Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magnum fænghætter i Normas ladebog
#1
Er der nogen særlig grund til at Norma opgiver WLRM fænghætter i alle ladedata i ladehåndbogen?
Svar
#2
Spörg dem- http://www.norma.cc
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Er der nogen særlig grund til at Norma opgiver WLRM fænghætter i alle ladedata i ladehåndbogen?



Magnumhætter giver sædvanligvis en kraftigere og dermed mere jævn antændelse af krudtet.
Det giver samtidig et højere tryk i starten så ladningen skal sænkes et par procent.

I teorien giver det en mere præcis men lidt langsommere patron.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Jeg har fået en mail fra Norma:

Citat:quote:

dear Mr xxxx, the reason for magnum primers all
over is just it was easier to just have ONE TYPE OF PRIMERS.
( not nessesary
with magnums for smaller cases)

Best regard Åke Nilsson R&D-dep.

Svar
#5
308 komp:

Min erfaring er modsat - jeg får mere præcise patroner ved at bruge standard hætter i standard patroner. Selv i 7 mm Rem Mag er standardhætter ofte nok.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

308 komp:

Min erfaring er modsat - jeg får mere præcise patroner ved at bruge standard hætter i standard patroner. Selv i 7 mm Rem Mag er standardhætter ofte nok.



Hej Ulrik

Jeg skrev i teorien, hvordan det virker i den enkelte riffel er noget helt andet. Men en magnum hætte har kraftigere påvirkning af krudtladningen. I mange kalibre incl min egen 7 mm rem mag er den ikke nødvendig. Men prøv en sommer udviklet 300 win mag og brug den i -15 når patronen er frosset, har den så en alm. large riffel primer
er der risiko for klik...............bang. For at undgå dette anvendes en magnumhætte da den tænder kraftigere.

Det er derfor man oftest bruge lidt mindre krudt når man skifter
til en magnumhætte.

Jeg bruger selv alm hætter i min 7 mm for eller kan jeg ikke putte
krudt nok i til at mine 160 grains går hurtigt nok.

Præcisionen handler jo meget om hvorvidt den pågældende ladning bliver for hidsig/passer til svingningsforløb i piben.

Ignoranten kan give et foredrag om svingninger.

Men i teorien vil et jævnt og fra gang til gang ensartet antændt hylster give ensartet afbrænding. Når både Remington og Winchester
laver short magnums(ud over de commercielle interesser)skyldes det også ønsket om kortere hylster hvor der fra fænghættens ild til fjerneste krudt korn er så kort som muligt.

Kig på Benchrest patroner de er også korte og fede.

Men som jeg skrev først det er kun teori det kommer til ikke altid til at passe i praksis.

vh Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
308:
Jeg er enig med dig. Til min 300 Win bruger jeg ALTID mag-hætter. Og på en 7 mm Rem Mag ville jeg også gøre det om den skal bruge i streng kulde.
Vi er for så vidt helt enige - det eneste jeg ville kommentere med mit første indlæg var, at det ikke er påkrævet med magnumhætter i standardpatroner op til kal 9,3X62 (dvs alle patroner baseret på 30-06 hylster eller mindre hylstre inkl) - heller ikke i ekstrem kulde. Mine erfaringer er, at JEG har fået bedre præcision i mine rifler med std hætter (CCI 200 , F 210 eller lign.) i disse små patroner..[Smile]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

308:
Jeg er enig med dig. Til min 300 Win bruger jeg ALTID mag-hætter. Og på en 7 mm Rem Mag ville jeg også gøre det om den skal bruge i streng kulde.
Vi er for så vidt helt enige - det eneste jeg ville kommentere med mit første indlæg var, at det ikke er påkrævet med magnumhætter i standardpatroner op til kal 9,3X62 (dvs alle patroner baseret på 30-06 hylster eller mindre hylstre inkl) - heller ikke i ekstrem kulde. Mine erfaringer er, at JEG har fået bedre præcision i mine rifler med std hætter (CCI 200 , F 210 eller lign.) i disse små patroner..[Smile]



Hej Ulrik

Hvad skal vi så diskutere ?

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Ved det ikke Søren..[Smile][Big Grin]

Måske det perfekte kaliber til sæljagt?
Jeg var ude 2 gange i sidste uge og skød 6 gråsæler med 6 skud. 5 flød og 1 sank.
Sidste år skød jeg 52-53 sæler (både spættet sæler, ringsæler og (flest) gråsæler) Alle skudt med 100 grs Sierra HP (varmint) i kal 6,5 Rem Mag. Ekstrem skudvirkning, oftest ikke noget udgangshul og øjnene står "på stilke"..
Skulle ønske jeg kunne finde ud af at lægge billeder her på siden - jeg har masse fine billeder på lager (som Brigitte Bardot bestemt ikke ville kunne lide...)
Svar
#10
En ting å tenke på, i følge Norma ladebok, er at Federal 215 (magnumhette) gir desidert minst variasjon ved store temperaturforskjeller.
+15/-15.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)