Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Metal ting" på mauser 98 skæfte
#1
Er der nogen der ved hvad man bruger den metal ring til der sider i bunden af skæftet??
Jeg har hørt den skulle bruges til noget med at adskille låsen, men jeg er ikke sikker på hvad.

Er der nogle bud.
Svar
#2
Hej.

Jeg tror nok at den er til at adskille bundstykket med? Stik enden af bundstykket ind i den og drej på det for at skille det ad! Men jeg er som sagt ikke helt sikker!

Venlig hilsen Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#3
du sætter slagstiften i og knækker den. det er simpelthen til at destruer geværet. har ikke noget at gøre med at skille låsen af med.. det stykke værktøj har man i et originalt rensesæt..

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#4
hørte jeg rigtigt[?][?][}Smile]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
De ringe der sidder i skæftet er til at fastholde slagstiften når man afmontere slagstift, hane, sluthovedet og slagfjederen.

Torben
Torben
Svar
#6
jeg er nu blevet forvirret på et højere plan: er der så mange forskellige Mausere at ringene har så mange forskellige funktioner[:o)][:o)]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

du sætter slagstiften i og knækker den. det er simpelthen til at destruer geværet.


Ja, Sjootischt,

du hørte rigtigt....[Big Grin][B)][:0][?]´

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

du sætter slagstiften i og knækker den. det er simpelthen til at destruer geværet.


Ja, Sjootischt,

du hørte rigtigt....[Big Grin][B)][:0][?]´

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Hold da op!!! Er den ikke selvdestrurerende ligesom en BL****[:o)][:o)][:o)][:o)]



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#9
Det er til at afskille låsen med - og ikke til at ødelægge geværet med. Når du har skruet hele slagmekanismen ud af selve bundstykket stikker dun enden af slagstiften ned i beslaget. Når du trykker til kan du frigøre den bagerste del på slagmekanismen som så kan drejes af ved at dreje den 90 grader. Når den er taget af løsnes grebet omkring slagmekanismen LANGSOMT ! Der er tryk. Havde dette været et amerikansk site ville man klart anbefale beskyttelses briller - og det er måske egentlig meget fornuftigt....:-) Alle delene i slagmekanismen kan nu tages fra hinanden.
Svar
#10
Just det.....[Wink]

Så har det åbentbart været standard metoden jeg har anvendt[^][^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
metal ringen er til at ødelægge våbnet med...

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by mauser98k

metal ringen er til at ødelægge våbnet med...

leopard2a5



Er det noget du har set beskrevet? I samtlige forums, instruktionsbøger m.m. jeg har læst det er det til at skille bundstykket ad med. Jeg må sige at jeg tvivler på det andet. jeg mener den tyske standard metode til at destruere et våben inden man falder i fjendens hænder var at adskille og bortsmide delene i forskellige retninger.
Svar
#13
Hvis det er til at skille bundstykket med, så er det nu meget fikst.

Jeg har dog altid troet at det var til at fastlåse våbnene med i våbenreolen på kasernen. Det var vist noget man brugte tidligere og er også set på perkussionsrifler fra det nittende århundrede.

Jeg ved ikke om det er rigtigt (har ikke kunne finde en reference) men det er tankevækkende hvis våbnene dengang generelt har været låst ned.
Svar
#14
til HVK jeg fik at vide af en bøssemager(onkel) der gjorde meget i tyske våben. at det var til at ødelægge det med. jeg har altid skilt min lås ad uden st bruge metal ringen.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#15
Tjaa...

Der kan jag så komme med en melding!

I følge en ældre (nu afdød) herre af nordtysk afstamning (Var med som meget ung i 1. verdenskrig, og igen i nummer 2.)forholder det sig således:

Metal indsatsen i skæftet er til hjælp ved adskillelse af slagstift og slagfjeder.
Den gamle herre kunne stadig i en alder af næsten 90 år adskille hele bundstykket med lukkede øjne! På trods af at han ikke havde haft en M98 i hænderne i over 40 år... uden brug af værktøj!

Dueee mauser98k! prøv lige at se hvad der sker hvis du prøver på at knække slagstiften i den metalring i skæftet......

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
tja man hører jo åbenbart mange forskellige ting, jeg var sgu sikker på at ringen var til at ødelægge slagstiften ad med, men det kan da godt være jeg bliver nødt til at bøje mig i støvet, men kun måake[B)][B)]

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#17
@Mauser98k, Åh, gør det nu, og få det overstået, det gør kun en lille bitte ondt i stoltheden, og hvem ved hvor den sidder.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#18
jeg venter lige et par år, med at bøje mig

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#19
Ja, Ja, stolthedspillen er bitter det vidste jeg, men desværre blir det ikke lettere med tiden.
Held og lykke med nyerhvervelsen, lad os høre hvordan det går når du får den.

Godt Nytår
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#20
skal ske, så snart jeg ha skudt med den. godt nytår.

leopard2a5
EAGLE1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)