Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtrejser og fup
#1
Jeg gik lige og spekulerede på om jeg var den eneste der følte mig snudt efter køb af en jagtrejse ? Ikke det at man ikke lige har heldet med sig, det sker jo oftes som jæger! Men det at man rent faktisk ankommer på et revir og meget hurtigt fornemmer at alt er dybt uprofesionelt og Jagtudlejer og folkene bag rent faktisk ikke har det fjerneste begreb om hvad der foregår på reviret! Jeg oplevede det på en bjørnejagt i Sverige! Firmaet solgte bjørnejagt og havde gjort i flere år med en succes procent på nul et stort rent nul :-) hvilket jeg selvfølgelig først fandt ud af efter vi var kommet hjem! Tjek lige denne side og læs historien, den er lang men lidt morsom den er klart besværet værd http://www.royes.dk

Rhblik
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#2
Har lige læst din glimrinde og meget (på trods af alt) humoristiske historie. Folk som ham (jagt formidleren) skulle hænges op i tæerne over en myretue. - kun for sjov, naturligvis.
Lad os alle hjælpes ad med at undgå dem!
Rigtig god hjemmeside du har, forøvrigt.

k&b 223rem
Svar
#3
Hej rhblik

Jeg har lige hurtigt været igennem din historie, og til det kan jeg fortælle at jeg kender nogle fyre som igennem flere år har været på jagt i Sveg hos en ex. politimand ved navn Bent Ole, han var så vidt jeg forstod dansker. De har så af og til skudt lidt, især skulle tjurjagten være god. Sidste år havde en af dem enda en bjørn for, men da den havde unge med kunne den ikke skydes.
Det lugter lidt af samme sted da de også bliver delt op i flere hytter, og den elg som blev skudt første år skulle med djævelens vold og magt finpateres i felten, hvilket jo er lidt underligt når det ville være lettere at tage den med hjem og klare dette. Også hos dem jeg kender her kunne manden da jagtheldet udeblev pludselig mønstre et ekstra jagtrevir, så der er en del lighedspunkter.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Hej rhblik

Jeg har lige hurtigt været igennem din historie, og til det kan jeg fortælle at jeg kender nogle fyre som igennem flere år har været på jagt i Sveg hos en ex. politimand ved navn Bent Ole, han var så vidt jeg forstod dansker. De har så af og til skudt lidt, især skulle tjurjagten være god. Sidste år havde en af dem enda en bjørn for, men da den havde unge med kunne den ikke skydes.
Det lugter lidt af samme sted da de også bliver delt op i flere hytter, og den elg som blev skudt første år skulle med djævelens vold og magt finpateres i felten, hvilket jo er lidt underligt når det ville være lettere at tage den med hjem og klare dette. Også hos dem jeg kender her kunne manden da jagtheldet udeblev pludselig mønstre et ekstra jagtrevir, så der er en del lighedspunkter.

MVH
Mugge



Vi var 4 gutter på "Bjørnejagt" i Bent-Oles revir i aug. 2003. Vores beskrivelse af turen matcher fulædstænfigt historien på hjemmesiden...

