Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmelavet mundingsbremse
#1
Jeg skal i gang med at lave et par prototyper på en mundingsbremse.

Jeg har et par skitser klar.

Hvilken af dem vil være mest effektiv?

Hvad må den veje? De vejer hhv. 66 og 67 gram.

Forslag til forbedringer?

[Image: Bremse-01.jpg]
[Image: Bremse-03.jpg]
Svar
#2
Hvad for en der vil være mest effektiv ved jeg ikke, men hvorfor laver du den ikke med unf gevind så den kan skrues på piben ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#3
Hvilken riffel og kaliber? Og hvilke tolerancer og matrialer havde du tænkt dig?

Lani, hvorfor UNF og ikke et metrisk gevind?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
Det er lidt svært at se på skitserne,men skal portene ikke være mere bagudrettede,for at lede krudtgassen skråt bagud? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Det er ikke gasstrømmens retning der er afgørende for effektiviteten. Det er arealet af den flade som gassen trykker på kombineret med ventileffekten af kuglen der åbner for flere og flere porte.
Designet med klembøsningen får den til at se klodset ud og du kan få problemer med friktionen mod piben. Rekylen gør at den skal sidde meget stramt, så jeg foreslår at du i stedet drejer metrisk fingevind på piben, f.eks M12 X 1, M13 X 1, eller M14 X 1 afhængeg af pibens yderdiameter.

Med skråtbagudvendte slidser vil støjgenerne overstige glæden ved rekylreduktionen. Selv ørepropper i kombination med høreværn kan ikke dæmpe støjen.



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jeg vil ikke ha' gevind i min pibe, derfor har jeg tegnet den som jeg har. Der kommer en teflon bøsning mellem piben og bremsen, så den ikke efterlader spor.

Det er til en Trg-S 338LM. Jeg har adgang til alle materialer, men har tænkt mig St. 52 el. lign, der er let at brunere.

Tolerancerne spørger jeg jer om? Kuglen er 8,6mm, men hvad skal hullet være?

Og giver det mere at rette portene/hullerne bagud?
Svar
#7
OK M@X-hvis du har ret (det har du jo nok[:o)]) så var der(noget mere) jeg havde misforstået,jeg troede at det var den bagud strømmende gas(!) der,ligesom trak våbnet fremad,og derved minskede rekylen[?] Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Uden at have prøvet noget lignende, er jeg dog ret sikker på at du går meget galt i byen med en sådan klembøsning (Læs: geværgranat [Wink]) En 338 Lapyha giver ikke plads til fejl, og måske skulle du istedet overveje om ikke den i så fald skal stiftes fast, hvis ikke piben må være gænget - dette kan gøres ved en konisk stift på hver side med et boret hul halvt i siden af piben og bremsen. Med hensyn til det 'klumpede' udseende kan dette undgås ved at lade den udforme som en spændtang til en fræser, det vi sige en omløbsring med konus og gevind. Et stykke plastisk matriale som mellemring holder med garanti ikke hvis der slipper den mindste smule gas baglæns, derimod vil et stykke bronce være velegnet. Husk at du for hvert skud skal huske at mærke om 'klumpen' flyver af h...til [:0][B)][xx(]

Tolerancer...Så tæt som muligt feks. M@X .5mm

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#9
Hej TRG-S
hvis du anvender st52 tvivler jeg på at du kan holde vægten på disse klumper nede på under 70gr[?]

M2X du har som oftest ikke helt ret i det du skriver[8D].
Det du opnår ved en mundingsbremse, er at du styrer en konstant raketeffekt.
Uden mundingsbremsen skubber raketefekten 100% bagud (fuld rekylenydelse[Wink])
hvis du bruger 90 grader vinklede huller bliver raketefekten stortset neutraliseret.(rekylen ved gennemsnitlig kaliber reduceret med 25-50%)
Hvis du vinkler hullerne 45grader bagud opnår du at ca 30% af raketefekten trækker fremad i piben, og blæser skidt op i hovedet på dig samtidigt med at høreværnene slipper (rekylen reduceret med op til 60% hørelsen reduceret ned op til 100% i lang tid, efterfulgt af en stadig opfattelse af at tv programmet er slut)

jbn
Svar
#10
Jeg mener at det er sådan den gamle model bremse blev monteret på TRG 42. Den hed vist TRG 41 dengang.

Bronce er bedre, men vil ridse piben, det vil en spændetang også.

