positivt eller negativt om.



Nu vil jeg da lige sige at min personlige erfaring med personligt ejede Sauer rifler, begrænser sig til en 200STR hvor jeg i den tid jeg ejede den skød relativt få skud. Noget i retning af 2 opslidte piber og en enkelt halvgående. Det begrænser sig nok til noget der ligner 7-8000 skud med denne riffel.

Jeg skød under alle tænkelige forhold OGSÅ forhold lignende dem i søndags i Ulfborg og jeg nåede faktisk aldrig personligt at opleve fænomenet på de relativt få skud.

En del af de eksempler jeg havde hørt om tidligere var faktisk relateret til det fænomen Ignoranten beskriver.

Dog vil jeg sige at de kanoner der generelt anvendes i DDS regi aldrig kommer ud for lignende forhold, hvorfor det må antages at påstanden om indtørret olie burde holde.

Jeg rensede ihvertfald mit aftræk i benzin og blæste det tørt med trykluft. Måske det havde noget med at gøre at jeg aldrig nåede at opleve fænomenet.

/Gammeltoft
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Som jeg forstår det eller ihvertfald vælger at forstå det[Big Grin]har en sauer-ejer købt et stykke tip-top præcitionsmekanik der er lavet ud fra mini-my teknologien uden slup og uden skoda-leds-tolerance [Big Grin]
Det havde jo nok været mere betænkeligt hvis man havde beregnet et par milimeters slup baseret på snavs i mekanismen som i Min winchester leveraction hvor tolerancerne helt sikkert er beregnet i både meter og milimeter.
Jeg må da indrømme at jeg ikke lige havde tænkt på gammel fedt og olie i aftrækket[:I] Jeg er glad for alle mine sauer og har en noget nær nul-tolerance for griseri i mine skydere men vil da intensivere og endnu engang, opgradere rengøringen efter endt skydning [:I]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-)
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)