Dog med den lille modifikation, at vi så fod efter et enkelt stykke råvildt, rigtig meget fod og lort fra elg, en enkelt blåbærbjørnebæ 2 tjurer, 3-4 urfugle, en ravn og et par hjerper. Men vi var også 4 mand i 4 dage på reviret. Ja og så skød en af de andre et egern med en 30-06....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Der er tilsyneladene rigtig mange der køber sig en jagt på netop disse revirer og rigtig mange vender skuffede hjem til Danmark i den tro at det bare er alm. uheld [xx(] Men det er det ikke helt, Kigger man deres jagtjounaler igennem over de senere år er der aldrig skudt Bjørn på reviret og iøvrigt ganske få elge! Tjur-fuglen er der en lidt større succes-rate på, men langt fra det der bør være med det antal udlejninger De har på årsplan, i mange af jagtperioderne er alt optaget og så kan man jo selv regne på det antal !
jægere + skudt vildt = "en meget lav, næsten ikke eksisterende succesprocent" De mange mails jeg har modtaget bekræfter desvære at rigtig mange danske jægere har oplevet Skuffelsen i Sveg [xx(]
Stedet er fantastisk til Deres vildmarksferie men konseptet med Bjørnejagt dur ikke og deres elg-safari kan jeg ikke se skulle fungere bedre end deres Elg-jagt med mindre de laver en bustur til den lokale Elg-park[Big Grin]Den sidste nye fra Dem er los-jagt[:o)]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-)
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#6
Nu når jeg läser det her kom jeg til at tänke på at björnejagt i Sverige må vist overhovedet ikke sälges til nogen udefra- da det bedrives som "avlysningsjakt" eller hvordan er det med det- ved du Högh? Det gör jo bare det hele endnu värre. I "svensk jakt" står der ved annoncerne: Se op med useriöse jagtudlejere- der er åbenbart flere som er blevet snydt her!!!
Svar
#7
Jeg er ikke sikker - har selv väret på en jagt i Dalarna, hvor der faktisk blev set björn (men ikke af mig) og selv om det er nogen år siden mener jeg at kunne huske et eller andet omkring at det pr. definition (på papiret) altid var den svenske jagtvärt der sköd björnene - skummelt!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Der var jo en sag som stod omtalt i Jäger i Danmark om en dansker som havde skudt en björn i Sverige. Han havde väret på älgjagt og skulle smyge på hvad han troede var älg som stod fast for hunden da det viste sig at väre björn som gjorde et udfald mod ham i tät krat og han sköd på et par meters afstand og havde kun et skud i riflen. I retten gik han fri da det regnedes som selvforsvar. Det er sådan en dag man godt lige kan behöve et par törre underhylere! Jeg har lige ringet og spurgt en kamerat og han mener ikke man må have betalende gäster på björnejagt. Vi må slet ikke have gäster med de förste 2 uger overhovedet der hvor jeg jager.
Svar
#9
det bliver jo mere og mere interesant [Big Grin] Det kunne være rart at stoppe sådan en Mand med loven i hånden og det gør yder mere nemmere !

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-)http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by rhblik

det bliver jo mere og mere interesant [Big Grin] Det kunne være rart at stoppe sådan en Mand med loven i hånden og det gør yder mere nemmere !

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-)http://www.royes.dk



HAn annoncerer da åbenlyst med bjørnejagt. Han havde nu også noget med, at hvis vi skød en bjørn skulle vi ringe til ham først, så ville han kontakte politiet. Han var venner med den lokale landbetjent.
Han fortalte endvidere, at der gik 3-4 rentyre på hans revir, og hvis vi så dem, skulle vi bare skyde dem, da der officielt ikke var rener i Sverige. Vi skulle bare sørge for at begrave skindende dybt under en stor sten, så skulle de nok hjælpe med at slæbe kødet hjem.
Vi blev nu i vores gruppe hurtigt enige om ikke at gøre noget der var forbudt.... låst inde bag en bom på et tvivlsomt jagtrevir med en tvivlsom jagtvært, der havde politiet i sin lomme - hvad kunne de ikke finde på at forlange i "løsepenge" hvis de kunne tage en på fersk gerning i at bryde reglerne....[xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Nå [Big Grin] I hørte også om renerne [Big Grin] Vi fik så bare fortalt om en rimelig bestand der var stukket af fra lapperne og dem skulle vi bare plaffe løs på, og som altid "ring omgående hvis i skyder noget"
Der må være en der er bosiddende i Sverige og kunne kigge lidt nærmere om lovgivningen på dette punkt...Svensk er ikke lige helt fatbart for mig[:I]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by rhblik

Nå [Big Grin] I hørte også om renerne [Big Grin] Vi fik så bare fortalt om en rimelig bestand der var stukket af fra lapperne og dem skulle vi bare plaffe løs på, og som altid "ring omgående hvis i skyder noget"
Der må være en der er bosiddende i Sverige og kunne kigge lidt nærmere om lovgivningen på dette punkt...Svensk er ikke lige helt fatbart for mig[:I]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk



Ja, der vist visse fællestræk imellem vores oplevelser. Kan også godt huske den ramponerede volvo...
Han havde også en svensktalende kammerat, som på jagtens sidste dag røg om bag en busk for at komme frem 1 minut efter....han ville lige vise os nogle bjørne spor i form af afrykkede bær i det lave krat, som bjørnen tilsyneladende havde rykket af.... (Ja hans tur bag busken skete først da vi havde konfronteret ham med, at der nok ikke var vældig mange bjørne på reviret).... Pussigt at den lige skulle have spist bær bag ved busken, der stod helt ud til vejen....
Jeg kan ikke huske hvad fyren hed - men kun at han havde en Steyer MAnlicher bestykket med en pæn pind - lidt autist er man vel [Smile]

Vi så dog spor efter bjørn i form af blåbærkagen, som faktisk var så frisklagt, at den stadig dampede da vi fandt den - lige uden for en tæt bevoksning vi havde drevet igennem.... og faktisk erindrer jeg også et enkelt bjørnefodaftryk på en fjeldside en ½ km fra hytten... man kunne tydeligt se klørene i fodaftrykket....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
MAN SKYDER IKKE RENER I SVERIGE! Der bedrives ikke rensdyrjagt i Sverige- PUNKTUM! Hvis samerne finder ud af at du har skudt en så er en björn dit mindste problem for öjeblikket! Hvis en fuglehund driver efter rener på fjeldet bliver den skudt for fode og som naturbefolkning har de al ret at göre det. Kan i ikke se det lugter råddent at "kende den lokale betjent" og grave skindene ned- det fungerer ikke i paragrafsverige.
Rener stikker ikke af fra Samerne- hvor de end er er de hjemme (renerne) da Lapperne "ejer" halve Sverige.
Svar
#14
Jeg har fået besked på at komme på banen, ang. Sveg. Og ja jeg har været der, 2 gange, samme sted, samme mand, samme volvo, og jeg har også set blåbærkagen. Alle de historier Bent-Ole kan, er de samme år efter år. Der sker ikke noget nyt på stedet og derfor må han fortælle de samme historier igen og igen. Vi fik f.eks at vide af Bent-Ole, at der tit var store flokke(60-70 dyr) med rensdyr, ude ved nogle af de hytter han havde, og vi bare kunne skyde løs, da de blev betegnet som skadedyr. Senere fortalte hans kone at det ikke var der,(ved hytterne) vi skulle lede efter rensdyr, og Bent-Ole da ikke viste hvor rensdyrene gik, da han ikke havde været i området i flere år(man kunne ikke køre til det område, men skulle gå et par timer).

Ang jagt på rener i Sverige, har Samerne fået bøder på 1-2 millioner, da de ikke havde styr på deres rener, og derfor måtte de skydes, Siger Bent-Ole.....!!

Men der er en skøn natur og man bliver ikke forstyret af ret mange dyr på stedet.

Lars
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lars Nielsen

Jeg har fået besked på at komme på banen, ang. Sveg. Og ja jeg har været der, 2 gange, samme sted, samme mand, samme volvo, og jeg har også set blåbærkagen. Alle de historier Bent-Ole kan, er de samme år efter år. Der sker ikke noget nyt på stedet og derfor må han fortælle de samme historier igen og igen. Vi fik f.eks at vide af Bent-Ole, at der tit var store flokke(60-70 dyr) med rensdyr, ude ved nogle af de hytter han havde, og vi bare kunne skyde løs, da de blev betegnet som skadedyr. Senere fortalte hans kone at det ikke var der,(ved hytterne) vi skulle lede efter rensdyr, og Bent-Ole da ikke viste hvor rensdyrene gik, da han ikke havde været i området i flere år(man kunne ikke køre til det område, men skulle gå et par timer).