Men måske har du ret i at det ikke holder...
Svar
#11
Vægten er præcis 66 og 67 gram i stål som de ser ud på skitserne
Svar
#12
Dette er den originale.
[Image: SakoMuzzleBrake.jpg]
Flash Eliminator/Muzzle Brake
The asymmetrical muzzle brake is made so that in spite of which handed the shooter is, it can be inclined about 45 degrees and it prevents the sideways jumping of the rifle.
The asymmetric design also minimize the dust or sand puffing when shooting.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
Jeg er ret sikker på at Teflon er en rigtig dårlig idé. Det har en blød og glat overflade der nedsætter friktion, og siden du planlægger at benytte friktion som "fastgørelsesmiddel" så er Teflon nok ikke det rigtige.

Hvorfor vil du ikke skære gevind i piben ?? Hvis du synes det ser grimt ud, kan du bare lave en gevindbøsning som du skruer på når du ikke har monteret mundingsbremsen.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#14
Hej TRG jeg har en af hver af dem du viser de virker fortræffeligt begge to, kan ses og prøves på Fyn eller??
Mine er begge fastmonterede. yderligere info kan fås ved PM eller tlf.
Leif R

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#15
Tak for alle input.
Jeg må nok bide i det sure æble og skære gevind i piben.

Jeg tegner lige et par nye skitser.

Hvilket gevind er der på en TRG 42?
Jeg køber en på et tidspunkt, så det kunne være praktisk med det samme gevind på begge rifler.
Svar
#16
Så er der et par nye skitser med M14x1 gevind.
Den vejer nu 53g i stål.

[Image: Bremse-04.jpg]
[Image: Bremse-04-monteret.jpg]
Svar
#17
Sweet[:p]

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#18
Jeg husker de første spæde eksperimenter med at tæmme rekylen fra den ret kraftige 308win......

Den første testopstilling blev simuleret med CAD + FEM.

Jeg havde imidlertid dummet mig og angivet samme materiale som Bl**** bruger til deres låsesystem...............[:o)]

Resultatet var som følger:

[Image: brake_fail.jpg]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Ideen med at klemme den på løbet holder ikke i mine øjne. Jeg har lavet lyddæmpere monteret på samme måde, og ikke altid med den ønskede effekt.... De bliver simpelthen blæst af. Jeg mener ikke den er monteret sådan på TRG´en, men den ser rigtig nok sådan ud. men klem konstruktionen mener jeg er for at kunne positionere den så hullerne passer ud til siderne.

Jeg har lavet begge typer du laver øverst, og begge vil virke godt i forhold til størrelsen. Men jeg har ikke oplevet mærkbar effekt og det har været huller eller spor så længe de er næsten lige store. Som ignorant skriver kan du dog få en fantastisk effekt ved at vinkle dem bagud. Jeg har som tidligere skrevet lavet en 4 kammers rekyldæmper med fræste spor der går 15 grader bagud i forhold til centerlinien. Den fjerner fuldstændig rekylen i 308 og 30-06.

Jeg synes jo den er smuk - men det er der nok nogen der er uenige i.....:-) Jeg har lavet mine egne i alt fra St50 til automatstål. Sidstnævnte holder fint til mit skydebehov og jeg har endnu ikke kunnet "slide" en op. Men start med at lave en hvor du bare borer huller - det er overraskende effektivt.

Jeg tror nu også at der er en effekt i at gassen trykker på kamrene i mundingsbremsen og dermed trækker piben fremad. Jeg kan med lyddæmper på min 308 stort set ikke mærke rekylen. Og det er ikke kun fordi jet effekten ikke preser piben tilbage - det må også være fordi piben bliver trukket fremad.

Men for guds skyld - tag og køb et par elektroniske høreværn der selv lukker ned. Mundingsbremser er en gave til os rekyl hadere (og hvorfor skal man egentlig føle rekylen hvis det kan undgås? De samme mennesker vil vel også opereres uden bedøvcelse fordi det er mere naturligt....:-) men de smadrer hørelsen fuldstændigt!!!

Glæder mig til at se resultatet!

MVH
Henrik
Svar
#20
Jeg har tænkt mig at lave den som de sidste skitser, med huller opad og spor i siderne. Det er ikke helt mit eget design, jeg har stjålet lidt fra en købedæmper der er meget effektiv.

Den bliver skruet på, men der bliver ingen låseskrue som på Sako's.
Jeg tilpasser den til piben, så den er indekseret korrekt, når den skrues i bund.

Jeg har ikke noget imod rekylen fra Lapua'en, med mindre jeg skal skyde meget. 20 skud i t-shirt og man har en lammet højrearm.

Jeg kan ikke få kikkerten til at sidde fast i montagen (Optilock) og min Harris bipod flår min forreste rembøjleskrue ud og truer med at ødelægge skæftet.

Jeg ville allerhelst undvære den bremse, men jeg ser ikke anden udvej, desværre.

Den kommer dog til at se lidt sej ud på min sorte riffel[8D]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)