Ang jagt på rener i Sverige, har Samerne fået bøder på 1-2 millioner, da de ikke havde styr på deres rener, og derfor måtte de skydes, Siger Bent-Ole.....!!

Men der er en skøn natur og man bliver ikke forstyret af ret mange dyr på stedet.

Lars



Hvorfor, om man må väre så fri at spörge? Det kan vel näppe väre pga jagten?
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Taget fra Swedish Huntings hjemmeside
Citat:quote:

Der sker nogle ballistiske og afgørende ændringer når man kommer med en riffel som er indskudt i Danmark. Tyndere luft, lavere temperaturer m.m.. De problemer skal vi nok være behjælpelige med. Her dokumenteres hvorfor vi gør en del ud af at riflerne skal indskydes


På et tidspunkt var jeg i kontakt med Norma, bla. omkring temperatursvingning, mener at forskellen fra 5-30 gr. var 17mm/300m og det med den tyndere luft,fra 0-1000m højde er forskellen 19mm/300m.
De er næsten overbehjælpelige, eller er jeg helt gal på den[?]

mht. dokumentationen, den er for dum/heldig[Big Grin] http://www.break.com/index/luckybuck.html

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#17
Hvad det lige har med denne tråd at gøre
Citat:quote:

På et tidspunkt var jeg i kontakt med Norma, bla. omkring temperatursvingning, mener at forskellen fra 5-30 gr. var 17mm/300m og det med den tyndere luft,fra 0-1000m højde er forskellen 19mm/300m.
De er næsten overbehjælpelige, eller er jeg helt gal på den



Norma har helt sikkert ret, hvis riflen er svingningsfri.

MEN DET ER DE FLESTE JAGTRIFLER IKKE

Hvis i stakkels hjemmeladere[8D][Wink] får nævneværdigt varierende precicion, eller træfpunkt ved forskellige krudtmængder.
Eller hvis træfpunktet flytter sig uforudsigeligt ved skift af ammotype . Så kan den ellers ret kreative fyr faktisk godt have faldet over et guldkorn.
Og tænk nu lige hvis det historiskt eneste stykke jagtbart vildt i hele området skulle misses på grund af noget så tåbeligt som manglende indskydning

jbn
Svar
#18
Citat:quote:

Hvad det lige har med denne tråd at gøre


Ikke så meget, andet end at jeg synes de gør en masse ud af det, de kunne jo bare skrive at der skal indskydes på stedet.
Det er muligt at det er mig, men når noget indlysende pensles ud på den måde og gøres til et problem, synes jeg, det virker [xx(]Så stor højde/temp. forskel er der vel ikke fra Dk til Sverige
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#19
Hej Lars M.L

Det spørger jeg også mig selv om idag, men jeg tror det var prisen, og det at jeg ikke mente det kunne passe at der ingen dyr var på stedet.
1. gang var efter rådyr, 2. gang var efter bjørn. Der blev fortalt at bjørnejagten foregik meget anderledes, da der ville være drivere med hunde i området. Det var der måske også, men ikke i det område vi var i.

Man bliver vel klogere..

Mvh

Lars
Svar
#20
Hvis nogen er i Tvivl om hvad der foregår [Big Grin]så er linket til Deres jagter her [8D]Mens man læser skal man lige have i baghoved at der rent faktisk er minimalt eller slet ingen Dyr [:I] http://www.svenskjagt.com/

Læste lige denne bemærkning på siden [:o)]
"""D. 20. apr. Bemærk at der er ved at være fuldbooket til bjørnejagten aug. 2006. De flester er gamle venner som har været her før og vil nu opleve de nye muligheder."""" [:o)][:o)][:o)][:o)]
Lidt ærgeligt man ikke kan advare de stakkels Jæger der lægger penge i det foretagene "Husk riffel, amunition ikke nødvendig"

Hvis nogen er i tvivl[Big Grin] er Lars Nielsen manden med parabolen i Historien fra http://www.royes.dk [Big Grin][Big Grin]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)